• lillepitbull

Hur mycket känner ni?

Hej,

Jag har gått in i vecka åtta och ända sedan jag fick mitt plus (julafton) så har jag känt som konstant värk i livmodern. Ibland i sidorna, antar att det är ligamenten som töjs? Det gör ganska ont men går fort över.

Känner man konstant värk i livmodern hela vägen fram? Det är mitt första barn och jag har bara erfarenhet av ett missfall tidigare i vecka åtta. Tycker inte jag kände av graviditeten såhär mycket sist...

Ska man känna av det hela tiden eller avtar det? Vad känner ni andra?

• Svar på tråden Hur mycket känner ni?
  • lindlan
    lillepitbull skrev 2016-01-02 16:53:18 följande:

Hej,

Jag har gått in i vecka åtta och ända sedan jag fick mitt plus (julafton) så har jag känt som konstant värk i livmodern. Ibland i sidorna, antar att det är ligamenten som töjs? Det gör ganska ont men går fort över.

Känner man konstant värk i livmodern hela vägen fram? Det är mitt första barn och jag har bara erfarenhet av ett missfall tidigare i vecka åtta. Tycker inte jag kände av graviditeten såhär mycket sist...

Ska man känna av det hela tiden eller avtar det? Vad känner ni andra?

Jag är i ungefär samma sits som du. Plussade för första gången på julafton och har haft riktigt ömma bröst (har dock börjar avta lite) men känner att jag svullnar upp och blir öm i magen och ländryggen på eftermiddagar och kvällar. Har också svårt att veta vad man ska och inte ska känna då jag aldrig varit i situationen förr. Läskig känsla.
  • Cyanea

I början har man ofta ont i ligamenten för att livmodern ska flyttas en bit inuti kroppen för att sedan växa till, så i början är det vanligt med molvärk. För mig avtog den ganska snabbt och har kommit och gått lite då och då. Det är säkert individuellt från graviditet till graviditet om det gör ont överhuvudtaget eller hur länge, men det verkar som att det går över för de flesta :) 

Men oroa er inte, det är många saker som kan bidra till värken som inte är något farligt alls :) 

Svar på tråden Hur mycket känner ni?