• Rani

Smitta barn med vattkoppor?

Nä, jag skulle aldrig medvetet smitta mitt barn med något. Elakt!

MEN jag är heller inte den rädda typen som håller barnen hemma så fort någon annan är förkyld dit vi ska.

Blir de sjuka så blir de - men jag smittar dem inte med vilje.

• Rani
    modsey skrev 2016-01-10 09:24:35 följande:

elakt? et håller väl egentligen bara att påstå det om man vaccinerar. För annars kommer barnet med stor sannolikhet få det ändå. Och får man det som vuxen är det riktigt jävligt mot att få det som barn. Och kan man välja eller försöka att välja när det passar lite mindre dåligt i livet att få det så ser jag inte hur det kan vara elakt.

Ja, jag tycker det är elakt att medvetet se till att ett litet barn får en jobbig sjukdom. Självklart går jag inte hem till folk som har vattkoppor. Visst kan de få det ändå. Men medvetet utsätta dem för det? Nä. Kan mycket väl tänka mig att vacccinera nu när jag vet att det finns. Skitelakt faktiskt att smitta barnet för att ens utlandsresa inte ska pajas.
  • Rani

"Vänta du bara" sa folk när m7n äldsta var bebis. Snart blir det vabb i parti och minut. vu har vabbat två gånger på två år. Hon har aldrig t ex haft magsjuka. Hon verkar helt enkelt vara ett friskt barn. Så nej, jag skulle aldrig smitta i "förebyggande syfte" för man kan aldrig veta vad som händer i framtiden.

• Rani

Jag ser dessutom mycket hellre att de får vattkoppor när de är lite äldre så de kan förstå vad som händer, än att de har det när de är små. Då förstår de inte varför. Min dotter hade höstblåsor när hon var två. Det kan ju liknas vid vattkoppor på många sätt. Det var superjobbigt för henne. Aldrig att jag medvetet skulle utsätta henne för något sådant.

• Rani
    kixan skrev 2016-01-10 13:46:53 följande:

Jag hade vattkoppor när jag var 8-10 år, jag minns fortfarande hur fruktansvärt det var även fast jag förstod vad som hände. Mina äldre barn som ju haft vattkoppor när de var riktigt små minns det inte öht idag. Det var inte särskilt jobbigt för de när de hade sjukdomen heller. Så med den erfarenhet jag har i bagaget kommer jag alla gånger välja att medvetet smitta mina barn som små hellre än att vänta tills de är större och sannolikt kommer lida mer av det.

Sjukdomar slår ju olika mot olika personer. Finns små barn som far illa och stora som har det lätt och vise versa. Jag skulle aldrig medvetet smitta mina barn med någon sjukdom. Sjuka blir de ändå, utan min hjälp.
  • Rani
    kixan skrev 2016-01-10 16:01:29 följande:

För att jag inte anser det nödvändigt att vaccinera, det är ändå en barnsjukdom som de allra flesta barn går igenom utan större problem och utan bestående med. Det finns risker och obehag med vaccin också.

Barn dör av magsjuka och förkylningar också, ska vi vaccinera mot det med?Ja, men det är ju det jag säger. Vattkoppor hade hon fått ändå, med ganska stor sannolikhet redan nu under våren, och då med stor risk att sabba en av hela familjen sedan länge planerad och efterlängtad resa. Att jag då tidigarelägger det eftersom möjligheten dök upp ser inte jag som ett problem. Hade vi inte haft resan planerad hade jag nog bara låtit det bli som det blev dock.

Förvisso, men mina erfarenheter och mina vänners säger mig att det är bättre ju mindre de är när de får det. Sen finns det ju alltid undantag, men livet består ju ändå av chansningar och det här med vattkoppor är en chansning jag tycker det är värt att ta.
    Risken att barnet får vattkoppor just den veckan man ska ut och resa är rätt liten. Plus att de kan få vilken annan sjukdom som helst och sabba resan ändå p g a det. Du vet inte när (och om) de fått vattkoppor om du inte medvetet smittat dem.

Man gör sina val. Men som sagt, jag hade inte gjort det. Jag tycker mitt jobb som förälder är att skydda mina barn från sjukdom (men naturligtvis leva ett normalt liv) inte att se till att de får sjukdomar.
  • Rani
    modsey skrev 2016-01-10 17:13:38 följande:

Nu tycker jag olika i detta helt enkelt och ser det inta som skitelak. Men jag respekterar att du hellre vaccinerar för annars har du helt klart en dubbelmoral i din åsikt. För att utsätta dem för vattkoppor är ju i så falla lika elakt när de än får de i livet och faktiskt taskigare och mycket svårare att ha som vuxen!

OM jag kan välja en period då jag kanske är hemma mycket, inte har några stora saker på gång eller där barnen inte varit mycket sjuka kan jag absolut förstå de som passar på att smitta dem då.

