• Pipam

Fler 90-talister som gör IVF 2016?

Hej på er!

Funderar om det är fler "unga" människor här inne som är på gång med IVF? Jag är född -90 och nyss fyllt 25 år. Vi har försökt till och från i 6 år, jag fick när Jag var 19 år reda på att jag har PCO så vi började direkt. Emellan försöken har jag haft p-piller.

Sista rundan nu började vi försöka i Juni 2014, alltså 1,5 år aktivt. Jag har under tiden provat enkel, dubbel och trippelkur med pergotime och letrozole utan verkan.

Vi har parallellt gjort utredning som konstaterade att min man hade bra simmare och att det är min uteblivna ÄL som ställer till det.

Nästa cykel börjar vi vårt första IVF försök. Några fler under 30 här som också är pågång?

Känns äntligen som man börjar bli tagen på allvar men fortfarande får man ju kommentarer "ni är ju så unga".....

Nu hoppas vi på pluss 2016!!!

• Svar på tråden Fler 90-talister som gör IVF 2016?
  • Silmation
    Pipam skrev 2016-01-05 17:14:26 följande:

Hej på er!

Funderar om det är fler "unga" människor här inne som är på gång med IVF? Jag är född -90 och nyss fyllt 25 år. Vi har försökt till och från i 6 år, jag fick när Jag var 19 år reda på att jag har PCO så vi började direkt. Emellan försöken har jag haft p-piller.

Sista rundan nu började vi försöka i Juni 2014, alltså 1,5 år aktivt. Jag har under tiden provat enkel, dubbel och trippelkur med pergotime och letrozole utan verkan.

Vi har parallellt gjort utredning som konstaterade att min man hade bra simmare och att det är min uteblivna ÄL som ställer till det.

Nästa cykel börjar vi vårt första IVF försök. Några fler under 30 här som också är pågång?

Känns äntligen som man börjar bli tagen på allvar men fortfarande får man ju kommentarer "ni är ju så unga".....

Nu hoppas vi på pluss 2016!!!

Hej! Vad spännande att ni ska få starta er ivf behandling!:) jag är sen 89:a och min make tidig 92:a, vår ivf remiss skickades i början på december så nu väntar vi på att få komma på första ivf besök och att få påbörja behandling:)
  • Pipam
    Silmation skrev 2016-01-05 18:22:53 följande:

Hej! Vad spännande att ni ska få starta er ivf behandling!:) jag är sen 89:a och min make tidig 92:a, vår ivf remiss skickades i början på december så nu väntar vi på att få komma på första ivf besök och att få påbörja behandling:)

Spännande!

Visade eran utredning någonting så ni har ett hum om vad som ställer till det?

Vart i landet väntar ni? :)
  • Silmation
    Pipam skrev 2016-01-05 21:05:06 följande:
    Spännande!

Visade eran utredning någonting så ni har ett hum om vad som ställer till det?

Vart i landet väntar ni? :)
    Det verkar som att jag inte har någon ägglossning, jag har gett 3 dagars progestronprov 2 gånger men det har ej gett något utslag, har själv gjort ägglossningsprov hemma och det har gett utslag så det är lite konstigt tycker jag:S makens värden såg bra ut! dom har klassat oss som "oförklarligt barnlösa". Hur är det för er?<3 vi är på salgrenska , vart är ni?:)
  • Pipam
    Silmation skrev 2016-01-05 21:24:46 följande:

Det verkar som att jag inte har någon ägglossning, jag har gett 3 dagars progestronprov 2 gånger men det har ej gett något utslag, har själv gjort ägglossningsprov hemma och det har gett utslag så det är lite konstigt tycker jag:S makens värden såg bra ut! dom har klassat oss som "oförklarligt barnlösa". Hur är det för er?<3 vi är på salgrenska , vart är ni?:)

Ok :) jag får också utslag på ÄL stickor men dels kan man få det om man har PCO och sen behöver inte positiva ÄL stickor betyda ägglossning.

