• Anonym (Märkligt sätt)

Mamma med udda uppfostran på leos lekland

Var på Leos lekland i Uppsala idag. Hamnade i skottlinjen för en modern mamma, en kvinna av sin tid.

Hon blev nämligen skogstokig över att jag vänligt berättade för hennes lilla dotter, uppskattningsvis i treårsåldern, att man får vänta på sin tur i de olika attraktionerna. Min son, som är strängt uppfostrad att alltid följa regler och säkerhetsföreskrifter och som dessutom oftast gör det, ville gärna ha åkredskapet efter flickan. Efter att ha blivit trängd i kön blev det således äntligen hans tur att åka.

Det var då mamman klev in och argumenterade åt sin avkomma. Hon påstod att reglerna, som skriftligen lyder ett åk per barn, inte gällde hennes dotter. Faktum var att de minsann inte gällde små barn alls! Mitt svar blev helt kort "Naturligtvis gäller reglerna även små barn". Då drog mamman lekredskapet ur handen på mig. Hennes dotter ville ju leka och då skulle hon ju göra det, före alla andra i kön! Mamman berättar dessutom att "alla andra" bryter reglerna så därför borde jag bara hålla käften. Jag förutsätter att detta arrangemang kan appliceras på mammans eget beteende. Kör hon mot rött för att någon annan gör det? Är "alla andra gör det" ett hållbart argument för att själv fela? Men såklart, det måste jag väl ändå ha överseende med, att man inte kan kräva av småbarn att de ska följa regler?

Självklart har jag förståelse för att man inte kan kräva av småbarn att de ska förstå kösystem, turtagning, hänsyn och respekt redan på BB. Det är därför de har föräldrar och andra vuxna runt omkring sig som visar, förklarar och utforskar med barnet hur samhället fungerar. Vi vet sedan tidigare katastrofala ledningar att anarki samt "sköt dig själv och skit i andra" är extremt dåliga strategier i barnuppfostran. Dessutom är jag lärare och möter dagligen både barn som fått känsla för moral med sig hemifrån och de som inte fått det. Har därför en relativt bred erfarenhet i ämnet, för att inte tala om den jag i chockat tillstånd samlat in på diverse barnrika platser. Skulle mina barn bete sig ens hälften så illa som är min gräns för vad som är acceptabelt tar jag tacksamt emot andra vuxnas ögon och tillrättavisningar där jag inte hänger med att se allt. Jag väljer att vilja mina barns bästa uppfostran - inte att gå över lik för att försvara deras fel och brister. De får vackert stå för sina misstag, göra om, göra rätt och be om ursäkt. Spännande nog så har jag tillräcklig insikt i att mina ungar oftast beter sig exemplariskt men att de även kan vara ena jävla skitungar även om det inte märks så ofta. De har nämligen fått med sig en inre moralisk kompass som inte består av att jag skyddar dem från allt ont. Snarare att jag diskuterar deras (och mitt) beteende med dem regelbundet.

Barn förtjänar vänliga tillrättavisningar och ständigt möjligheten att göra rätt. Lär man sitt barn att dennes behov är viktigare än alla andras lär man också sitt barn att bli en egocentrisk, osäker och krävande person. Man berövar barnet möjligheter att utveckla ett rättvisetänk och ett sunt förnuft och skänker istället barnet en rejäl portion fördömande. Vad vill vi ha, barn som frivilligt ställer sig i köer för att det är befäst i dem att göra detta eller föredrar vi barn som suckandes offrar sig för ordningens skull? Inre eller yttre motivation?

Nu är det kväll och jag funderar fortfarande på hur denna lilla flickas framtid ser ut när mamma inför hennes öron säger i klartext att hon får gå före i kön. För att hon är hennes dotter. För att hon är liten. För att hon är bättre än de andra barnen. För att mamma snappar tillbaka lekredskap från den dumma tanten. Sedan kom personangreppen haglandes från henne när det inte gick att försvara det grisiga sättet längre. (Regler är väl antagligen mest en rekommendation och till för att brytas, det är ett fritt land och så vidare.) Jag antar att hon var ett barn av sin tid; mig, mitt och mina - för helvete!

Hur man kan stå framför en skylt med leklandets egna regler och medvetet bryta den tillsammans med sitt barn? Och dessutom deklarera muntligen inför sin dotter att det är det man gör? Lära ut att det inte spelar någon roll. Fuck hänsyn. Fuck respekt. Fuck acceptera personalens tillsägelser.

