• Anonym (Hopplöst)

När pappan inte vill komma överens??

Hej,

Jag har tre barn ihop med mitt ex som är 10, 14 och 18 år gamla. vi har gemensam vårdnad och har haft dem varannan vecka, även 18-åringen fast han är myndig nu.

Vi har två problem:

1.

Exet försöker hela tiden bryta de överenskommelser som vi gör och med det förstör han våra planer för oss och barnen. Eftersom vi har gemensam vårdnad så finns det inget jag kan göra åt det.

Vi har varannan vecka on-on. Vi har vartannat skollov från sista terminsdagen till första terminsdagen.

När vi diskuterade detta gick han med på att sjuka barn skulle stanna hemma där de vaknar och lämnas på kvällen om det är bytesdag. Däremot gick han inte med på attt samma skulle gälla om bytesdagen var röd dag eller studiedag. Då skall barnen köras över till den andre föräldern kl 08:00 enligt hans vilja.

Fine...

Nu är jullovet snart slut ( han hade jul tils den 30 dec, sedan har vi haft nyårsdelen. Terminsstart är torsdag den 7 januari enligt skolans kalendarium. Vi har planerat jobb och semesterdagar efter detta.

NU säger han att han ska få barnen på fredagen "eftersom det är första skoldagen". Han förstår inte alls att de ska komma till honom den 7 jan *eftersom skolan är stängd"

Nu har vi ju ingen semester på torsdag utan blir hemma från jobbet om han vägrar att ta emot sina barn! Jag har ju i god tro gått enligt vad vi koma överens om - som vanligt!

Vidare har han nu skrivit ett mail där han skriver att han inte vill ha den överenskommelsern gällande loven som vi har "eftersom det blir orättvist att barnen blir hos honom två veckor under jullovet och hos oss bara en vecka"

Orsaken till att det blir så är för att hans egen "vanliga" vecka ligger precis före "hans" julvecka - och det tycker han blir "orättvist". Att det blir precis likadant för oss nästa år - fast omvänt - kan han inte ta till sig.

Så nu vill han bryta även denna överenskommelse och i stället deala om precis vartenda lov under hela året "så att det blir rättvist"

Eftersom vi inte har något samarbete så funkar det helt enkelt inte att ha det så - jag tror snarare att det mest bottnar i att han vill kunna styra vårt liv genom barnen eftersom han är en stridslysten och kontrollerande person - mycket därför jag lämnade honom en gång i tiden.

Finns det inget annat fredligt sätt att lösa detta utan att tvingas söka ensam vårdnad för att få till ett "umgängesavtal"  i stället?

Kommunen har redan bjudit in honom till samarbetssamtal mm - men han vägrar at komma.

2.

Eftersom han är kontrollerande, ofta arg och oftast lämnar barnen ensamma hemma på "sina" veckor så vill de inte bo där varannan vecka längre. Vår 18-åring har efter deras senaste konflikt skrivit sig här igen på heltid så att han får underhållsstöd från pappa som han sedan kan göra avdrag från de nätter han sover där. Detta sedan han vägrat att ge sonen pengar till mat eller åka över med matlådor de dagar som han inte är där under pappas vecka.

Vår son har hos oss en egen lägenhet i vårt hus nära skolan så han vill bo där de dagar han börjar tidigt eftersom det är långt från pappa på morgonen. Då behöver han ju ha ett grundförråd mat - eftersom vi ofta är på landet våra "barnfria" veckor.

Plus att det enda sonen önskade sig till julklapp var pengar. ( Han sparar till en flygbiljett ).

Han fick då 1700 kr ( på ett skrivet kort) i ett kuvert på julafton. Han blev jätteglad och ringde och berättade! Sedan visade det sig att pappa vägrade ge honom pengarna " eftersom de var till för kläder - och att han skulle be om pengar varje gång han skulle köpa något! Kul julklapp att få köpa kläder för julklappen - som pappa och vi annars ska köpa ändå liksom.

Mycket sådant plus en massa bråk har nu gjort att han flyttat hem för gott och kommer vara hos pappa som de kommer överens om.