Vi fick remiss till Sahlgrenska i september men pga av de långa väntetiderna så fick vi betalningsförbindelse med en privat klinik så det gjorde att vi fick starta redan nu! Dock har avtalet mellan landstingen och de privata gått ut och de verkar inte förnya dem än.... :(

Vi går nu då på Nordic IVF center och är supernöjda med dem.
  • Silmation
    Pipam skrev 2016-01-05 21:30:45 följande:
    Ok :) jag får också utslag på ÄL stickor men dels kan man få det om man har PCO och sen behöver inte positiva ÄL stickor betyda ägglossning.

Vi fick remiss till Sahlgrenska i september men pga av de långa väntetiderna så fick vi betalningsförbindelse med en privat klinik så det gjorde att vi fick starta redan nu! Dock har avtalet mellan landstingen och de privata gått ut och de verkar inte förnya dem än.... :(

Vi går nu då på Nordic IVF center och är supernöjda med dem.
    Precis. Härligt! Spännande att få sätta igång:)
  • Zamira

Nu har ju vi gjort ivf redan, gjorde vårt andra försök i oktober, gjorde äggplock dagen efter min 25-årsdag hehe :) Och det gick vägen!
    Och vi hade som du ts, försökt i över 6 år, gjorde utredning 2012, men vi väntade några år innan vi hoppade på ivf-försöken, ville få ordning på huset lite mer, och ha haft fast jobb några år innan.
    Men jag håller tummarna för att ni båda lyckas, och kan bara säga att jag tyckte själva spray/spruttiden var spännande, och äggplocket var en upplevelse, att få ligga i stolen och se på skärmen när de punkterar äggblåsor och veta att just den blåsan kan resultera i barn, det är också rätt stor känsla :)

• Pipam
    Zamira skrev 2016-01-06 15:15:10 följande:

Nu har ju vi gjort ivf redan, gjorde vårt andra försök i oktober, gjorde äggplock dagen efter min 25-årsdag hehe :) Och det gick vägen!

Och vi hade som du ts, försökt i över 6 år, gjorde utredning 2012, men vi väntade några år innan vi hoppade på ivf-försöken, ville få ordning på huset lite mer, och ha haft fast jobb några år innan.

Men jag håller tummarna för att ni båda lyckas, och kan bara säga att jag tyckte själva spray/spruttiden var spännande, och äggplocket var en upplevelse, att få ligga i stolen och se på skärmen när de punkterar äggblåsor och veta att just den blåsan kan resultera i barn, det är också rätt stor känsla :)

Vad kul!!! Grattis! Och tack för pepp :)

Vad var orsaken att ni gjorde IVF? Hittades något vid utredning?
  • Zamira
    Pipam skrev 2016-01-06 17:50:15 följande:
    Vad kul!!! Grattis! Och tack för pepp :)

Vad var orsaken att ni gjorde IVF? Hittades något vid utredning?
    Tack så mycket :) Sambons spermier visade sig ha dålig rörlighet och så var det många av de rörliga som inte såg bra ut på huvud och svans, så därför blev det IVF för oss!
    Men sen när vi väl gjorde IVF så var det få som blev befruktade, första omgången plockades 19 blåsor, varav 15 ägg, men bara 3 befruktades, varför vet jag inte, men blev besviken att så få befruktades.. Andra IVFen plockades 15 blåsor, 8 ägg, men bara 1 befruktat, och då var jag ännu mer besviken, jag som ville ha till frysen, men det behövdes ju bara 1 så nu efteråt så är jag glad över mitt lilla ägg :)
  • ivf februari

Spännande att få läsa om eran känsla i det här. Jag är en 86a och ska väl börja genomföra ivf under februari nu om jag bara kan få en kallelse snart. På sahlgrenska. Spänningen stiger i kroppen efter längtan om barn. Massa frågor som snurrar i skallen. Hur känns äggplockningen? Hur lång tid kan det ta från första mötet med läkaren vid ivf och till man är gravid. Jag har ingen ägglossning och behöver nog hjälp till att starta upp det med. Man blir så trött på kroppen ibland.

• Emmahedblom

Hej, jag är född 91 och min sambo 90. Varit utan p-medel sen mars-13. Inget plus än, precis blivit klar med våran utredning. Inga fel på någon av oss, oförklarligt barnlösa.. Jag anser att det hade känts bättre att få ett konkret fel! Nu står vi i kö för IVF! Känner oss taggad:) men vi har ju "all tid i världen" att skaffa barn..????

Svar på tråden Fler 90-talister som gör IVF 2016?