• Anonym (Skuldsatt)

CSN-lån för att betala av andra lån?

Hej! Skulle bli väldigt glad för några smarta råd. Jag har mycket lån, klarna, qliro, hm, ellos, Svea.. väldigt mycket som sagt. Säkert 60 000 allt som allt. Jag ska börja studera nu. Först gymnasiestudier för att komma in på högskola på en utbildning som tar 3 år, för att sedan börja jobba direkt. Det blir säkert 5 år av studier. Jag tänkte inte ta lån innan jag börjar på högskola eftersom jag inte behöver. Dock funderar jag på att ta det iallafall pga alla andra lån med höga räntor. Jag vill städa upp bland lånen då jag mår så dåligt över dom.. jag känner att jag hellre har ett stort CSN lån än massor andra skitlån. Hur resonerar ni? Snälla hjälp.

• Svar på tråden CSN-lån för att betala av andra lån?
  • Anonym (...)

Om reglerna inte ändrats så kan man få lån tagna för behörighetsgivande studier avskrivna om man senare går vidare till högskolestudier. Jag fick två terminers lån (komvux) delvis avskrivna när jag tog min universitwtsexamen.

Skulle du leva på bidragsdelen annars eller jobba vid sidan av?

• Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (...) skrev 2016-01-08 16:04:40 följande:

Om reglerna inte ändrats så kan man få lån tagna för behörighetsgivande studier avskrivna om man senare går vidare till högskolestudier. Jag fick två terminers lån (komvux) delvis avskrivna när jag tog min universitwtsexamen.

Skulle du leva på bidragsdelen annars eller jobba vid sidan av?

Avskriva? På riktigt? Vad krävs för det?

Ja precis då skulle jag leva på bidragsdelen.
  • Eleonor01
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2016-01-08 16:07:56 följande:

För varje 20 HP avklarade får man en Avskrivning m på lånet msn tog för att komma in på högskolan. Tror det är 1/6 av befintligt lån sv gymnasiekurserna. Står på CSN s hemsida
  • Anonym (Skuldsatt)
    Eleonor01 skrev 2016-01-08 17:36:10 följande:

För varje 20 HP avklarade får man en Avskrivning m på lånet msn tog för att komma in på högskolan. Tror det är 1/6 av befintligt lån sv gymnasiekurserna. Står på CSN s hemsida

Tack! :)

Skulle du gjort det i min sits?
  • Eleonor01
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2016-01-08 17:42:02 följande:

Om utbildningen generera låt säga 3000kr mer i lön än du har idag å du betalar typ 1000kr i månaden på CSNlån så har du höjt din lön m 2000kr å sluppit leva som en kyrkråtta. CSN lån ser jag spm en investering till en bättre framtid trots att det skall betalas tillbaka.

Gör det som känns bäst men får du mer i lön efter utbildningen så varför inte ta lån då??
  • Eleonor01
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2016-01-08 17:42:02 följande:

Dessutom är csn lån mer bättre än andra då räntan är otroligt låg. Har du endast 60 000kr i lån så kommet de försvinna under din studietid om du är lite ekonomisk
  • Fennyxx

CSN- lån är inte alltid billigast, men de har den stora fördelen att återbetalningstakten sänks om du har väldigt låga inkomster. Dessutom brukar banken vad jag förstått nästan bortse från csn-lån om man söker huslån tex. Ett par hundra tusen i blancolån gör däremot ett huslån i princip omöjligt. Var noga bara så att du verkligen använder csn-pengarna till att betala av de andra lånen och inte som extrapengar..

• Anonym (Låter bättre)

I ditt fall hade jag nog gjort så, även om csn inte har lägsta räntan så lär den vara lägre än de kreditgivare du räknat upp. Tycker även att du ska säga upp alla dessa konton och krediter så att du inte riskerar att hamna i samma fälla igen. Handla bara för pengar du faktiskt har, inte på faktura och kredit. 

• epikuren

Jag tycker att det låter smart.

Ni som säger att csn-lån inte är de billigaste, vad har ni för ränta egentligen? Tänker ni på bolån då?

• Anonym (s)

Ja, gör det. Låter som en smart plan. 

• Anonym (.)
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2016-01-08 16:07:56 följande:

Det krävs att du studerar på komvux för att gå behörigheten för att läsa på högskola.

Har gjort samma sak. Gick först halva lånet avskriver efter att jag tagit 60hp och där efter andra halvan efter ytterligare 60hp.
  • Anonym (.)
    Eleonor01 skrev 2016-01-08 17:36:10 följande:

För varje 60 HP (ett års studier är det).
  • Anonym (Skuldsatt)

Tack så mycket för alla svar! Jag har bestämt mig för att göra så. Jag har redan för länge sedan gjort så jag inte kan handla mer på kredit så det finns ingen risk att jag hamnar i gamla hjulspår igen. Vill bara bli av med alla skitlån..

Tack!

Svar på tråden CSN-lån för att betala av andra lån?