Vår dotter vill inte bo varannan vecka heller sedan pappan lämnat henne ensam upprepade gånger utan att komma hem. Han har även bokat biljetter till London utan att ha barnvakt ordnat för barnen. Till slut kom de sjuka farföräldrarna dagen innan resan - men det var i sista minuten.

Dagen innan de ändrade sig så sa pappan till henne att hon "kanske kunde sova hos en kompis". Det skulle då vara to-må utan att han talat med någon om detta så sent som ett dygn före resan.

Hon är ledsen hos pappa och känner inte att han pratar med henne eller gör saker med henne. Hennes uppfattning är att han inte känner henne alls och vet inte vad hon tycker om att göra eller vad hon önskar sig i julklapp eller någonting.

Hon får sitta framför tv:n eller vara på sitt rum och känner sig alltid ensam. Han pratar i princip bara med henne när det är dags för mat, kläder, eller gå till skolan. Hon försöker vara hos kompisar på "pappaveckan". Hon säger att "alla är ensamma hos pappa". Hon är på sitt rum och bröderna är på sina när de är hemma. Även de är ofta borta när det är pappa-vecka. Så då blir hon ännu mera ensam.

Hon får ont i magen och har börjat gå hos en psykolog för att se orsaken bakom hennes magont-attacker. De är alltid hos pappa och går över när hon kommer till oss. Efter de inledande samtalen verkar det som att även psykologen anser att orsaken är relaterat till föräldrarelationerna och allt bråk som är kring barnen och hemma hos pappa - att han inte är hemma.

Hon vill nu bara vara hos sin pappa to-må. Det fick även hennes storebror vara ett längre dag förra året när det inte fungerade med pappa.

Det säger han att han går med på "så länge han slipper betala underhåll".

Han går alltså med på att hon bor här to-må men han ska inte ha något ekonomiskt ansvar för henne, sjukdagar eller annat. Det blir ju tråkigt och kännbart för honom kan jag tro. Då är det väl bättre att lämna henne själv hemma som förut och försvinna iväg hela kvällar eller nätter så hon ligger hemma med magont? Det är ju graaatis!!!

Nu är jag så less på hela situationen och på att alla instanser råder mig till att stämma på ensam vårdnad. 

Vi hade ju ett möte när jag gav honom alternativet att gå via ett ombud då vi bestämde om loven- Men nu börjar han bråka även om detta och att det ska bestämmas kring varje lov som sagt.

Hur handskas man med sådant, nån som vet????

• Svar på tråden När pappan inte vill komma överens??
  • Rappakalja

Barnen är så stora att de kan bestämma själva. Ja den yngsta kan det vara lite trixigt med, men de båda andra bestämmer själva hur de vill göra, även om det skulle finnas ett skriftligt avtal kan man inte tvinga dem att åka. Du måste dock alltid främja, dvs aldrig hindra umgänge, men tvinga iväg dem måste du inte göra.

Du kan stämma pappan på att få ett skriftligt umgängesavtal, du måste inte stämma för enskild vårdnad, det har inget med umgänget att göra.

• Anonym (.....)

Om pappan är så knepig så förstår jag inte varför ni lämnar barnen och drar till landet utan att se till att det finns mat hemma till barnen. Men varför kan ni inte arbeta om de inte åker till pappa den 7:e? De är stora nog att ta hand om sig själva en dag....

• Anonym (***)

Förstår inte problemet, de är stora nog att vara hemma själva en dag.

• Anonym (alltså)

Först och främst borde ju rubriken vara 'vi' kan inte komma överens, för ärligt talat verkar du också vara lite svår. Och för det andra är dina barn stora så det vore snarare onormalt om de INTE klarar sig själva hemma. För det tredje så är det inget konstigt att så stora barn får sköta sig själva väldigt mkt och inte få all uppmärksamhet av sina föräldrar. Det är inget man bör få ont i magen av....

Ang. skolstarten så kan du knappast säga att det är hans fel. Skolan börjar ju på fredagen, så skulle jag också tolka det. Ni har tolkat det olika helt. Att börja tjafsa om det är ju ärligt talat bara löjligt. E 10 åring ska klara det några timmar och de andra bör klara det flera dagar.

