• Nutnut

Trött på bajsfest

Alltså på riktigt! Vad är det med dagens blöjor? Jag har en kille på 4 månader. Han är stor, runt 7 kg. Äter bra och bajsar därefter. Ca 4 gånger om dagen byter vi bajsblöja och det hade ju inte varit några problem om det inte var för blöjorna. Dom läcker VARJE gång. Jag har testat att byta sort och storlek men inget hjälper. Detta har pågått i ca 1 månad. De blöjor vi provat är:

*pampers new baby storlek 3

*libero new born storlek 3

*libero touch storlek 3

*libero touch byxblöja storlek 4

*libero comfort storlek 4

*pampers nattblöja (byxblöja) storlek 4.

Tycker Pampers nattblöja läcker minst men har ändå varit så att kläderna måste bytas. Dessutom är dom så stora så tycker det blir knöligt med vanliga kläder.

Trodde först vi behövde gå upp en storlek men då läcker det på sidorna istället. Faktisk läcker de större blöjorna ännu mer. Libero touch 4 byxblöja verkade på tok för stor och kladdade ner hela ryggen och sidorna. Bajs överallt! Trots att den är från 7 Kg och borde vara bra viktmässigt.

Hjälp! Vad gör man? Vi har 4 sorters blöjor hemma nu och ingen funkar! Trött på att byta kläder hela tiden!

• Svar på tråden Trött på bajsfest
  • Frontline

Har haft 3 blöjbarn men känner inte igen scenariot.
    Visst har det läckt nån gång men då har blöjan inte suttit helt ok...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Nutnut
    Frontline skrev 2016-01-08 10:52:48 följande:

Har haft 3 blöjbarn men känner inte igen scenariot.

Visst har det läckt nån gång men då har blöjan inte suttit helt ok...

Ja visst är det märkligt! Vi är noga med att allt sitter som det ska men ändå blir det fel. Men oftast är det ju på ryggen det läcker så förstår inte hur blöjan kan sitta fel där. Sätter så hårt jag kan utan att det ska bli för tight, men det händer ändå... Och är noga med alla flärpar..

För mycket bajs för storlek 3 och för smal för storlek 4 verkar det som!
  • Kattflickan

Pampers babydry funkar bäst tycker jag. Min kille är 5 månader och vägde 9.6 kg vid 5- månaderskontrollen. Vi har storlek 4 nu. Om han sitter i knät eller matstolen trycks ibland bajsen upp där bak och blöjan läcker. Så fort han bajsar brukar jag ställa honom upp i knät och därmed undvika läckage. När han ligger ned har blöjan aldrig läckt.

• mammalovis

Japp känner igen problemet, då vi haft en tjej med förstoppningsdiarré. Vi gillade läget och tvättade helt enkelt. En hel del kläder i storlek 80 blev förstörda på det viset. Mest av att det läckte upp på ryggen. Vid några tillfällen var det så löst att det rann ur blöjan bokstavligen. Hon var då ett år och hade clostridium efter en antibiotikakur.

Det enda man kan göra är ju att byta kissblöjor tillräckligt ofta, så det hinner suga upp. Om det läcker på sidan kan man ju missat att dragit ett finger längs kanten.

Det finns ju trots allt fler blöjmärken att testa. Jag hade dock inte satsat på en byxblöja då de läckte absolut mest.

• nnnnnnnn

Man ska inte stirra sig blind på hur blöjan ser ut, utan fokusera på hur den sitter.
    Min mamma trodde jag var galen, när jag bytte på minstingen och satte "tejparna" ca 5-10 cm under det ställen som de borde sitta på.
    Jag lägger blöjan på skötbordet, på med barnet, kolla att blöjan sitter bra i ryggen - vid midjan, drag upp framdelen av blöjan tills blöjan sitter åt runt benen hela vägen runt benen, sätt fast "tejparna" ÄVEN om det är långt under de fina designade ställena som de bör sitta på.

Våra barn har behövt en större storlek, vilket gör att blöjorna går långt upp på magen för att inte läcka runt benen.

Drag även åt hårdare än man tror är normalt, du ska få plats med 1-2 fingrar i linningen - det ska inte glappa.

