• ellietqm

Namnen Vivienne & Genevieve

Vi har namnen Vivienne och Genevieve på listan för barn nr 2, men undrar hur dem egentligen fungerar i Sverige? Har aldrig träffat eller hört någon som heter det här. Vet att Vivian/Vivianne kan ses av många (i alla fall från min generation) som ett namn ens mamma/mormor eller liknande kan heta och att det kanske inte passar på ett barn. Jag tycker Vivienne skiljer sig från dem stavningarna som vi är vana vid i Sverige och att både namnet i sig men också smeknamnet Vivi passar fint på ett litet barn. Vad tycker ni? Och är risken stor att det blir Jenny eller någon variant av det namnet som smeknamn till en Genevieve? Jag skulle helst se Vivi eller Evie som smeknamn. Förknippar ni Vivi med en äldre dam eller kan ni se det på en liten tjej?

Båda namnen verkar vara väldigt populära i engelskspråkiga länder och bara öka i populäritet för varje år. Ni som vet lite mer om namn än vad jag gör, tror ni dem är på väg upp även här i Sverige eller är dem inte gångbara här?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Namnen Vivienne & Genevieve
  • fluu

Vivienne tycker jag väldigt mycket om. Ett riktigt karaktärsnamn. I Sverige kan det kanske bli så att det uttalas som det vanligare Vivian/Vivianne och det lär bli "Vivi" i vilket fall. Men jag gillar det ändå och "Vivi" är coolt. Förknippar inte Vivienne med någon generation eftersom det är så ovanligt här och Vivi borde ju egentligen vara jätteinne nu och jag har sett det på några småbarn. Inte hopplöst "tantigt" alltså.
    Genevieve blir nog krångligt här, både när det gäller uttal och stavning.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MadHatter

Vivienne är fint och passar in bland de namn som är på gång (som tex Marianne) så jagvtror inte att det upplevs aom så udda iallmänhet. Att smeknamnet blir Jenny känns väldigt osannolikt om ni inte själva aktivt försöker få det så. vFörmodligen Vivi men skulle väl kunna bli Vivan också.

Genevieve är mer annorlunda. Själv vet jag inte hur det ska uttalas och har därför svårare att komma med en åsikt. Men så länge det inte är svårt rent tekniskt för en svenskspråkig så ser jag inte det som ett problem.

• Seven Costanza
    MadHatter skrev 2016-01-06 06:55:21 följande:

Vivienne är fint och passar in bland de namn som är på gång (som tex Marianne) så jagvtror inte att det upplevs aom så udda iallmänhet. Att smeknamnet blir Jenny känns väldigt osannolikt om ni inte själva aktivt försöker få det så. vFörmodligen Vivi men skulle väl kunna bli Vivan också.

Genevieve är mer annorlunda. Själv vet jag inte hur det ska uttalas och har därför svårare att komma med en åsikt. Men så länge det inte är svårt rent tekniskt för en svenskspråkig så ser jag inte det som ett problem.

TS har skrivit lite otydligt men jag tror hon menar ifall smeknamnet på Genevieve blir Jenny, inte på Vivienne. Ganska vanligt att Genevieve kallas Jenny/Genny i engelsktalande länder.

Annars håller jag med. Genevieve är kanske lite väl exotiskt i Sverige för många vet inte hur det ska uttalas. Vivienne däremot är fint och passar på 10-talet tycker jag.
  • Frontline

Vivienne och Genevieve låter som nåt taget ur en porrfilm tyvärr...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Seven Costanza
    Frontline skrev 2016-01-06 07:23:31 följande:

Vivienne och Genevieve låter som nåt taget ur en porrfilm tyvärr...

Oj, tycker du? Är Vivianne bättre?
  • MadHatter
    Seven Costanza skrev 2016-01-06 07:20:29 följande:

TS har skrivit lite otydligt men jag tror hon menar ifall smeknamnet på Genevieve blir Jenny, inte på Vivienne. Ganska vanligt att Genevieve kallas Jenny/Genny i engelsktalande länder.

Annars håller jag med. Genevieve är kanske lite väl exotiskt i Sverige för många vet inte hur det ska uttalas. Vivienne däremot är fint och passar på 10-talet tycker jag.

Ja det står ju när jag läser igen :)
  • Milleman

Vivienne var finast. Och hellre det uttalet och stavningen än Vivianne. Ann är ju ett namn som jag börjar tycka är "tantigt". Det heter typ gamla tandhygienisten ;)
    Det andra namnet vet jag inte hur jag ska uttala och hade nog haft svårt att minnas stavningen.

• mammalovis

Genevieve har jag aldrig hört och klarar inte ens av att gissa hur det uttalas skulle nog kunna få till 3-4 olika uttal, så ett barn med detta namn skulle kanske inte ens kunna lära sig stava sitt namn förrän vid 7-8 år istället för 3-5 som är brukligt och dessutom behöva bokstavera sitt namn för resten av livet i alla sammanhang, så det är att göra barnet en björntjänst. Enda fördelen är väl att personen blir ihågkommen som vuxen för ett så unikt namn i Sverige .

Vivienne är ju bättre, men fortfarande långt för ett barn att lära sig och helt ovanligt i Sverige så vitt jag vet, har bara träffat på en Viviann också som är pensionär, så risken är även här att det får bokstaveras eller riskera felstavningar, men det beror ju på hur man vill ha det.

Ska det vara till barnets fördel så är lättare namn med enklare stavningar att föredra båda att lära sig säga och skriva. Jag vet 7-åringar som inte kan stava sitt namn korrekt när de heter t ex George där inte alla bokstäver hörs och då är det ändå kortare.

• annieh897

Vivienne är jättefint men jag tror att många kommer blanda ihop det med det mer etablerade Vivianne. Genevieve är också fint men kommer troligtvis leda till förvirring av både uttal och stavning. Av de två så föredrar jag Vivienne.

• Kendra

Älskar båda namnen men speciellt Genevieve. Kommer ni isf uttala det på franskt vis eller 'som vanligt'? Det var faktiskt ett av namnförslagen jag hade till dottern men mannen gillade inte det. Man får nog dock räkna med att folk kommer fråga barnet hur det uttalas. Vivienne kommer säkert kallas för Vivianne. Och Vivianne för mig är ett damnamn medan Vivienne känns mer nytt och fräscht trots att det bara är en bokstav som skiljer.

Smeknamnet kan ju bli Vivi för båda namnen.

Svar på tråden Namnen Vivienne & Genevieve