• Shenzi

STOR och billig familjebil

Vi letar ny bil och har väldigt svårt att hitta en som uppfyller alla krav. Kanske någon har ett bra tips?

Absoluta maxpris är 100.000.

Baksätet behöver vara ganska djupt, eftersom min sambo är 195 lång och det ska få plats två bakåtvända barnstolar där bak. Vi måste kunna få plats med en ganska stor barnvagn, helst lite packning och ett par ganska stora hundar.

Min sambo vill gärna ha diesel, men jag vill slippa dieselskatt ;) Den bör dock ändå vara någorlunda billig att köra och får gärna gå att köra på skogsbilväg utan att bli sönderskrapad undertill.

Finns den här bilen? Jag vill helst slippa en Caravelle-buss eller liknande, men det är kanske ändå den sortens bil man måste titta på?

• Svar på tråden STOR och billig familjebil
  • Lena

Kolla bilar bygga på mpv-chassie som tex Peugeots större bilar. Då får du mer utrymme.

• Cornellia

Skoda superb har superbra utrymme i baksätet. Vi kan utan problem ha 3 bakåtvända stolar i vårt baksäte, utan att behöva dra fram stolarna fram.

• Lena

V70 är inte särskilt stor volymmässigt då den är ganska låg

• Shenzi
    Cornellia skrev 2016-01-05 21:00:56 följande:

Skoda superb har superbra utrymme i baksätet. Vi kan utan problem ha 3 bakåtvända stolar i vårt baksäte, utan att behöva dra fram stolarna fram.

Jag är väldigt sugen på en sån, men hur är bagageutrymmet? För det är väl därifrån de snott utrymmet till baksätet antar jag...
  • Shenzi
    Lena skrev 2016-01-05 21:02:23 följande:

V70 är inte särskilt stor volymmässigt då den är ganska låg

Förvisso, men höjden känns mindre noga, eftersom vi inte vill packa barnvagn och hundar uppepå varann ;)
  • Lena

Fast man kan ju ställa vagn på högkant och då få mer plats.

• Mika86

Volvo v70, Volkswagen passat är väl okej kombibilar, allt beror ju på vilken vagn man har o vilka bilstolar.

Alt är ju Volkswagen sharan/Ford galaxy/SEAT alhambra, sjusitsig men bli bra bagage utan bakersta säterna, men känns ändå som en normal bil.

Caravelle är stor på alla vis, kan va riktigt jävlig att parkera, vet av egen erfarenhet då vi har en sån, ha den i garage är inte ens värt att tänka på

• Cornellia
    Shenzi skrev 2016-01-05 21:02:59 följande:
    Jag är väldigt sugen på en sån, men hur är bagageutrymmet? För det är väl därifrån de snott utrymmet till baksätet antar jag...

Stort (vi har en kombi). Den är helt enkelt låååång. Inga problem att få in vagnar, pulkor, skidutrustning eller vad man nu vill ha. 

Vi har en hundbur som tar upp halva utrymmet, och har inga som helt problem att få in vår vagn på andra halvan. 

• Shenzi
    Cornellia skrev 2016-01-05 22:00:48 följande:

Stort (vi har en kombi). Den är helt enkelt låååång. Inga problem att få in vagnar, pulkor, skidutrustning eller vad man nu vill ha. 

Vi har en hundbur som tar upp halva utrymmet, och har inga som helt problem att få in vår vagn på andra halvan. 

Kanske kan vara värt att kolla upp då! :)
Svar på tråden STOR och billig familjebil