Nu tycker jag fortfarande att det är stor skillnad på att barn får sjukdomar trots att man gör sitt bästa för att hindra det och att aktivt se till att de smittas. Det är ingen självklarhet att små barn får vattkoppor även om man inte vaccinerar. Jag ser hellre att de i så fall får dem när de är äldre och förstår. En av de fina sakerna med att ha dagmamma som vi har är att det är färre sjukdomar. Skulle inte förvåna mig det minsta om våra barn slipper vattkoppor innan 6-års just p g a detta. Därför skulle jag aldrig smitta dem frivilligt.
  • Rani
    kixan skrev 2016-01-11 11:18:57 följande:

Precis! Sitta och gnälla om att det är förkastligt att medvetet smitta sitt barn men ändå inte vaccinera sitt. Nä, det är dubbelmoral..

Om man inte förstår skillnaden på att aktivt smitta sitt barn med sjukdom och att inte göra det så vet jag inte hur jag ska förklara det faktiskt....det är stor skillnad för mig om mitt barn råkar ut för något och om jag gör något för att medvetet skada det. Inte svårt att begripa alls.
  • Rani

Appropå vaccin. Det är klart man kan vaccinera sitt barn för varje enskild sjukdom; tbe, influensa, vattkoppor etc. Men man kan oxå vidta åtgärder som skyddar dem från dessa och alla andra sjukdomar. Att intr utsätta dem för smitta, aatt välja en barnomsorgsform där lite smitta flrekommer osv. Det sättet väljer jag. Funkar och mot förkylning, kräksjuka och allt annat. Klart vattkoppor förekommer två ggr per år om folk aktivt går in för att smitta ner sina barn. Om de inte gjorde det skulle färre barn vara sjuka, enkel logik.

Det nationella vaccinationsprogrammet ska man självklart delta i för folkhälsans skull.

• Rani
    modsey skrev 2016-01-11 13:42:53 följande:

Jo i det hör fallet blir det faktiskt det förutsatt att man inte väljer att vaccinera.

Eftersom sjukdomen är mycket värre att få som tonåring eller vuxen så väljer du ju det alternativet åt ditt barn

Nix det gör jag inte. Eftersom det inte finns ett kausalt samband mellan att inte smita ner sitt abrn och att barnet kommer bli mer sjuk som äldre/vuxen. Om folk gav tusan i att aktivt smitta ner sig skulle det spridas mindre vattkoppor. Där finns det ett samband däremot.
  • Rani

Dessutom verkar det ju ännu knepigare att smitta sitt barn i förebyggande syfte om vaccin finns. Vaccinera istället då så slipper ni både sjukdom och kan åka på resa.

• Rani
    kixan skrev 2016-01-11 16:26:20 följande:

Fast jag ser inte hur man lyckas hålla sitt barn ifrån vattkoppor om man nu har sitt barn på förskola? Det är inte alla som kan välja dagmamma, vi har inte det alternativet till exempel. Och man kan ju heller inte hålla sina barn hemma från dagis när det går vattkoppor (vilket f.ö. inte heller lär funka eftersom det smittar innan det syns att barnet har det)..

1177 skriver ju tom: "Vattkoppor är i sig en lindrig barnsjukdom som inte är farlig."

Vidare: "Ibland, men det är mycket ovanligt, kan vattkoppor orsaka hjärnhinneinflammation eller hjärninflammation. Även när det händer brukar man bli frisk utan komplikationer."

Visst, vaccin finns, men det kostar en hel del (6-800:-/dos hittar jag när jag googlar) och orsakar ju också barnet obehag

Som med alla levande vaccin så kan man få en minisjukdom 2-3 veckor efter sprutan. Några enstaka vattkoppor, kanske en släng feber.

Ont, rött och lite svullet där man stuckit dygnet efter vaccination är också vanligt.

Och detta ska man alltså göra två gånger. Dessutom vet de inte ännu om vaccinet ger ett livslångt skydd...

Jag tror inte att det finns någon poäng med att vaccinera friska barn eftersom det är så liten risk att de skulle råka illa ut att få vattkoppor, däremot ser jag inget som helst problem med att medvetet smitta sina barn när de är små eftersom fördelarna i mina ögon klart överstiger nackdelarna med att vänta och se...

Då fattar jag ännu mindre varför det skulle vara dubbelmoral att inte vaccinera. Det måste ju finnas ett mellanting mellan att aktivt smitta sitt barn och att ta ett onödigt vaccin?
  • Rani
    modsey skrev 2016-01-11 20:12:15 följande:

det sambandet kan bara ske om vaccinationsfrekvensen ligger på över 80% hos populationen.

Öh?

Fler blir smittade = fler blir sjuka. Hur kan där inte finnas ett samband?
  • Rani

Det finns fortfarande inte ett kausalt samband som ser ut så här:

Att inte aktivt smitta sitt barn med vattkoppor = barnet får vattkoppor som vuxen och det blir mycket värre än det skulle varitt om hen varit barn.

Valet att inte smitta ner ett litet barn är INTE valet att hen ska få vattkoppor och fara illa som vuxen.

• Rani

Men det hela kokar helt enkelt ner till en moralisk fråga. Är det rätt av en förälder att medvetet smitta sitt barn med sjukdom? Jag svarar nej. Mitt jobb som förälder är tvärtom att hålla mitt barn borta från smitta. Hur man kan få det till att det är moraliskt fel att INTE smitta ner sitt barn med sjukdom är beyond me. Jag kommer inte förstå. Och därmed drar jag mig ur diskussionen.

Svar på tråden Smitta barn med vattkoppor?