• Blomman77

5,5 årig son som bajsar på sig.

Hej, jag hör här om någon kan ge mig lite hopp!

Min son som är 5,5 år har varit blöjfri sen han var mellan 3,5-4 år kommer inte ihåg exakt men slutade med blöja i "normal" tid och inga problem med att kissa el bajsa på toa. HN hade en period när han kissade ned sig ofta, han gick försent helt enkelt men det rättade till sig och han har antagligen blivit bättre på att hålla sig.

Men sen i våras har han väldigt svårt att hinna/ gå på toa, ständigt bajsiga kalsonger. Under sommaren var det ändå hanterbart, jag kände mig inte direkt orolig utan antog att det är slarv el att han inte vill vill missa leken. Men efter sommarlovet eskalerade det, jag pratade med dagis och de skulle hjälpa till det dom kan, men det fortsatte och vi blev tyvärr rätt arga emellanåt, man frågar och påminner och uppmanar att gå förebyggande på toa men inget funkar, ständigt "nää jag behöver inte, är inte bajsnödig".

Kontaktade BVC i okt och fick tips ( belöning samt inte skälla typ) fick också en läkartid i nov, men jag kunde avboka den för efter samtalet med BVC blev det mkt bättre han började bajsa hemma efter middagen och den tarmtömningen räckte tills nästa kväll efter middag, perfekt skönt!

Men nu strax innan jul så återkom problemet, man får tjata men han misslyckas ändå, men ibland funkar det klockrent och då får han jättemkt beröm och belöning.

Kommer detta upphöra? Jag hanterar det inte så bra då jag blir så orolig å hans vägnar, han ska ju snart börja skolan till hösten

Han är världens mysigaste kille, snäll och busig och omtyckt kompis.

• Svar på tråden 5,5 årig son som bajsar på sig.
  • Eleonor01

Kan det inte vara då att hans tarmar e problemet? Alltså något fysiskt? Är han ofta lös i magen eller dylikt?

• hon mot strömmen

Allergi eller överkänslighet? Kan vara så att när han blir nödig så är det redan försenat. Han behöver troligtvis gå där och då inte om 1 minut. Min son hade så men det visade sig efter mycket strul att han är mjölkallergikrr och det är mot alla mjökoprodulter i alla former. Det kör i magen och redan då är det försent när han har fått i sig mjölk.

• Eleonor01
    hon mot strömmen skrev 2016-01-02 20:33:15 följande:

Allergi eller överkänslighet? Kan vara så att när han blir nödig så är det redan försenat. Han behöver troligtvis gå där och då inte om 1 minut. Min son hade så men det visade sig efter mycket strul att han är mjölkallergikrr och det är mot alla mjökoprodulter i alla former. Det kör i magen och redan då är det försent när han har fått i sig mjölk.

Lite då jag också tänkte :)
  • Blomman77

Nja jag vet inte, han har inte den sortens problem inget ont eller onormal konsistens

• bubbel

Jag kan nästan lova dig att han är förstoppad. Kämpade med min son i flera, flera år innan vi hamnade rätt och fick rätt behandling!
    Då hade han varit förstoppad så länge att öppningen hade tänjts ut. Därför bajsade han på sig.
    Och det är normal bajs, det kan va lös bajs och det kan va hård bajs som kommer ut. Det är bajs som trängts sig förbi förstoppningen så stirra dig inte blind på konsistensen.
    Ge honom movicol junior under en längre period. Vi fick ge klyx dagligen under 6månader för att ge tarmen en chans att dra ihop sig igen. Vi fick ge klyx med slang för att komma bakom stoppet tom!
    Snälla kolla upp detta för jag önskar så att vi fått rätt hjälp från början!
    Det hade besparat oss mycket bekymmer och besparat honom måååånga genanta situationer.

• Blomman77

Bubbel, menar du att enda symtomet var att han bajsade på sig? Förstoppning gör väl ont?

Min sons mage är oregelbunden precis som min skitmage, ibland går han inte på toa på 2 dagar, och ibland som ikväll småbajsat 3 ggr, plus bajs i kalsongerna. Igår funkade det klockrent, allt hamnade i toan.

• milli79

Jag skulle ändå testat ta bort mjölkprodukter under 2v för att se om det blir bättre. Mycket är oxå psykologiskt. Vår son är snart 7år och har haft lite samma problem men mycket handlar nu om att han håller sig när han är i skolan och sen hinner han inte alltid hemma. Det har blivit mycket bättre sen vi tog bort mjölkprodukter. Gluten kan oxå ställa till det. Se om ni hittar en kinesiolog som kan testa allergier (läkarnas tester visar ofta inget). Det hjälpte oss.

Svar på tråden 5,5 årig son som bajsar på sig.