Betalar han underhåll för 18 åringen ska ju du stå för maten, inte han..

Ska barnen bo hos dig mer ska han betala underhåll oavsett om han vill eller inte och du ska givetvis ta VAB (vilket ju bara är nåt år till för ett barn så...) på dina dagar utan att gnälla..

• Anonym (Hopplöst)

Hej,

Problemet är inte att barnen inte kan vara själva en dag som ni två sista skriver. Det är att pappan vägrar att ta emot sina barn ens på den dagen!

I stället för att ta dem ( som överenskommet) den 7:e kl 08:00 ( som han själv bestämt ) - tänker han inte ta dem alls utan vill att vi lämnar dem till skolan först på fredag morgon den 8 jan i stället. Det anser nämligen han vara första skoldagen i stället för torsdagen den 7:e då det är terminsstart fast det då är studiedag för barnen.

Vilket får som resultat:

Vår planering ser som som följer:

Vi samåker på torsdag kväll efter jobbet till vårt lantställe i Arboga där vi bor när vi inte har barnen. Min man har två jobb-besök på olika firmor i Örebro och Eskilstuna och det är mycket närmare från Köping. Min man utgår därför från landet tidigt på fredag morgon. ( Han är säljare) Själv är jag anmäld till en domarkurs på fredag morgon.

Genom att pappan vägrar att ta emot sina barn när han ska och min man inte kan strunta i sitt jobb - så ser vår planering ut som följer nu:

Min man åker som planerat till landet. Jag får boka av domarkursen med en dags varsel och får heller inga pengar tillbaka ( 1700 kr ) . Jag har sett fram emot denna länge och nu får jag avboka alltihopa bara för att deras pappa vägrar att ta emot dem utan menar att han inte ens ska ta dem efter studiedagen på torsdagen utan att vi även ska ha dem kvar och lämna dem till skolan på fredag morgon. Först då vill han ha dem.

Så problemet för oss blir lite större än att de inte kan vara hemma själva en dag liksom :(

Och precis så här gör han upprepade gånger - struntar i schemat och gör som han vill. Som jag ser det är enda orsaken till det att han vill sabotera våra planer och vår tid ihop. Skulle jag göra lika mot honom så skulle det ta hus i helsike.

Det har även hänt flera gånger tidigare att han inte har hämtat barnen den dagen då vi ska åka till landet, utan säger att han "kommer sen". Vilket då leder till att barnen är kvar hemma i vårt hus tills han behagar hämta dem vid typ åtta på kvällen. Vi har då inte kunnat larma på vårt hus och ibland har barnen glömt stänga fönster och låsa altandörren.

Man vill gärna kunna känna sig säker på att huset är låst och tryggt när man är borta. Nu kommer vi byta till ett lås med app som vi kan larma på distans eftersom han även ofta skjutsar barnen hem till oss när vi är bortresta på landet " för att de vill se på netflix och det har inte han"!!

Att vi har sagt bestämt ifrån tidigare det struntar han i. Barnen har ju egna nycklar till dörren så då skjutsar han dit dem fast vi inte är hemma. En gång släppte de även ut en nyopererad katt av misstag så när kattvakten kom tillbaka så fanns ingen katt att passa och vi fick åka hem för att leta katt.

Gällande vår son som är stor så får han äta det som finns - men det kan inte vara vår uppgift att handla åt honom en gång per vecka när vi inte är hemma - på pappas vecka? Det är inte ok att pappan säger till honom att "du får inte äta deras mat på min vecka" . Det är inte vad saken gäller utan att hans skyldighet är att se till att sonen har försörjning på hans vecka - oavsett var han är någonstans. Ibland är han ju inte hos pappan alls utan bara ett par dagar. Menar du att vi ska "stå" för att storhandla till honom när vi är på landet på pappas vecka?

Liksom vi lämnar matpengar hemma till sonen om han väljer att inte t.ex följa med till landet så måste ju pappan göra likadant. Det skulle ju aldrig hända att han inte får pengar till mat.

