kixan skrev 2016-01-10 16:01:29 följande:
För att jag inte anser det nödvändigt att vaccinera, det är ändå en barnsjukdom som de allra flesta barn går igenom utan större problem och utan bestående med. Det finns risker och obehag med vaccin också.
Barn dör av magsjuka och förkylningar också, ska vi vaccinera mot det med?Ja, men det är ju det jag säger. Vattkoppor hade hon fått ändå, med ganska stor sannolikhet redan nu under våren, och då med stor risk att sabba en av hela familjen sedan länge planerad och efterlängtad resa. Att jag då tidigarelägger det eftersom möjligheten dök upp ser inte jag som ett problem. Hade vi inte haft resan planerad hade jag nog bara låtit det bli som det blev dock.
Förvisso, men mina erfarenheter och mina vänners säger mig att det är bättre ju mindre de är när de får det. Sen finns det ju alltid undantag, men livet består ju ändå av chansningar och det här med vattkoppor är en chansning jag tycker det är värt att ta.
Risken att barnet får vattkoppor just den veckan man ska ut och resa är rätt liten. Plus att de kan få vilken annan sjukdom som helst och sabba resan ändå p g a det. Du vet inte när (och om) de fått vattkoppor om du inte medvetet smittat dem.
Man gör sina val. Men som sagt, jag hade inte gjort det. Jag tycker mitt jobb som förälder är att skydda mina barn från sjukdom (men naturligtvis leva ett normalt liv) inte att se till att de får sjukdomar.