• Nmg

Hur berätta för 11 åring att hon ska bli storasyster?

Hej! Jag skulle behöva lite tips angående ett problem som jag har.

Jag var 20 år när jag fick min dotter, 4 år senare så gick jag och hennes pappa ifrån varandra. Därefter träffade jag en ny men kände att jag inte ville kasta mig i nåt familjeliv direkt och skaffa barn. När vi efter 6 år hade och började vi försöka skaffa barn. detta gick inte och nu har jag äntligen blivit gravid med ett IVF- försök. Jag är alltså 32 nu och dottern 11. Jag tänkte berätta för min dotter snart att hon ska få ett syskon men när jag nämner det som tex " tänk va kul att åka iväg på det där och så kanske du har ett syskon med dig" eller liknande så säger hon att hon inte vill ha ett syskon. För några dagar sen sa hag till henne att hon inte har nån bestämmanderätt I den frågan så började hon gråtanoch vad ledsen. Hon sa att alla kommer att vilja vara med bebisen och ingen vill vara med henne då. Hon har inga andra syskon och inte heller några kusiner så hon är van att få all uppmärksamhet från släkten. Förstår att du hon blir svartsjuk, tycker inte att det är konstigt alls. Men hur ska jag tackla det eventuella utbrottet som kommer när jag berättar? Jag vet att hon tycker om småbarn, när vi hälsar på bekanta så leker hon alltid med deras barn spelar ingen roll om de är 1 år eller 5 år så leker hon med dem. När vi går i affärer förbi en baby avdelning så tar hon fram en klänning o h säger kolla vilken söt klänning till bebisar osv.

Jag kan inte ju inte ljuga för henne Helle och säga att bebisen inte kommer att tantig, för det kommer den men hag vill ändå förklarat för henne att hon inte kommer bli undanknuffad osv. detta gör mig verkligen jätte stressad. Jag vill ju inte att hon ska avsky syskonet...

• Svar på tråden Hur berätta för 11 åring att hon ska bli storasyster?
  • aleydis

Jag fick småsyskon när jag var 10, var iofs inte negativt inställd.

Jag vet inte om det egentligen är positivt att du pratat om syskonet innan det var aktuellt, men nuet det ju som det är.

Jag skulle försöka prata med henne om hur hon tror att det kommer att bli och prata igenom hur ni tror att vardagen kommer att bli.

Tex bestämma att ni tar vissa stunder ihop och förklara att det kommer att vara svårt att lämna ifrån sig barnet första månaderna men att hon inte kommer att bli bortglömd

Och sen göra dottern delaktig i att ta hand om bebisen. Jag tror det kommer att gå jättebra!

• FruNyfiken

Vår dotter var 10 år när jag blev gravid med hennes syskon. Det var inge helt lätt, hon var enda barnbarnet och enda syskonet. Det tog lång tid innan hon kände att hon älskade sitt syskon och vi har haft många problem. Hör av dig om du vill diskutera mer!

• cosinus

Säg inget mer föränn du verkligen ska berätta. Det du gör nu att liksom provar dig fram tolkar hon ju som att hon faktiskt har något att säga till om. Du testar hennes reaktion och hon vill inte ha ett syskon. Och det måste hon ju ha rätt att tycka.

När du väl sen berättar säg det bara. Sen kan ni diskutera alla hennes farhågor. Ja alla kommer gulla med det lilla barnet, så är det ju. Men det är också så att barnet kommer ha henne som sin idol. Hon kommer bli högt älskad av syskonet och hon får ju vara så delaktig som hon vill vara eg. Hon behöver inte gilla iden på ett syskon, hon behöver inte ens gilla sitt syskon men det kommer att komma och det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen och i det ingår att iaf bete sig ok mot syskonet.

• pomperiposa

Jag har det precis tvärtom, min 11-åriga dotter har alltid velat haft ett småsyskon och är nu överlycklig över att vi väntar en liten till våren. Det hon älskar mest är att prata namn och få vara med att köpa bebiskläder. Jag tror du ska prata med henne och berätta hur glad du är och hur mycket du älskar henne och vilken fantastisk stora syster hon kommer bli, även om hon kommer vara bekymrad nån vecka så köpa bebiskläder och titta på vagn och gulliga nallar, borde väga upp. Se till att hon får vara med, och som tidigare nämnt så är det viktigt att hon förstår att bebisen kommer, och är väldigt välkommen. Om du har ultraljudsbild så visa den och skämta till det med vilken ful bebis det är som ni ska ta hand om (eller vad hon har för humor). Hon är så stor, hon vet nog innerst inne att hon är stor, de har blivit så förståndiga i den åldern.

Det kommer gå bra, se till att hon får vara med på allt hon vill och att hon förstår det, men låt henne ta det i sin takt. 

Lycka till!

• Nmg

Hej allihopa tack för er svar!

När jag pratat lite med henne om det tidigare så har jag sagt att det eventuella syskonet kommer att se henne som sin idol mm och Sen har jag skämtat till det och sagt att "då kan du ju säga till ditt syskon att städa upp på sitt rum"

Då skrattar hon lite (hon tycker om att bestämma) . Jag ska vänta några veckor till med att berätta är i v 7 nu så vill veta att det är säkert först. Hon tycker om barn så den delen blir nog bra men det är

Mest osäkerheten kring att alla kommer fokusera på söta lilla bebisen och inte henne eftersom hon är

Så stor säger hon. Ska förtydliga att jag o hon fortfarande kan göra saker ihop, ut o fika, gå på bio, åka till Sthlm en helg men kanske inte första månaden efter förlossningen. Hoppas hoppas att det släpper sen... Har inte förväntat mig att hon ska vara eld och lågor över detta men bara hon är snäll mot den så är det ok. Tycker ni förresten att det är onödigt o berätta hur den kom till? Alltså via ivf? Utfall den frågan kommer ( de borde ju veta vid det här laget hur det funkar men ivf är ju annorlunda)

• malle88

Jag fick en bror i tolvårsåldern, då var min syster 11. Jag avgudade honom från första dagen medan min syster sörjde sin plats som yngst länge, flera år.

Jag tror det viktigaste är att

- inte hävda att allt kommer vara som vanligt. Ni vet inte om barnet kommer bli ovanligt mammigt eller kanske inte ens är friskt, och då kommer det bara var ännu värre om ni sagt annat.

- involvera henne så mycket som hon vill. Erbjud att följa med och t ex köpa kläder men bli inte ledsen om hon säger nej. Uppmuntra förslag från henne.

- be andra att prioritera henne. Jag är ganska säker på att t ex mormor hälsade på brorsan när vi var skolan. Men om vi var hemma var vi prio. Det kan ni ta upp innan med de som är viktiga för henne, eftersom hon själv uttrycker rädsla för det .

Lycka till :)

Svar på tråden Hur berätta för 11 åring att hon ska bli storasyster?