Jag har pratat med pappan om detta flera gånger men han bara struntar i det och ger honom varken matpengar eller matlådor. Han säger i stället att sonen ska åka hem och äta oavsettt var han är. Vilket för sonens del innebär att han ska åka kommunalt till pappa för att hämta mat och en timme tillbaka hem. Som nu i 13 minusgrader. Och på helgen två gånger. Annars får han inget att äta och inga pengar att handla för. Det tar 10 min mellan oss med bil - men pappan rör inte ett finger för att lämna ett par matlådor i stället.

Därför har han nu valt att ansöka hos försäkringskassan om underhållsstöd från pappan i stället så kan han göra som han vill. Och det förstår jag!

Så nu har pappan lyckats förstöra ytterligare en vecka för oss!

• Anonym (Hopplöst)
    Anonym (alltså) skrev 2016-01-06 18:25:12 följande:

Först och främst borde ju rubriken vara 'vi' kan inte komma överens, för ärligt talat verkar du också vara lite svår. Och för det andra är dina barn stora så det vore snarare onormalt om de INTE klarar sig själva hemma. För det tredje så är det inget konstigt att så stora barn får sköta sig själva väldigt mkt och inte få all uppmärksamhet av sina föräldrar. Det är inget man bör få ont i magen av....

Ang. skolstarten så kan du knappast säga att det är hans fel. Skolan börjar ju på fredagen, så skulle jag också tolka det. Ni har tolkat det olika helt. Att börja tjafsa om det är ju ärligt talat bara löjligt. E 10 åring ska klara det några timmar och de andra bör klara det flera dagar.

Betalar han underhåll för 18 åringen ska ju du stå för maten, inte han..

Ska barnen bo hos dig mer ska han betala underhåll oavsett om han vill eller inte och du ska givetvis ta VAB (vilket ju bara är nåt år till för ett barn så...) på dina dagar utan att gnälla..

Helt riktigt- VI kan inte komma överens. Men det är han som inte följer överenskommelserna. Vi går efter terminens första dag - vilket är 7 jan. Finns inget att tolka där?

Han betalar inget underhåll för 18-åringen. Vi har varannan vecka så vi står för allt på vår egen vecka.

Vi har en överenskommelse för att den ska följas - varför skulle jag vara "lite svår" som planerar efter den?

Genom att plötsligt vägra följa det som är överenskommet så faller ju hela vår planering vilket inte är så kul...och som jag skrivit i mitt andra svar - det gäller inte att de inte kan vara hemma en dag utan att vi får boka om både jobb och andra åtaganden för att vi inte ens kan lämna Stockholm enligt våra planer när han vägrar att ta emot sina barn.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (***) skrev 2016-01-06 17:15:04 följande:

Förstår inte problemet, de är stora nog att vara hemma själva en dag.

Anonym (.....) skrev 2016-01-06 17:10:46 följande:

Om pappan är så knepig så förstår jag inte varför ni lämnar barnen och drar till landet utan att se till att det finns mat hemma till barnen. Men varför kan ni inte arbeta om de inte åker till pappa den 7:e? De är stora nog att ta hand om sig själva en dag....

Vi bor oftast på landet den tiden då vi inte har barnen och planerar både arbete och annat utifrån det. Så det handlar inte om att vi "drar iväg" hipp som happ.

Tvärtom ska de ha mat, komma till skolor och allt annat på pappaveckan.

Som jag förklarat mera i ett annat svar här så handlar det inte om att de inte kan vara hemma just den 7:e utan att pappan vägrar ta emot dem alls vilket får stora konsekvenser på vår planering avseende jobb och annat.

Jag och maken skulle ha samåkt till landet på torsdagen efter arbetet och sedan utgår min man därifrån i sitt arbete eftersom han har massa sälj-besök i Eskilstuna och Örebro vilket är mycket närmare från landet. Och jag har verkligen sett fram emot en domarkurs som börjar tidigt på fredag morgon som jag nu får avboka eftersom mitt ex inte tar emot barnen förrän på fredagen den 8:e efter skolan.

