• Myran76

BF Augusti 2016

Jag hänger också gärna på här. Var med i några andra trådar tidigare men det är så lite fart i dem och här verkar det hända mer. 

Jag hade räknat ut BF 6 aug men när jag var på mitt första besök så ändrade de datum till 30 juli. Men jag är gärna med i augusti-gruppen ändå. 

Har en son sedan tidigare som snart är 2 år.

Har förresten gjort både Kub och Nipt redan eftersom jag ligger lite före med BF. Kub såg bra ut 1:10000 vilket är fantastiskt med tanke på att jag är 39 år. Nipt får vi svar på nästa vecka. 

Cravings... Jo, jag har fått ett vansinnigt sötsug. Var inte alls så vid förra graviditeten. Då var jag sugen på sallad! Jag försöker att äta frukt också men ibland blir det en massa godis också. Känner att det får vara så nu eftersom jag mår små-illa hela tiden och godis hjälper.

Annars är jag vansinnigt trött. Kan ta en siesta på 2-3 timmar och ändåbehöva en hel natts sömn.  

• Myran76
    Mika86 skrev 2016-01-25 07:33:08 följande:

Ha högt tsh värde så lite trötthet kanske kommer därifrån.

Jag har också lite högt TSH. 2,9 tror jag. Inte speciellt allvarlig siffra men valde att börja ta en låg dos medicin i alla fall, just för att det kanske skulle göra mig mindre trött. Men tror inte att jag har känt någon skillnad. 
    Mulan91 skrev 2016-01-25 20:21:47 följande:

Mika vad är tsh värde? :)

Det står för Thyroid Stimulating Hormone och är alltså ett hormon som stimulerar sköldkörteln. Tydligen ska den sparka igång lite extra under graviditeten, men min har varit lite seg. De kollar ofta TSH när de tar första blodprovet så om något är fel får man veta det tidigt. 
  • Myran76

Idag ändrades graviditetsuträknaren här på FL från Trimester 1 till 2 för mig (vecka 13+2). Känns otroligt stort! Undrar om jag blir piggare och mindre illamående bara av farten nu :)

Fick förresten svar från NIPT idag som var negativt för kromosomkonstigheter så känns som om jag kan pusta ut lite. Tydligen kan NIPT även ge svar på kön men jag bad dem mejla infon så kan vi fundera på om vi vill kolla eller inte. 

Ska ni andra ta reda på kön när ni får? 

• Myran76
    Mika86 skrev 2016-01-26 07:01:29 följande:
    Oj visste inte att det va högt även om det va så låga siffror, vart går gränsen för högt?

Jag ligger på 15 o fått remiss till vc för att lämna blodprov nästa vecka för o kontrollera nivån nu efter påbörjad medicinering.

Vet du om det kan göra så bebisen kommer för tidigt?

Åh vad skönt att nipt va negativt

Grattis till ett steg närmare förlossning

Jag gå in i v 13 på fredag
    I första trimestern vill de att det ska ligga under 2,5. I andra trimestern får det ligga högre. Och är man inte gravid är det normalt upp till 5 tror jag. Så det varierar alltså. Men ja, 2,9 är verkligen inget att bekymra sig över. Hoppas dina siffror har gått ner nu! 

Jag vet inte riktigt vad riskerna är med högt TSH. Läste på om det vid förra graviditeten, men minns inte nu. Tror att det var mest som påverkades under första trimestern, men jag kan inte svära på att det inte kan öka risken för annat senare i graviditeten. 

Men huvudsaken är ju att du får medicin nu så att de får ordning på dina nivåer.

Skönt i alla fall att du gått in i vecka 12 nu. Det är en stor milstolpe!
  • Myran76
    Moorii skrev 2016-01-27 10:10:57 följande:
    Mitt tsh låg på 5 när jag gjorde fertilitetstest efter nio månaders försök, och det ansåg de var alldeles för högt. Två veckor efter jag börjat äta levaxin blev jag gravid, och efter missfall tog det två månader igen. Är nog riskfritt med ett tsh på 5, då jag antagligen haft det länge, men vill man bli gravid kan det vara bra att hålla koll på det, ville bara säga det :) nu när jag blev gravid så gick tsh upp till samma värde igen, så fick öka dosen. Märkligt det där!
    Jaha, det är ju bra att veta. Man kan alltså ha upp till 5 om man inte är gravid, men inte om man vill bli gravid ;) Vilken tur att det var så lätt att åtgärda din fertilitet! 

