• Snuffe

Försöker

Vi har äntligen sagt att vi ska bilda familj. Men vi har försökt länge nu.
    Vi börjar fundera på om det är något fel för min fästman har redan ett barn sen innan.
    Men om man nu ska göra ett test hur går det till för mig tex jag vet hur det går till för mannen. Men inte kvinnan då jag aldrig har behövt och göra ett test b

• Svar på tråden Försöker
  • Cyanea

Tråkigt att det tar tid :( Hur länge har ni försökt? 

Man brukar börja med att skicka in en egenremiss till den fertilitetsklinik man bor närmast efter att man försökt i minst ett år utan plus. Egenremiss är alltså en remiss man fyller i själv, i mitt fall hittade jag den på min kliniks hemsida (Sahlgrenska). Sen väntar man tills man får en tid, vilket dessvärre kan ta ett tag om det är lång kö. 

När man kommer dit får man ett långt läkarsamtal där man får frågor om sin livsstil m.m. Man tar ett antal blodprover (vissa blodprover tas under en längre period för att se hur hormonerna varierar under cykeln) och gör ultraljud vid ett flertal tillfällen. Man tittar så att ägg verkligen lossar (vilket inte är en garanti trots att man får positiva ÄL-tester), att livmodern ser normal ut och inte har skiljevägg eller polyper och gör UL med kontrastvätska för att se så att det finns fri passade i äggledarna. 

Förhoppningsvis får man därefter någon typ av svar :) 

• Snuffe

Vi har försökt i några månader, jag vet det låter inte länge men vill man verkligen så börjar man bli otålig vi har slutats att skydda oss därför för länge sedan därför började vi tänka att det kanske är något fel när vi inte har varit skyddade på länge. :(

• Cyanea

Ok! Jag vet hur otålig man är, men har ni inte försökt längre än så är det inget som verkar fel än så länge. Det går inte så snabbt för de flesta även om det kan se ut som att det gör det på ett forum som detta. Medelvärdet på hur många gånger man behöver försöka innan det blir plus ligger på ca 7 månader, och det anses vara helt normalt att det tar upp till ett år innan man plussar. 

Jag vet att det förmodligen är det sista någon i dina skor vill höra, men försök att fokusera så mycket du bara kan på annat i ditt liv. Jag säger det inte för att låta otrevlig eller så, utan för att jag vet alldeles för väl hur destruktivt det är att börja oroa sig redan tidigt och att lägga all energi på något som kan ta tid. Skulle det mot all förmodan vara svårt för er att bli med barn kommer du behöva den energin senare. Inget blir bättre av att oroa sig här och nu när ingenting talar för att något är fel. 

Stort lycka till, hoppas att det snart går vägen :) 

• Snuffe

Jo jag förstår dig. Jag lever livet precis som vanligt :)
    Vi har testat förut men då var det inte läge och var bra att det inte blev ett plus men nu har vi pratat om att skaffa familj då blir man glad och pirrig
    Ja jag tror inte heller det är något fel. Tack för svaret

• Alexandra1986

Säger som övriga, för de allra flesta går det ju bra tillslut! Jag hoppas att ni får ert efterlängtade plus snart :)

• Snuffe

Det får vi hoppas för just nu längtar vi väldigt mycket efter ett plus :)

• Alexandra1986
    Snuffe skrev 2016-01-04 17:55:53 följande:

Det får vi hoppas för just nu längtar vi väldigt mycket efter ett plus :)

Hur har det gått? :)
Svar på tråden Försöker