• Nutnut
    mammalovis skrev 2016-01-08 22:20:39 följande:

Japp känner igen problemet, då vi haft en tjej med förstoppningsdiarré. Vi gillade läget och tvättade helt enkelt. En hel del kläder i storlek 80 blev förstörda på det viset. Mest av att det läckte upp på ryggen. Vid några tillfällen var det så löst att det rann ur blöjan bokstavligen. Hon var då ett år och hade clostridium efter en antibiotikakur.

Det enda man kan göra är ju att byta kissblöjor tillräckligt ofta, så det hinner suga upp. Om det läcker på sidan kan man ju missat att dragit ett finger längs kanten.

Det finns ju trots allt fler blöjmärken att testa. Jag hade dock inte satsat på en byxblöja då de läckte absolut mest.

Ja vi har lite gjort som ni och börja gilla läget. Kläderna blir trots allt rena om vi har vanish direkt. Men igår när det var bajs på hela sonen (libero byxblöja) så fick jag nog. Tror jag ska köpa en variant blöja till (finns några som heter naty som jag är nyfiken på) men som du säger är det ju också viktigt att byta kissblöja ofta. Kanske är lite dålig på det faktiskt då han bajsar ofta så att man inte riktigt hinner tänka på kissblöja. Men om vi mot förmodan precis bytt blöja när han bajsar så läcker det faktiskt mindre. Bra att du tog upp det! Ska nog testa libero comfort storlek 4 igen också och vara ännu nogrannare med att vika ut allt på sidorna. Känns ju som att en större blöja borde ha bättre uppsugningsförmåga...
  • Nutnut
    nnnnnnnn skrev 2016-01-08 22:25:25 följande:

Man ska inte stirra sig blind på hur blöjan ser ut, utan fokusera på hur den sitter.

Min mamma trodde jag var galen, när jag bytte på minstingen och satte "tejparna" ca 5-10 cm under det ställen som de borde sitta på.

Jag lägger blöjan på skötbordet, på med barnet, kolla att blöjan sitter bra i ryggen - vid midjan, drag upp framdelen av blöjan tills blöjan sitter åt runt benen hela vägen runt benen, sätt fast "tejparna" ÄVEN om det är långt under de fina designade ställena som de bör sitta på.

Våra barn har behövt en större storlek, vilket gör att blöjorna går långt upp på magen för att inte läcka runt benen.

Drag även åt hårdare än man tror är normalt, du ska få plats med 1-2 fingrar i linningen - det ska inte glappa.

Tack för tipset. Ska testa. Har verkligen försökt få upp blöjan längre upp på ryggen men tycker det är svårt. Ska följa ditt råd och testa med de större blöjorna!
  • carolinheiner

Stirra inte dig blind på vikten på blöjorna. Vår 11 kg klump har storlek 6 i blöjor. Som är från 14 kg om ja inte minns fel.

• Min älskade dotter
    Nutnut skrev 2016-01-08 09:54:00 följande:

Alltså på riktigt! Vad är det med dagens blöjor? Jag har en kille på 4 månader. Han är stor, runt 7 kg. Äter bra och bajsar därefter. Ca 4 gånger om dagen byter vi bajsblöja och det hade ju inte varit några problem om det inte var för blöjorna. Dom läcker VARJE gång. Jag har testat att byta sort och storlek men inget hjälper. Detta har pågått i ca 1 månad. De blöjor vi provat är:

*pampers new baby storlek 3

*libero new born storlek 3

*libero touch storlek 3

*libero touch byxblöja storlek 4

*libero comfort storlek 4

*pampers nattblöja (byxblöja) storlek 4.

Tycker Pampers nattblöja läcker minst men har ändå varit så att kläderna måste bytas. Dessutom är dom så stora så tycker det blir knöligt med vanliga kläder.

Trodde först vi behövde gå upp en storlek men då läcker det på sidorna istället. Faktisk läcker de större blöjorna ännu mer. Libero touch 4 byxblöja verkade på tok för stor och kladdade ner hela ryggen och sidorna. Bajs överallt! Trots att den är från 7 Kg och borde vara bra viktmässigt.

Hjälp! Vad gör man? Vi har 4 sorters blöjor hemma nu och ingen funkar! Trött på att byta kläder hela tiden!

