Hur berätta för 11 åring att hon ska bli storasyster?
Hej! Jag skulle behöva lite tips angående ett problem som jag har.
Jag var 20 år när jag fick min dotter, 4 år senare så gick jag och hennes pappa ifrån varandra. Därefter träffade jag en ny men kände att jag inte ville kasta mig i nåt familjeliv direkt och skaffa barn. När vi efter 6 år hade och började vi försöka skaffa barn. detta gick inte och nu har jag äntligen blivit gravid med ett IVF- försök. Jag är alltså 32 nu och dottern 11. Jag tänkte berätta för min dotter snart att hon ska få ett syskon men när jag nämner det som tex " tänk va kul att åka iväg på det där och så kanske du har ett syskon med dig" eller liknande så säger hon att hon inte vill ha ett syskon. För några dagar sen sa hag till henne att hon inte har nån bestämmanderätt I den frågan så började hon gråtanoch vad ledsen. Hon sa att alla kommer att vilja vara med bebisen och ingen vill vara med henne då. Hon har inga andra syskon och inte heller några kusiner så hon är van att få all uppmärksamhet från släkten. Förstår att du hon blir svartsjuk, tycker inte att det är konstigt alls. Men hur ska jag tackla det eventuella utbrottet som kommer när jag berättar? Jag vet att hon tycker om småbarn, när vi hälsar på bekanta så leker hon alltid med deras barn spelar ingen roll om de är 1 år eller 5 år så leker hon med dem. När vi går i affärer förbi en baby avdelning så tar hon fram en klänning o h säger kolla vilken söt klänning till bebisar osv.
Jag kan inte ju inte ljuga för henne Helle och säga att bebisen inte kommer att tantig, för det kommer den men hag vill ändå förklarat för henne att hon inte kommer bli undanknuffad osv. detta gör mig verkligen jätte stressad. Jag vill ju inte att hon ska avsky syskonet...