• s87s

    Flerbarnstillägg vv-barn

    Hej!

    Jag har två barn med mitt ex. De bor varannan vecka hos oss.

    Vi har delat barnbidraget så pappan får för ena barnet och jag för de andra.

    Ännu gravid igen med en annan man och då lommer jag ju ha 3 barn och får jag flerbarnstillägget på 600:- då fastän jag ej har alla tre barn boende hos mig jämt?

  • Svar på tråden Flerbarnstillägg vv-barn
  • LiaSthlm

    Nej du får för de barn du får barnbidrag för.

    Får man halvt barnbidrag har jag för mig att man kan få halvt flerbarnstillägg men kolla FK hemsida.

  • Alexi

    Rätten till flerbarnstillägg styrs av de barn man får barnbidrag för. Alltså om du har två barn du får barnbidrag för (ett med ditt ex och ett nyfött) får du flerbarnstillägg för två barn.

  • mammalovis

    Som jag fattat det är summan för alla tre barnen densamma oavsett hur den delas. 
    Idag har ni ju 1050 kr + 75 kr = 1125 kr dvs hälften av 2250 kr
    Sedan får du detsamma plus 525 kr för nästa barn plus 454 kr i flerbarnstillägg skulle jag tro. Den nya pappan får 525 kr i barnbidrag så länge ni inte ändrar på det.

    Jag har ett barn sedan tidigare och två barn med min nuvarande sambo. Han har ett barn sedan tidigare där mamman har hela barnbidraget. Jag har de två äldsta heltidsboende här och fick då 2250 totalt. När jag fick mitt tredje fick jag 2625 kr i barnbidrag, d v s 1050+1050+525. I flerbarnstillägg fick jag 504 kr d v s totalt 3129 och sambon 525 kr + 100 kr om jag inte minns helt fel. Från och med januari får jag hela då vi skickat in papperna om ändring, då det ändå är jag som gör alla inköp.

  • Alexi
    mammalovis skrev 2016-01-03 13:18:13 följande:
    Som jag fattat det är summan för alla tre barnen densamma oavsett hur den delas. 
    Idag har ni ju 1050 kr + 75 kr = 1125 kr dvs hälften av 2250 kr
    Sedan får du detsamma plus 525 kr för nästa barn plus 454 kr i flerbarnstillägg skulle jag tro. Den nya pappan får 525 kr i barnbidrag så länge ni inte ändrar på det.

    Jag har ett barn sedan tidigare och två barn med min nuvarande sambo. Han har ett barn sedan tidigare där mamman har hela barnbidraget. Jag har de två äldsta heltidsboende här och fick då 2250 totalt. När jag fick mitt tredje fick jag 2625 kr i barnbidrag, d v s 1050+1050+525. I flerbarnstillägg fick jag 504 kr d v s totalt 3129 och sambon 525 kr + 100 kr om jag inte minns helt fel. Från och med januari får jag hela då vi skickat in papperna om ändring, då det ändå är jag som gör alla inköp.
    Fast för att få flerbarnstillägg för ett barn måste du få barnbidrag för det barnet, hela eller del av det. Det får inte TS för ett av barnen.
Svar på tråden Flerbarnstillägg vv-barn