Jag funderar på hur flickan kommer agera när hon blir äldre. När alla andra klottrar. När alla andra mobbar. När alla andra slår ner folk på krogen. Kommer hon sitta i tingsrätten med mamman bakom sig? Vad kommer mamman säga? Att alla andra mördar så då är det okej med lite enklare dråp då? Kommer flickans självkänsla tåla att leva i en värld där den som ska föreställa vara den bästa förebilden medvetet låter henne avreagera sig på andra människor?

Detta handlar inte om något fjantigt lekredskap på ett lekland. Det handlar om barnen. Moralen och framtiden. Den ser mörk ut ibland. Körkort på att få skaffa barn kanske inte vore en så dum idé. Och jag borde definitivt gå en kurs i hur man står på sig.

• Svar på tråden Mamma med udda uppfostran på leos lekland
  • Anonym (Sjuk)

Finns många konstiga människor. Jag var med om en pappa på Andys som inte hade koll på sin uppenbart våldsamma son i ca 7-8 års åldern så han gick lös inne bland småbarnen med slag och sparkar och tog tag i en liten flickas hår och SLÄPADE henne i håret genom bollhavet innan jag hann in och satte stopp för det sjuka beteendet. Pappan? Ja han satt och fikade och när flera föräldrar gick till honom och bad honom hålla koll på
    Sin unge blev han bara irriterad och sa att alla barn har rätt att leka där.

• Erizajo

Skrämmande hur många idioter det finns ju! Som du säger undrar man ju verkligen hur den flickan kommer att bli bär hon växer upp. Sjukt att såna där föräldrar inte fattar att de vara sabbar för sina barn!

• Anonym (Lilla jag)

Vilken välskriven lång beskrivning! Kanske att du drar det väl långt på slutet då poängen redan gått fram. Jag känner hur jag också kokar! Förstår inte hur folk vågar vara så fräcka och även om de själva inte förstår att det är fräckt att nappa någonting ur handen på någon annan borde personen i fråga inte förstärka det hela genom att komplettera med att säga dumma saker! Jag förstår att du är upprörd! Har själv råkat ut för liknande (fast av oförståndiga tonåringar) då jag tex som gravid blev pååkt i vattenrutchkanan på Fyriahov och blev jätterädd och förmanade (förbannade) att de inte respekterade badreglerna eller i detta fallet lampan som lyser grönt då det är ok att åka.... Jaja, då är jag uppladdad ifall något liknande skulle inträffa nästa gång vi besöker Leos! Försök svalna lite nu och hoppas att du känner igen ragatan nästa gång du ser henne (kanske på Ikea?) så att du kan prata några ord med henne då!

• Mascaraklumpar

Vänta lite nu. Åkredskap? Detta handlar om de där däcken man åker i, eller hur? Du gick alltså fram till en liten flicka och ryckte hennes däck ur händerna på henne för att du tyckte att det var ditt barns tur att åka, varpå mamman reagerade och försvarade sitt barn? Snälla säg att jag missuppfattat?

• Anonym (Karin)

Jag blir alltid irriterad när vi är på sånna ställen. Mina barn står och bara stirrar och väntar på sin tur medan unge efter unge tränger sig före dem. Jag har börjat stå jämte dem och säga ifrån när någon trängs. Varken föräldrar eller barn idag har normal hyfs! Jag har börjat lära den äldsta att säga ifrån om någon trängs. Är likadant om man är på ställen med åkattraktioner. Vissa barn bara springer förbi hela kön och ingen vågar säga något, framförallt inte om det är nyanlända. För då är man ju rasist. Jag vågar knappt skriva detta pga påhoppen som kommer, men faktum är att det nästan alltid är invandrarbarn som tränger sig. Min svärmor som är det största antirasisten jag känner reagerade till och med när vi var på en tillställning. De trängdes, stoppade mat och godis i plastpåsar. Då sa hon faktiskt att det är synd att de gör såna saker för det väcker ju rasism hos en del. Nu menar jag inte att alla invandrare gör så här. Men när något sånt här händer är det tyvärr ofta en invandrare.

• Anonym (Känner igen)

Jag antar att det var däcken? Folk är inte kloka. Jag har sagt åt dem som totalt struntar i reglerna och ex låter sina barn klättra upp för rutschkanorna (det står det tydligt att man inte får, det är farligt), barn i sju-tioårsåldern som helt hänsynslöst knuffar undan andra, mindre barn ur kön och tränger sig, barn som åker direkt efter andra barn och därmed åker in i dem, vuxna som envisas med att åka i rören där det tydligt står att de inte håller för vuxna osv. Oftast ser de ut som fågelholkar och skiter i vad man säger. Hänsyn och hyfs är inte högt prioriterade direkt.

