• lollip0p

Familjen klagar på bebisens namn

Min man och jag väntar vårt första barn i mars och vi har i princip redan bestämt vad han ska heta. När vi på julafton berättade om namnet för mina föräldrar och syskon så var reaktionen ett enhälligt "Näää, det kan han ju inte heta! Han måste ju leva med det namnet hela livet, ni får välja något annat."

Nu försöker de påpeka alla "nackdelar" med namnet vi valt och komma med nya namnförslag så fort vi träffas men än så länge är det ingenting som vi inte redan tänkt igenom. Min man och jag har haft jättesvårt att komma överens om ett namn vi båda gillar och namnet vi har valt är inte alls det som jag hade valt om jag fått välja helt fritt men det är ändå ett helt okej namn som jag kan vänja mig vid.

Har ni några tips på hur vi kan få familjen att acceptera namnet? Det är inte alls kul att gå runt och känna att de verkligen ogillar sonens namn...

Gift 2015 - Bebis 2016
  • Svar på tråden Familjen klagar på bebisens namn
  • Mika86

Är det ett helt normalt namn, typ Tage, Fredrik etc så få de helt enkelt acceptera ert väl, punkt slut lixom

Är det ett "konstigt" namn, typ grus, månfarare etc. Ja då förstår jag de, risken är kanske väldigt stor att barnet bli retat just för sitt namn

• nnnnnnnn

Berätta aldrig mer så tidigt, om ni får fler barn eller så.
    Att berätta tidigt ger intrycket att det är under arbete = man ha rätt att uttrycka sina åsikter och komma med egna förslag.
    Vi berättade efter vårt barn var fött och fick reaktioner: XX är ett fint namn...
    Jo, men nu heter vårt barn YY...

Då det var ett faktum, så fick de bara acceptera det.

Nu var det inget konstigt namn vi valt, det som släkten reagerade på var att det var ett vanligt namn, där några redan hette detta i andranamn och ännu äldre släktingar haft detta namn. (Av typen: Anna, Maria osv)

• Jussi91
    lollip0p skrev 2016-01-06 10:46:26 följande:

Min man och jag väntar vårt första barn i mars och vi har i princip redan bestämt vad han ska heta. När vi på julafton berättade om namnet för mina föräldrar och syskon så var reaktionen ett enhälligt "Näää, det kan han ju inte heta! Han måste ju leva med det namnet hela livet, ni får välja något annat."

Nu försöker de påpeka alla "nackdelar" med namnet vi valt och komma med nya namnförslag så fort vi träffas men än så länge är det ingenting som vi inte redan tänkt igenom. Min man och jag har haft jättesvårt att komma överens om ett namn vi båda gillar och namnet vi har valt är inte alls det som jag hade valt om jag fått välja helt fritt men det är ändå ett helt okej namn som jag kan vänja mig vid.

Har ni några tips på hur vi kan få familjen att acceptera namnet? Det är inte alls kul att gå runt och känna att de verkligen ogillar sonens namn...

Spontant tänker jag att ni ska skita i vad era familjer tycker. Det är ju ert barn det handlar om, och inte deras. Kan ni inte prata med dem lite snällt och säga att det varit svårt för er att bestämma er och detta är valt nu?
  • lollip0p
    Snövits skrev 2016-01-06 10:47:30 följande:

Vad är det för namn som dom reagerar så våldsamt mot?

Namnet vi har valt är Finn, vilket vi inte tycker är ett konstigt namn, även om det inte är jättevanligt. Reaktionen känns liksom inte som att den står i proportion till namnets "konstighet".
  • viseversa

Vi har fått negativa reaktioner alla gångerna så när vi väntade barn nr 4 valde vi att både undanhålla barnets kön för att slippa att folk påpekar det(vilket dom gör när man har andra barn och fler barn av ett visst kön) orkade inte lyssna på mer dravel. Vi valde också att inte berätta vilka namn vi funderade på av exakt samma anledning som i denna ts. Jag var trött på negativa människor,

• lollip0p
    Jussi91 skrev 2016-01-06 11:20:37 följande:
    Spontant tänker jag att ni ska skita i vad era familjer tycker. Det är ju ert barn det handlar om, och inte deras. Kan ni inte prata med dem lite snällt och säga att det varit svårt för er att bestämma er och detta är valt nu?
    Min man fick mig att ringa och prata med min pappa nyss. Nu sa jag bara att vi har bestämt oss, det här namnet blir det. Då sa han plötsligt "ja, men det är väl ett bra namn". Han var tydligen inte så starkt emot det som jag trodde så det var kanske jag som lät lite osäker när jag berättade det första gången. :)
  • lollip0p
    viseversa skrev 2016-01-06 11:38:57 följande:

Vi har fått negativa reaktioner alla gångerna så när vi väntade barn nr 4 valde vi att både undanhålla barnets kön för att slippa att folk påpekar det(vilket dom gör när man har andra barn och fler barn av ett visst kön) orkade inte lyssna på mer dravel. Vi valde också att inte berätta vilka namn vi funderade på av exakt samma anledning som i denna ts. Jag var trött på negativa människor,

Ja, nästa gång håller vi det nog för oss själva.
  • grind

De har förmodligen rött. Byt namn.

Svar på tråden Familjen klagar på bebisens namn