Har haft samma problem här! Lika stort barn också! Alla blöjor läckte bak i ryggen, såå irriterande! Nu har vi bytt till ICAs egna blöjor (7-14kg) o de har inte läckt en enda gång! Testa!
  • Studentpappa

Börja och sätt bajsmaskinen på pottan, vår yngsta är nio månader och har bajsat på pottan i stort sett varje dag sen hon var ca fem månader. Det blir såklart inte alla lass i pottan men det minskar mängden i blöjorna tveklöst.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Nutnut
    carolinheiner skrev 2016-01-09 08:53:15 följande:

Stirra inte dig blind på vikten på blöjorna. Vår 11 kg klump har storlek 6 i blöjor. Som är från 14 kg om ja inte minns fel.

Men de större har ju läckt både i benen och bak på ryggen...
  • Nutnut
    Min älskade dotter skrev 2016-01-09 08:56:32 följande:

Har haft samma problem här! Lika stort barn också! Alla blöjor läckte bak i ryggen, såå irriterande! Nu har vi bytt till ICAs egna blöjor (7-14kg) o de har inte läckt en enda gång! Testa!

Gillar inte alls ICAs våtservetter så har tänkt att blöjorna är samma skit men man kanske skulle testa ändå... :/
  • Min älskade dotter
    Nutnut skrev 2016-01-09 09:21:44 följande:
    Gillar inte alls ICAs våtservetter så har tänkt att blöjorna är samma skit men man kanske skulle testa ändå... :/
    Aldrig använt de tror jag.. Iaf - har du använt libero touch kmr du uppleva ICAs blöjor som stum i resåren(inget som är hårt mot barnets mage såklart), men de känns lixom som det e billiga o dåliga blöjor, men för oss de enda som inte läcker :) köp en liten förp. o testa :)
  • nnnnnnnn
    Nutnut skrev 2016-01-09 08:48:10 följande:
    Tack för tipset. Ska testa. Har verkligen försökt få upp blöjan längre upp på ryggen men tycker det är svårt. Ska följa ditt råd och testa med de större blöjorna!
    Jag menar inte att de ska längre upp i ryggen. I ryggen sitter de på smalaste stället.
    Men "magdelen" ska dras upp så att blöjan sluter tätt hela vägen runt - även om det innebär att "magdelen" sticker flera cm högre upp än "ryggdelen". Så den inte sitter fint och symmetriskt (som de sitter i reklamen...)
  • Nutnut
    Min älskade dotter skrev 2016-01-09 09:59:11 följande:

Aldrig använt de tror jag.. Iaf - har du använt libero touch kmr du uppleva ICAs blöjor som stum i resåren(inget som är hårt mot barnets mage såklart), men de känns lixom som det e billiga o dåliga blöjor, men för oss de enda som inte läcker :) köp en liten förp. o testa :)

Ja, jag får ta och testa ICAs egna märke. Det knäppa är att dessa blir dyrare per styck för oss så det tar lite emot att köpa "billigt skit" för en dyrare peng. Men ska absolut testa!! :) tack för tipset!
  • Nutnut
    nnnnnnnn skrev 2016-01-09 20:44:42 följande:

Jag menar inte att de ska längre upp i ryggen. I ryggen sitter de på smalaste stället.

Men "magdelen" ska dras upp så att blöjan sluter tätt hela vägen runt - även om det innebär att "magdelen" sticker flera cm högre upp än "ryggdelen". Så den inte sitter fint och symmetriskt (som de sitter i reklamen...)

Hmm.. Får prova det. Känns som att man vill dra blöjan längre upp på ryggen om det är där den läcker men det är kanske fel...
  • Gräddnosen

Kan också rekommendera ICA's blöjor (menar dock inte ICA Basic utan de "vanliga"). Vi har alltid kört med Libero från födelsen men efter ett tag har de börjat läcka. ICA's blöjor har då blivit räddningen. De sitter bättre i midjan och läcker inte. Passar i alla fall våra barns kroppsform bra.

• Frontline

Blöjor från ICA Basic är dom bästa vi hade till våra barn nattetid, det var dom blöjorna som funkade bäst och läckte minst.
    Visst på nätterna kissar dom oftast bara men dom gjorde sitt jobb..

Sämst var blöjor från Pampers...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Trött på bajsfest