Ruter skrev 2016-01-05 12:56:22 följande:
Kan kan säga att jag skulle mycket väl tänka mig att köpa egengjorda leksaker då vi tidigare köpte en bitleksak på en stor leksakskedja till våran då tremånaders. Såg ut som en triangel med en massa ringar som satt fast som man skulle bita på. Ringarna hadde en diametet på 5-10 cm och va ca 8st. Efter en vecka när jag gick ut i rummet för att hämta nåt i ett annat rum och kom tillbaka hade han lyckats haft av triangeln och satt med alla ringarna i handen och va påväg att stoppa in en i munnen.. Svaret vi fick från butiken va bara att sådär ska det inte gå att göra. Så bara för att de är tillverkat av välkända märken så betyder det inte att säkerheten är bättre.
Det är ju så då konstigt det är. CE-märkningen är ett krav försatt få sälja leksaker inom EU. Om man har den och fått egenkontrollprogrammet godkänd av det egna landets myndigheter så är det ok att sälja. Om den då orsakar skada då är det en olycka och olyckor kan ju hända. Om leksaken inte är CE-märkt och orsakar skada så är det importören eller tillverkaren som får stå för skadan. Och i och med att man inte får saluföra icke CE-märkta leksaker inom EU så har man brutit mot nationell lag och får betala böter.
Regelverket kan ibland få rätt konstiga effekter alldeles som i det här fallet. Men det är det som gäller. Nu säljs det ju rätt ofta leksaker som inte är CE-märkta också, kolla bara i närmsta torgstånd eller marknad.
Nu kan ju TS i och för sig ansöka om CE-märkning. Jag har för mig att man tar kontakt med Marknadskontrollrådet.
Ja personligen skulle nog hellre köpa av TS som själv tillverkar och kontrollerar varje produkt än av importören xx som impoterat från land y med en för mig okänd nivå när det gäller korruption.