• Anonym (TS)

Frisörer, finns det rätt och fel sätt att klippa hår?

Jag upplever att olika frisörer klipper långt hår på olika sätt och jag undrar om det bara är olika eller om det också är rätt och fel?

Jag har långt rakt hår. Många frisörer använder klämmor och fäster upp överhåret och klipper underhåret först och sen överhåret.

Andra frisörer klipper allt hår på en gång och liksom håller det slätt nedåt för att få det rakt. Har varit med om detta på salonger som verkar lika seriösa och ligger i stora centrum och tar samma pris som andra.

Blir håret sämre klippt på det senare viset?

• Svar på tråden Frisörer, finns det rätt och fel sätt att klippa hår?
  • Anonym (frissa)

Det beror på hur man har lärt sig och vilken teknik man vill använda. Båda är rätt.

• Anonym (Empress)
    Anonym (TS) skrev 2016-01-06 17:52:36 följande:

Jag upplever att olika frisörer klipper långt hår på olika sätt och jag undrar om det bara är olika eller om det också är rätt och fel?

Jag har långt rakt hår. Många frisörer använder klämmor och fäster upp överhåret och klipper underhåret först och sen överhåret.

Andra frisörer klipper allt hår på en gång och liksom håller det slätt nedåt för att få det rakt. Har varit med om detta på salonger som verkar lika seriösa och ligger i stora centrum och tar samma pris som andra.

Blir håret sämre klippt på det senare viset?

Hur man klipper är inte viktigt. Det är slutresultatet som räknas. Har någon väldigt tjockt hår så kan det vara dumt att klippa allt på en gång. Då är det bättre att dela upp det, men i tunt hår kan man klippa allt på en och samma gång.
  • B i r g i t t a

Märkliga svar från Frisörer!
    Klart det har betydelse hur håret klipps! Ett typiskt nordiskt hår - rakt, tunna hårstrå men många - kräver sannerligen en skicklig frisör. Tyvärr verkar vissa frisörer gå mer på trendklippning an vad som passar håret. 
    Tex klippa vertikalt och inte endast horisontellt. Klippa vertikalt är lika förödande som när man använde rakblad tidigare.
    Det är svårt att hitta skickliga "klippare" nu för tiden, tyvärr!

Men frågan kräver förtydligande. Önskas jämnlångt hår eller hår i layer?

Svar på tråden Frisörer, finns det rätt och fel sätt att klippa hår?