Vi var i england i somras och blev positivt överraskad över hur äldre barn i skolåldern i allmänhet förstod att vänta på sin tur och automatiskt var försiktiga när mindre barn dök upp i pooler, på klätterställningar osv. Här är det oftast ångvältar som gäller...

• Anonym (Cissi)
    Mascaraklumpar skrev 2016-01-07 04:12:55 följande:

Vänta lite nu. Åkredskap? Detta handlar om de där däcken man åker i, eller hur? Du gick alltså fram till en liten flicka och ryckte hennes däck ur händerna på henne för att du tyckte att det var ditt barns tur att åka, varpå mamman reagerade och försvarade sitt barn? Snälla säg att jag missuppfattat?

Hur läser du?

"Efter att ha blivit trängd i kön blev det således äntligen hans tur att åka.

Det var då mamman klev in och argumenterade åt sin avkomma. Hon påstod att reglerna, som skriftligen lyder ett åk per barn, inte gällde hennes dotter. Faktum var att de minsann inte gällde små barn alls! Mitt svar blev helt kort "Naturligtvis gäller reglerna även små barn". Då drog mamman lekredskapet ur handen på mig."
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Cissi) skrev 2016-01-07 09:53:52 följande:

Hur läser du?

"Efter att ha blivit trängd i kön blev det således äntligen hans tur att åka.

Det var då mamman klev in och argumenterade åt sin avkomma. Hon påstod att reglerna, som skriftligen lyder ett åk per barn, inte gällde hennes dotter. Faktum var att de minsann inte gällde små barn alls! Mitt svar blev helt kort "Naturligtvis gäller reglerna även små barn". Då drog mamman lekredskapet ur handen på mig."

Det är just det, jag läser inte bara ordagrant utan även mellan raderna, där jag tycker mig se en helt annan vinkling på historien än den välformulerade version TS ger oss (antagligen underlättar också det faktum att jag besöker just detta lekland regelbundet min förståelse för vad som hänt och vilken attraktion och regler TS pratar om). Dock hoppas jag som sagt att jag misstolkar inlägget helt och att det inte gått till som jag uppfattar det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Karin) skrev 2016-01-07 06:26:52 följande:
    Jag blir alltid irriterad när vi är på sånna ställen. Mina barn står och bara stirrar och väntar på sin tur medan unge efter unge tränger sig före dem. Jag har börjat stå jämte dem och säga ifrån när någon trängs. Varken föräldrar eller barn idag har normal hyfs! Jag har börjat lära den äldsta att säga ifrån om någon trängs. Är likadant om man är på ställen med åkattraktioner. Vissa barn bara springer förbi hela kön och ingen vågar säga något, framförallt inte om det är nyanlända. För då är man ju rasist. Jag vågar knappt skriva detta pga påhoppen som kommer, men faktum är att det nästan alltid är invandrarbarn som tränger sig. Min svärmor som är det största antirasisten jag känner reagerade till och med när vi var på en tillställning. De trängdes, stoppade mat och godis i plastpåsar. Då sa hon faktiskt att det är synd att de gör såna saker för det väcker ju rasism hos en del. Nu menar jag inte att alla invandrare gör så här. Men när något sånt här händer är det tyvärr ofta en invandrare.
    Har ni provat att säga till personalen när sånt händer? De har väl rätt att avvisa barn/familjer som beter sig illa?
  • Anonym (oj)
    Mascaraklumpar skrev 2016-01-07 11:21:32 följande:
    Det är just det, jag läser inte bara ordagrant utan även mellan raderna, där jag tycker mig se en helt annan vinkling på historien än den välformulerade version TS ger oss (antagligen underlättar också det faktum att jag besöker just detta lekland regelbundet min förståelse för vad som hänt och vilken attraktion och regler TS pratar om). Dock hoppas jag som sagt att jag misstolkar inlägget helt och att det inte gått till som jag uppfattar det.
    Jag fick samma känsla som dig. Att det finns en annan story under den omständliga retoriken. 

Får också dåliga vibbar av att TS beskriver sig som lärare. Lärare som föräldrar brukar vara de mest omständliga att hamna i klinch med. 
Svar på tråden Mamma med udda uppfostran på leos lekland