Så nu ska jag i stället lämna barn på skolan kl 9:40 på fredag eftersom det är sovmorgon för dem. Jag kan heller inte samåka med min man då vi bara har en bil, eftersom det är så sent inpå får jag heller inte tillbaka de 1700 kr som kursen kostade.

Så nu har han återigen lyckats förstöra ett veckoslut för oss genom att vägra ta barnen när han ska.

Så nej - det är inte alls så enkelt som att de inte kan vara själva en dag. Han hämtar dem inte alls!
  • Anonym (.....)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2016-01-06 18:28:16 följande:

Hej,

Problemet är inte att barnen inte kan vara själva en dag som ni två sista skriver. Det är att pappan vägrar att ta emot sina barn ens på den dagen!

I stället för att ta dem ( som överenskommet) den 7:e kl 08:00 ( som han själv bestämt ) - tänker han inte ta dem alls utan vill att vi lämnar dem till skolan först på fredag morgon den 8 jan i stället. Det anser nämligen han vara första skoldagen i stället för torsdagen den 7:e då det är terminsstart fast det då är studiedag för barnen.

Vilket får som resultat:

Vår planering ser som som följer:

Vi samåker på torsdag kväll efter jobbet till vårt lantställe i Arboga där vi bor när vi inte har barnen. Min man har två jobb-besök på olika firmor i Örebro och Eskilstuna och det är mycket närmare från Köping. Min man utgår därför från landet tidigt på fredag morgon. ( Han är säljare) Själv är jag anmäld till en domarkurs på fredag morgon.

Genom att pappan vägrar att ta emot sina barn när han ska och min man inte kan strunta i sitt jobb - så ser vår planering ut som följer nu:

Min man åker som planerat till landet. Jag får boka av domarkursen med en dags varsel och får heller inga pengar tillbaka ( 1700 kr ) . Jag har sett fram emot denna länge och nu får jag avboka alltihopa bara för att deras pappa vägrar att ta emot dem utan menar att han inte ens ska ta dem efter studiedagen på torsdagen utan att vi även ska ha dem kvar och lämna dem till skolan på fredag morgon. Först då vill han ha dem.

Så problemet för oss blir lite större än att de inte kan vara hemma själva en dag liksom :(

Och precis så här gör han upprepade gånger - struntar i schemat och gör som han vill. Som jag ser det är enda orsaken till det att han vill sabotera våra planer och vår tid ihop. Skulle jag göra lika mot honom så skulle det ta hus i helsike.

Det har även hänt flera gånger tidigare att han inte har hämtat barnen den dagen då vi ska åka till landet, utan säger att han "kommer sen". Vilket då leder till att barnen är kvar hemma i vårt hus tills han behagar hämta dem vid typ åtta på kvällen. Vi har då inte kunnat larma på vårt hus och ibland har barnen glömt stänga fönster och låsa altandörren.

Man vill gärna kunna känna sig säker på att huset är låst och tryggt när man är borta. Nu kommer vi byta till ett lås med app som vi kan larma på distans eftersom han även ofta skjutsar barnen hem till oss när vi är bortresta på landet " för att de vill se på netflix och det har inte han"!!

Att vi har sagt bestämt ifrån tidigare det struntar han i. Barnen har ju egna nycklar till dörren så då skjutsar han dit dem fast vi inte är hemma. En gång släppte de även ut en nyopererad katt av misstag så när kattvakten kom tillbaka så fanns ingen katt att passa och vi fick åka hem för att leta katt.

Gällande vår son som är stor så får han äta det som finns - men det kan inte vara vår uppgift att handla åt honom en gång per vecka när vi inte är hemma - på pappas vecka? Det är inte ok att pappan säger till honom att "du får inte äta deras mat på min vecka" . Det är inte vad saken gäller utan att hans skyldighet är att se till att sonen har försörjning på hans vecka - oavsett var han är någonstans. Ibland är han ju inte hos pappan alls utan bara ett par dagar. Menar du att vi ska "stå" för att storhandla till honom när vi är på landet på pappas vecka?

