• Williampk

Problem med ångest

Hej! jag har haft/har problem med ångest i cirka 10 månader. Allt började med att min mormor gick bort i februari förra året, hon var väldigt närstående och helt enkelt den bästa mormorn man kunde önska sig. Efter att hon hade gått bort, så påverkade det hela familjen och det var nog den tuffaste tiden som jag nånsin skulle få uppleva, trodde jag... Efter detta så var allt riktigt dystert och cirka 2 veckor efter mormors begravning så kom min första panikattack, det var det mest obehagligaste jag nånsin varit med om, det kändes som att jag skulle dö, senare den natten låg jag och skakade, exakt hela natten. Efter den natten så hade jag problem med yrsel i cirka 1 och en halv månad, det kändes som jag knappt levde, jag hade även riktigt starka overklighets känslor. Skolan tog stryk av detta och gör även en del idag, jag hade/har svårt att sova och har dålig koncentration. I alla fall, 1 och en halv månad senare så kände jag hur yrseln och overklighets känslorna började försvinna, äntligen tänkte jag. Men några dagar in på mars så var jag och farsan själva hemma eftersom morsan och brorsan var nere i Malmö, jag och farsan var på hans jobb och han sa att att började må dåligt... Du behöver inte oroa dig sa jag till han, men sen började han förklara hur han kände en obehaglig känsla i bröstet och hur han kallsvettades m.m.. Han sa efter cirka 10 minuter, ring 1177, jag gjorde det direkt och förklara för dom hur han kände, dom sa till oss att dom skickar en ambulans. Det var förs än där min hjärta låg på TOP non stop, jag var så jävla rädd. Vi åkte in på akuten och sen la dom farsan på en bår och snabbt in i ett rum, allt gick så sjukt snabbt, det var riktigt svårt att fatta vad som hände. När vi kom in i rummet, så la dom ner han i en säng och sen några sekunder senare, stop, hans hjärta stanna. Jag såg på när han tuppade av, det var den värsta synen man kan se, jag skrek och grät. En sjuksköterska drog mig genast ut ur rummet och en halvtimme senare så fick jag den bästa meningen jag någonsin hört, "Din pappa lever". Jag grät av lycka, den glädjen var obeskrivlig. En kort stund senare så kom min faster och min moster och därefter kom min mamma och bror direkt upp från Malmö. Några timmar senare så fick vi prata med pappa och krama om honom, den glädjen var också helt obeskrivlig. Min pappa fick ligga på sjukhus i sammanlagt cirka 1 månad men hur var det för mig under den tiden han låg på sjukhus? Jo ångesten förvärrades med tusen gånger, jag hade panikattacker hela tiden, hjärtklappningar och alla vanliga ångest symptom du kan tänka dig. Den tiden när pappa låg på sjukhuset var helt klart jobbigast, det var så annorlunda och jobbigt att se han ligga där. När han väl mådde bättre, så fick han äntligen åka hem. Idag mår min pappa bra och det är jag så himla glad över! Men hur var det med mig nu igen då? Jo så som jag känner idag, 5:e januari 2016 så har jag vart på bättringsvägen! Mina panikattacker är nästan helt borta, det ändå problem jag igentligen har nu är hjärtklappningen och andningen. Hjärtklappningarna förekommer väll minst 1 gång per dag och problem med andningen förekommer ibland. Jag har vart hos någon slags psykolog eller liknande, vilket har gett en del resultat men nu frågar jag här : Vad är bästa sättet för att bli av med denna sorts ångest (hjärtklappningar, andningen m.m)? mvh William 15 år

• Svar på tråden Problem med ångest
  • Challe82

Hej William, det måste varit jättejobbigt för dig när din pappa låg på sjukhus, mkt att hantera för vem som helst men särskilt om man bara är 15 år.
    Jag vet precis vad du menar med hjärtklappning och andningen, det är så svårt att hantera i stunden, det finns många bra klipp på youtube med meditation och mindfulness, det låter löjligt men det ger kroppen en chans att lugna ner sig. Du kan även se klipp där med kroppens reaktion vid stress, det hjälper också så att man inte blir rädd att det är nåt allvarligt fel på kroppen.
    Har du nån som du kan prata med som du litar på?
    Viktigt också att skapa bra rutiner i vardagen, tex med mat o sömn, promenader är också bra för att få kroppen att slappna av. Försök att ha som rutin att ha 5-15 min varje morgon o kväll då du slappnar av helt, ligg på rygg o lyssna på mindfulness eller lugn musik och andas!
    Hoppas att du mår bättre snart!

Svar på tråden Problem med ångest