Darimna skrev 2016-03-21 18:32:43 följande:
Jo, alla verkar göra det. Det är det jag tycker är så konstigt.
Det är ju jättelätt att veta. Det som försvinner i samband med förlossningen är ju det som hör till barnet. Alltså inte kilon du lagt på dig utan bara själva barnet.
Så himla konstigt tycker jag att säga att man "lyckats" gå ner 10 kilo när det egentligen bara är vad som kom ut när man födde liksom.
Jag tycker det är fullständigt irrelevant vad man väger precis innan förlossningen, det är ju vad man väger EFTER man kommit hem från bb som säger hur mycket man gått upp av graviditeten. Eftersom det verkar skilja enormt mycket från person till person hur mycket som försvinner vid förlossningen- bara här i tråden från 6kg till 22kg. Så vikten före förlossningen säger ju inte ett dugg om hur mycket din kropp lagt på sig.
Eller hur?
På sätt och vis. Jag håller med dig om att vikten före förlossningen inte säger något om hur mycket kroppen lagt på sig om du menar i fett.
Men precis som du skriver, så skiljer det sig ju på hur snabbt man blir av med vätskan i kroppen, så när ska man väga sig menar du? Efter man kommer hem från BB? En del åker hem efter 6 timmar, andra efter ett par dagar och vissa behöver stanna veckor. Så en vikt hemma när man kommer hem från BB tycker jag är mer irrelevant än den innan förlossningen. Jag gick ner 1-2 kg om dagen första veckorna. Men det var ju vätskan jag samlat på mig. Så egentligen är hela diskussionen rätt irrelevant eftersom en siffra inte säger så mycket om innehållet. Alla tappar inte lika mycket muskelmassa eller samlar på sig lika mycket vätska exempelvis.