Jag känner mig lite piggare idag. Kanske är det bara en bra dag, eller så är det början på slutet av eviga zombie-tillståndet...
  • Myran76
    Moorii skrev 2016-01-28 07:41:45 följande:
    Ja, precis ;) verkligen, och tur att jag hade en uppmärksam läkare som ansåg att jag borde ta ett sånt test. Utan honom hade jag antagligen inte blivit gravid ännu.

Vilken vecka är du i? Min extrema trötthet försvann nog i vecka 13-14, även om jag fortfarande är tröttare än vanligt :P

Inatt drömde jag att jag födde en frisk liten dotter och var så lycklig! Så vaknade jag och insåg att jag inte ens är halvvägs.. Ibland är drömmar taskiga :P
    Jag är i 14:e veckan (tror det är 13+4 eller 5 idag). Så det borde släppa snart! Mest blir jag nog trött när jag har hand om vår 2-åring. Han är ganska intensiv så det kan göra en trött även när man inte är gravid :) Men imorn ska jag på spa och massage och bara slappa!
  • Myran76
    Anonym (Nr4) skrev 2016-01-28 11:47:22 följande:

Ska på inskrivning nästa vecka. Men det var hon som sa att jag får vänta till v.18, hennes v.18 och det ligger 4 veckor efter min uträkning. Nipt gör man i v.10 så enligt min är det på måndag och hennes 4 veckor senare och då är det ju lite sent :/

Nej, men vad galet! Antingen får du byta BM och om de ändå inte vill ge dig ett VUL får du kanske göra ett privat. Förstår helt att man vill veta om man är i vecka 5 eller 9. Speciellt om man vill göra Nipt eller Kub så är det ju ett måste. Men även annat är ju bra att kunna planera för. 

Hur kan ni räkna så olika som på 4 veckor förresten?
  • Myran76
    Familjelivet skrev 2016-01-28 20:56:03 följande:

Ett helt annat ämne mot vad som tidigare diskuterats här i tråden. När tänker ni berätta för er arbetsgivare? (Eller vissa kanske redan gjort). Jag går snart in i v14 och är nästan tvungen att berätta för mitt jobb nästa vecka. Fick reda på idag att vi ska åka till Italien med jobbet i vår, då kommer jag vara i v28-29. Måste meddela nästa vecka om man vill med. Känner att jag vill berätta att jag är gravid så de kan ha avbeställningsskydd osv. då man inte vet hur man mår då. Fast jag tycker att de känns lite tidigt att berätta..

Om det inte känns rätt att berätta så avvakta lite. De borde ju rimligen boka med avbeställningsskydd ändå. Folk kan ju bli sjuka. Och vid v 28-29 är ju chansen stor att du kommer att må prima! 
  • Myran76
    Mika86 skrev 2016-01-29 07:52:40 följande:
    Åh vad underbart. Lyx på hög nivå . Hade mer än gärna bytt då vi ha tre barn med influensa.
    Oj, det var verkligen ingen höjdare! Men det är klart... alla på en gång blir det ju ofta. Tänkte under första graviditeten att jag var impad av de som pallade med det och även hade andra barn. Nu vet jag att det går. Men det inte lätt att försöka vara roliga lektanten med full energi när man bara vill krypa ihop i soffan framför en film :)
  • Myran76
    Yarrow skrev 2016-01-29 21:58:31 följande:

Jag hoppar också in här :) väntar vårt tredje barn som troligen kommer i augusti. Fick reda på att jag är gravid på julafton men har inte haft mens sen oktober så vet inte exakt hur långt gången jag är. Fastställde graviditeten via Ul i mellandagarna men det va för tidigt för att mäta exakt.

I alla fall, bebisens syskon kommer vara 3 och 2 år så det blir full rulle här :)

Verkligen full rulle! Imponerande!! 
Svar på tråden BF Augusti 2016