• modsey

Smitta barn med vattkoppor?

ja det skulle jag om jag hade ett friskt barn.
    Det är bra att få som liten och kan man välja när i livet man får det så är det ju bättre mot att få det i en period när det passar lite sämre ( resa eller så)

Eller så vaccinerar man om man vill undvika det helt.

• modsey
    Ramborg skrev 2016-01-09 15:40:15 följande:

Jag vet ett friskt barn som fick bältros och hjärnskador av komplikationer av det. Nu har familjen vårdbidrag för barnet.

Själv har jag vaccinerat mina barn mot vattkoppor, jag vill inte att de ska behöva vara sjuka i onödan och framförallt inte i sjukdom med risk för så allvarliga biverkningar.

man kan få bältros fast man vaccinerats mot vattkoppor...
  • modsey
    Carabellis kusp skrev 2016-01-09 20:01:49 följande:
    Och man kan vaccinera mot bältros.
    ja jag vet. Men det är inte helt klart ur effektivt det är ännu.

Skyddar vaccinet mot bältros? 

Som ni kanske minns orsakas bältros av vattkoppsvirus, som vilat i nervcellsknutor och återaktiveras när immunförsvaret mot vattkoppor någon gång i livet blir för svagt. Vattkoppsvaccinet är ett levande försvagat vaccin, som precis som vattkoppsvirus lägger sig och vilar i nervcellsknutor.

Vattkoppsvaccinviruset kan alltså orsaka bältros, men gör det mycket mer sällan än det vilda vattkoppsviruset.

Men för människor som redan har vilt vattkoppsvirus i kroppen (de allra flesta av oss), så är det troligen bra att barnen inte vaccineras. Det är nämligen så att varje gång vi träffar på vattkoppsvirus genom att träffa något barn med vattkoppor så aktiverar det vårt immunsvar mot vattkoppor och minskar risken för bältros. Hängde ni med?

Den vaccinerade har (åtminstone i unga år) mindre risk för bältros än den ovaccinerade, men vaccination av alla barn ökar teoretiskt sett risken för att personer som redan haft vattkoppor ska få bältros. Det finns dock flera studier kring om det här verkligen har skett i vaccinerade befolkningar som kommit till olika slutsatser. Vissa menar att man absolut sett en ökning i bältros hos äldre relaterad till barnvaccination, andra menar att den ökningen började innan man började vaccinera och inte är ett resultat av vaccination.

Finns inte vaccin mot bältros då? 

Jo, det är vattkoppsvaccinet i högre dos. Det är ganska nytt och måttligt effektivt, och vilken plats det kommer att få i vården får nog framtiden avgöra."

www.barnakuten.nu/vaccinationer/vaccin-mot-vattkoppor-fordelar-och-nackdelar/

• modsey
    Carabellis kusp skrev 2016-01-09 21:08:16 följande:

I ditt citat verkar det ju ändå bättre för barnet att vaccineras än att inte göra det.

Därom tvista de lärde.

Jag väldigt för att vaccinera men just vattkoppor valde jag att låta dem få naturligt
  • modsey
    pigglet skrev 2016-01-09 22:24:30 följande:

Nu ids jag inte googla fram det, men jag läste att bältros faktiskt ökat bland barn i de länder som vaccinerar alla barn mot vattkoppor?

Jo det stämmer.
  • modsey
    Maramina skrev 2016-01-09 22:23:45 följande:

Skönt för er att den minsta klarade sig så bra! Jag förmodar att ni fick medicin till honom med tanke de ökade riskerna för just spädbarn att få komplikationer? Jag hittade detta på www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Vattkoppor/. För jag förmodar att ni var i kontakt med sjukvården, om inte annat så via BVC?

"Barn som föds av mammor som inte har haft vattkoppor får inget antikroppsskydd mot sjukdomen. Ett spädbarn som inte har skydd från mamman och insjuknar under det första halvåret kan få en svår vattkoppsinfektion. Man bör i dessa fall snarast ringa en barnakutmottagning eller en infektionsklinik. Då kan man komma överens om ett besök i ett enskilt undersökningsrum för att hindra att det sjuka barnet smittar andra."

Här hade ju mamman själv haft vattkoppor och därför hade barnet hjälp av moderns antikroppar
  • modsey
    Rani skrev 2016-01-10 00:50:20 följande:

Nä, jag skulle aldrig medvetet smitta mitt barn med något. Elakt!

MEN jag är heller inte den rädda typen som håller barnen hemma så fort någon annan är förkyld dit vi ska.

Blir de sjuka så blir de - men jag smittar dem inte med vilje.

elakt? et håller väl egentligen bara att påstå det om man vaccinerar. För annars kommer barnet med stor sannolikhet få det ändå. Och får man det som vuxen är det riktigt jävligt mot att få det som barn. Och kan man välja eller försöka att välja när det passar lite mindre dåligt i livet att få det så ser jag inte hur det kan vara elakt.
  • modsey
    Rani skrev 2016-01-10 11:57:32 följande:
    Ja, jag tycker det är elakt att medvetet se till att ett litet barn får en jobbig sjukdom. Självklart går jag inte hem till folk som har vattkoppor. Visst kan de få det ändå. Men medvetet utsätta dem för det? Nä. Kan mycket väl tänka mig att vacccinera nu när jag vet att det finns. Skitelakt faktiskt att smitta barnet för att ens utlandsresa inte ska pajas.
    Nu tycker jag olika i detta helt enkelt och ser det inta som skitelak. Men jag respekterar att du hellre vaccinerar för annars har du helt klart en dubbelmoral i din åsikt. För att utsätta dem för vattkoppor är ju i så falla lika elakt när de än får de i livet och faktiskt taskigare och mycket svårare att ha som vuxen!
    OM jag kan välja en period då jag kanske är hemma mycket, inte har några stora saker på gång eller där barnen inte varit mycket sjuka kan jag absolut förstå de som passar på att smitta dem då.
  • modsey
    Carabellis kusp skrev 2016-01-10 17:17:25 följande:

När man hör er som medvetet utsätter barnen... Det gör nästan ont. Hur kan ni se på era små fina barn och veta "snart blir du sjuk med feber, klåda, sömnlöshet som kan ge fruktansvärda komplikationer utöver normalförloppet" och stå ut med det? Själv känner jag sån smärta när jag ser mitt barn fara illa av faktorer jag inte rår över, att medvetet exponera dem... Saknar ord.

jag förmodar att du vaccinerat dina barn mot vattkoppor?
  • modsey
    Carabellis kusp skrev 2016-01-10 19:56:35 följande:
    Ja, det har jag. Jag tycker dock att det är ok att avstå om man har goda skäl till det, men det är inte jämförbart med att exponera dem medvetet.
    n antingen eller. Det gör lika mycket eller lika lite ont att ha det, vare sig de får det för att jag som mamma försöker styra det till en period kanske till och med vet du i deras liv som passar bättre än om man inte kan välja.
    Min brorsdotter var 13 år och fick det på sommarlovet när hon skulle på ridläger, tror inte hon farit så illa om de lyckats få henne att få det som yngre.
    Eller familjen jag mötte som fick det utomlands och mamman o dottern inte fick flyga hem.
    osv
Svar på tråden Smitta barn med vattkoppor?