• Anonym (jobbigt)

Psykiska sjukdomar och ersättning av försäkringsbolag..

Hej, jag undrar om någon här har fått någon ersättning för psykiska sjukdomar via Trygg Hansa, eller något annat bolag? Jag har TH och har ansökt om ersättning och väntar på svar... Psykiska sjukdomar som kan ersättas är ju bipolaritet, schizofreni, personlighetsstörningar, depressioner, tvångssyndrom m. fl. 

Hur ser era erfarenheter ut, och bör man förvänta sig några pengar? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-05 20:01
    Jag har fortfarande min barnförsäkring, det innebär bättre villkor än vuxen-versionen.
  • Svar på tråden Psykiska sjukdomar och ersättning av försäkringsbolag..
  • Anonym (sara)

Jag fick några tusen för anorexi och depression. Hade säkert kunnat få mer om jag va sämre, men kunde jobba heltid trots mina besvär.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym (sara) skrev 2016-01-05 19:45:45 följande:

Jag fick några tusen för anorexi och depression. Hade säkert kunnat få mer om jag va sämre, men kunde jobba heltid trots mina besvär.

Okej, vilket bolag hade du? :)
  • Mika86

Ha med trygghanaa, inte ett öre för psykiska problem här, inget ersätts om koden är f0-99, tyvärr

Hade nåt tillägg som skulle täcka extra mycket men inte ens det hjälpte.

Gubben blev sjukpension är men fick inte ett öre då heller

• Anonym (sara)
    Anonym (jobbigt) skrev 2016-01-05 19:54:05 följande:
    Okej, vilket bolag hade du? :)
    Länsförsäkringar. De ersatte medicinkostnader, läkarkostnader och sedan en viss summa för invaliditetsprocent för den delen av besvären som återstod efter 2 år.
  • Anonym (jobbigt)
    Mika86 skrev 2016-01-05 19:55:34 följande:

Ha med trygghanaa, inte ett öre för psykiska problem här, inget ersätts om koden är f0-99, tyvärr

Hade nåt tillägg som skulle täcka extra mycket men inte ens det hjälpte.

Gubben blev sjukpension är men fick inte ett öre då heller

Okej, det låter ju tråkigt =/ jag antar att han hade vuxenförsäkringen? Jag glömde säga att jag har barnförsäkringen och då gäller lite andra villkor
  • Mika86
    Anonym (jobbigt) skrev 2016-01-05 19:59:58 följande:

Okej, det låter ju tråkigt =/ jag antar att han hade vuxenförsäkringen? Jag glömde säga att jag har barnförsäkringen och då gäller lite andra villkor

Jo det är vuxen sjuk o olycksfall.

Även ett av få bolag som inte ersätter diabetes typ 2 med.

Kolla dina villkor o vad dina diagnostisera heter
  • Mika86

Som jag tolkar barnförsäkringen villkor så är f0-99 diagnoser du får ersättning, antar att dwt är en av koderna där emellan du har då de är de vanligaste koderna

• Anonym (jobbigt)
    Mika86 skrev 2016-01-05 22:20:51 följande:

Som jag tolkar barnförsäkringen villkor så är f0-99 diagnoser du får ersättning, antar att dwt är en av koderna där emellan du har då de är de vanligaste koderna

Har du läst villkoren? Så bra, det är som latin för mig. Du kanske kan hjälpa mig tyda? Jag har flera diagnoser, b la recidiverande depressioner, panikångest, tvångssyndrom, social fobi och eventuellt borderline. Enligt försäkringsbrevet står det att de betalar ut ersättning "ett belopp per diagnos", men i det finstilta står det att de betalar ut "en ersättning en gång för en och samma sjukdom". Vad betyder det??? Är mina diagnoser "en och samma sjukdom" (då de antagligen har ett medicinskt samband), fast förstämningssjukdomar och ångestsyndrom är olika sjukdomar... Så krångligt, och jag har försökt få svar av TH men de har inte svarat :o
  • Mika86

Åh så duktig är jag inte

Det lät med märkligt men kanske de baserar det på de där icd koderna, om du kolla läkarintyg så står där typ icd-10 f43:1 osv, de kanske menar att f43:1 o f43:2 är samma.

De är inte lätta att få nåt svar ifrån, bli bara vidareskickad.

Testa att ring till de o bli kopplad till skafravdelningen, de kanske kan ha svar

• Anonym (jobbigt)

Haha okej, ja de är ganska omöjliga att tala klarspråk med. Jag har försökt med mejl och telefon, funkar inte. Vore trevligt att få ett hum om allt. 

• Mika86

Jo förstår det, jobbigt så innan det slutgiltiga.

Undra om deras kundservice kan tolka breven ens.

Finns väl nån som har hand om ditt ärende som du kan prata med. Ska ju stå i deras system vilken handläggare du har tycker man

• Anonym (svårt)

Jag har också en gammal barnförsäkring från trygg hansa, tidigare kunde man tom få ersättning för fibromyalgi och elallergi, men nu är alla f-diagnoser borta. Borde sluta berala för skiten, verkar typ bara som att man får ersättning om man blir träffad av en meteor en solig söndag i advent.

• Anonym (jobbigt)

Jag har försökt få tag på personen, men fått svar att de är överbelastade och inte har vanliga telefontider i nuläget. Det är jättesvårt att få tag i dem. Men jag får försöka lite till, tillslut går det väl.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym (svårt) skrev 2016-01-05 23:15:58 följande:

Jag har också en gammal barnförsäkring från trygg hansa, tidigare kunde man tom få ersättning för fibromyalgi och elallergi, men nu är alla f-diagnoser borta. Borde sluta berala för skiten, verkar typ bara som att man får ersättning om man blir träffad av en meteor en solig söndag i advent.

Har du kvar din barnförsäkring? Jag har läst lite kring deras villkor, och ska man få ersättning för en F-diagnos så måste man ha varit dokumenterat arbetsoförmögen i minst 6 mån i sträck. De ger ersättning enligt "Vissa Diagnoser", alltså engångsbelopp (per diagnos/sjukdom (?)- men tyvärr inte för någon medicinsk eller ekonomisk invaliditet. =/
Svar på tråden Psykiska sjukdomar och ersättning av försäkringsbolag..