Liksom vi lämnar matpengar hemma till sonen om han väljer att inte t.ex följa med till landet så måste ju pappan göra likadant. Det skulle ju aldrig hända att han inte får pengar till mat.

Jag har pratat med pappan om detta flera gånger men han bara struntar i det och ger honom varken matpengar eller matlådor. Han säger i stället att sonen ska åka hem och äta oavsettt var han är. Vilket för sonens del innebär att han ska åka kommunalt till pappa för att hämta mat och en timme tillbaka hem. Som nu i 13 minusgrader. Och på helgen två gånger. Annars får han inget att äta och inga pengar att handla för. Det tar 10 min mellan oss med bil - men pappan rör inte ett finger för att lämna ett par matlådor i stället.

Därför har han nu valt att ansöka hos försäkringskassan om underhållsstöd från pappan i stället så kan han göra som han vill. Och det förstår jag!

Så nu har pappan lyckats förstöra ytterligare en vecka för oss!

Men varför i hela friden kan inte barnen ta hand om sig själva? Att barnen har blivit så bortklemade att ni inte kan åka iväg och ha dem kvar hemma är knappast pappans fel. Om grabben har slutat bo hos sin pappa, som betalar underhåll, så finns inget "pappans vecka" längre, utan grabben får handla själv. Hur svårt kan det vara? Det är inga bebisar ni har men du verkar tro det.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2016-01-06 18:50:09 följande:
    Anonym (.....) skrev 2016-01-06 17:10:46 följande:

Vi bor oftast på landet den tiden då vi inte har barnen och planerar både arbete och annat utifrån det. Så det handlar inte om att vi "drar iväg" hipp som happ.

Tvärtom ska de ha mat, komma till skolor och allt annat på pappaveckan.

Som jag förklarat mera i ett annat svar här så handlar det inte om att de inte kan vara hemma just den 7:e utan att pappan vägrar ta emot dem alls vilket får stora konsekvenser på vår planering avseende jobb och annat.

Jag och maken skulle ha samåkt till landet på torsdagen efter arbetet och sedan utgår min man därifrån i sitt arbete eftersom han har massa sälj-besök i Eskilstuna och Örebro vilket är mycket närmare från landet. Och jag har verkligen sett fram emot en domarkurs som börjar tidigt på fredag morgon som jag nu får avboka eftersom mitt ex inte tar emot barnen förrän på fredagen den 8:e efter skolan.

Så nu ska jag i stället lämna barn på skolan kl 9:40 på fredag eftersom det är sovmorgon för dem. Jag kan heller inte samåka med min man då vi bara har en bil, eftersom det är så sent inpå får jag heller inte tillbaka de 1700 kr som kursen kostade.

Så nu har han återigen lyckats förstöra ett veckoslut för oss genom att vägra ta barnen när han ska.

Så nej - det är inte alls så enkelt som att de inte kan vara själva en dag. Han hämtar dem inte alls!
    Kan inte ungarna gå, cykla, ta bussen eller vad som helst till skolan på fredagen??
  • kioskvältare

Nej, pappan har inte alls förstört hela er planering. Det finns inget problem förutom att ni av någon anledning lyckats fostra barn som är oansvariga och inkompetenta. Något är väldigt fel om inte barn i de åldrarna klarar av att ansvara för sig själva och ett hus i ett dygn. Den äldste är för böjelsen vuxen enligt lag.

Är problemet att du curlat sönder dem eller är det att du har ett för stort kontrollbehov?

För övrigt är det inte konstigt att anse att terminen börjar den 8:e om terminen - icke helt ovanligt - startar den 7:e. barnen börjar ju skolan den 8:e då det är då de går dit.

Jo, du söker konflikt även om pappan också såklart är omedgörlig.

Så du behöver inte vara martyr alls och missa din kära domarkurs utan du kan helt enkelt prata med dina barn, i värsta fall skriva en lista i punktform på vilka saker de ska kontrollera innan de går hemifrån på fredagen.

Svar på tråden När pappan inte vill komma överens??