Inlägg från: minMonchichi |Visa alla inlägg
  • minMonchichi

BF Augusti 2016

Nmg skrev 2016-03-03 19:06:57 följande:

Enda jag kan komma är att jag varit rejält förkyld sen i

Måndags så jag har varit hemma ich varit sjuk i 3 dagar. Har mest legat på soffan och inte varit ute alls. Kan spänningen bero på att jag inte rört mig? Jag brukar gå ca 1 mil om dagen annars..

Det känns som att magen spänner sig lite under naveln och att något rör sig, vet inte om det är tarmarna? Jag har lite förstoppning vilket säkert beror

På att jag inte rört på mig på några dagar. Men det gör inte ont.

Hej!

Har bara följt den här tråden på håll i en vecka, då en annan jag hängt i inte är lika aktiv längre.

Det låter som tarmarna. Klart man inte kan vara säker på det, men min mage har varit trög i ca två månader och har sett bilder att tarmarna går ju runt i hela magen!! Och har känt så där till och från själv.

Laktulos är det enda som hjälper mig i alla fall, har provat ALLT!!!

Anonym nr4; jag går in i vecka 17 idag och det finns knappt antydan till graviditet på min mage. Det vill säga om jag har fått gå på toa o göra nr två vilket inte hör till de dagliga rutinerna längre

Efter tre dagar utan toabesök så "syns det", men du kan ju tänka dig själv vad som syns....Inte en bebismage fast andra kanske tror det.

Hoppas på rul eller rörelse snart så man liksom får ett bevis
  • minMonchichi

Bra idé!

minMonchichi 33 år, första barnet, bf 17/8 och rul 21/8!

Angående förstoppning så har jag provat det mesta. Tror att jag precis kommit på "lösningen", men det tar någon vecka att komma igång! 2-3msk psylliumfrön varje dag och drick mycket vatten

• minMonchichi

Det står ju runt våra veckor att man kan ha mycket växtvärk och det känns säkert olika för olika personer. Är säkert ingen fara!

De kan ju vrida sig o lägga sig o sparka åt andra hållet o då känns det ju inte oavsett hur mycket de sparkar!

Du kan inte äta nåt som över en dag skadar barnet, ta det lugnt!! Hon måste ju dessutom vila upp sig efter den pärs som hon var med om på badhuset

Ta det lugnt, snart kickar hon loss igen

• minMonchichi

Hej på er!

Tipsar er återigen om laktulos, psylliumfrön och den här gången även laxoberal. Laktulos klarar jag inte av smaken på längre, men magen fungerade på det.

Psylliumfrön måste man ofta äta 1-2 veckor innan magen kommer igång.

Laxoberal tipsade bm mig om och det verkar ha hjälpt det med!

Innan detta var jag trög ca 2 månader!!

Annars mår jag bra, är ute och tränar plus långa raska promenader men har ett problem...

Småäter inte, men när jag väl äter (frukost x2= kliver upp aptidigt, lunch och middag) så äter jag jättemycket! Mycket mer än jag behöver!! (tänker inte på det när jag äter, får inte mättnadskänslan innan det är för sent!) Kan knappt röra mig efteråt OCH lägger så klart på mig då... Tips på vad man kan äta som är nyttigt som inte gör en helt rörelsehindrad?! Som mättar samtidigt...

Lägga på sig är väl normalt i den här situationen, men att äta så man inte orkar röra sig...Det blir problematiskt det!

Hur gör ni?

• minMonchichi
    Snuttispluttis skrev 2016-03-13 20:33:43 följande:

Bra tips! Men har aldrig hört om laxoberal. Är det nån medicin?

Hur äter du psylliumfrön? Typ på fil/yoghurt?

Jag är numera konstant hungrig. Och inte bara småsugen utan det är riktigt ont i magen-hungrig. Äter små mål rätt ofta. Typ en frukt, ett par mackor, lite fil. Och sen lunch och middag då. Om jag har slarvat med mellanmålen blir det som du beskriver. Jag kan äta för typ tre personer till middag då. Typ som att det inte går att bli mätt :/ Du borde nog försöka få in fler mellanmål :)

Nja, laxoberal från apoteket, smaklösa droppar, men man ska rådfråga bm eller läkare först, så prata med dem om hur mkt som passar just dig i så fall.

Psylliumfrön tar jag två msk i filen o blandar med sylt och flingor varje morgon, fungerar finfint efter två veckor

Ja, jag får börja med mellanmål helt enkelt!
  • minMonchichi
    Nmg skrev 2016-03-14 08:13:26 följande:

Är i v16+3 nu, känner inga rörelser. Kanske kände nåt för ert tag sen men vet inte om det var tarmarna. Är det verkligen vanligt att inte känna nåt? Det är andra barnet. Vill ringa bm men vad ska hon göra? De kommer väl bara hänvisa till rul om 2v. Eller kan de kolla nåt annat om jag ringer? Tycker magen känns mindre också. Har haft förstoppning och varit svälld senaste veckorna men det är böttre nu då kanske därför det känns som att den är mindre?

Jag är i 17+4 och känner inget heller, längtar tills nån börjar röra sig därinne Ska på rul om exakt en vecka!

Min mage såg gravid ut då jag inte kunde gå naturligt på toaletten, men nu när jag kan gå som vanligt igen så ser den inte speciellt gravid ut, ingen skulle misstänka något.

Jag tror nog att allt är som det ska, man mår lite bättre om man försöker intala sig det
  • minMonchichi

Hej på er! Har äntligen varit på ul nu och fick se den lille <3 Så underbart då jag inte känner någon rörelse än (18+4)!

Men jag har en fråga till er...

En natt för två veckor sedan och nu i natt vaknade jag av att magen gjorde ont på höger sida tror jag det var, som kramper till och från. Inte så ont att jag ville gråta, men grimaserade och kunde definitivt inte sova mig igenom. Höll i sig till och från under 5-10 minuter och sen sov jag gott igen.

Är det sammandragningar eller vad tror ni som haft såna? Har ju inga problem i övrigt så är inte orolig, men nu när det hände en andra gång vill man ju veta vad det är ändå.

Tack på förhand

• minMonchichi

Beklagar verkligen Serah Tänker på dig <3

Kanske just av den där anledningen jag själv inte riktigt vågat ta in att jag har en bebis här inne!!

Men efter rul blev det lite verkligare och efter att bebis för första gången rörde sig igår så att jag (och vi!!!) kände den helt tydligt (den försökte trycka ut sitt huvud genom min mage tror jag ) så vågar jag nu vara gravid!!! Underbart <3

• minMonchichi

Hej! Jag har ingen aning om var någon kommer ifrån, mycket annat har vi ju pratat/läst, men inte så mycket det. (har visserligen missat ca tre dagar o ca 170 inlägg, men skummat igenom lite)

Östersund här i alla fall

Kan inte alla skriva var ni bor?! Vore kul att se!

• minMonchichi

Kul att se var flera av er kommer från, fortsätt uppdatera ni andra med!

Jag som är förstföderska har ingen aning om sånt här med råmjölk... När kommer det ungefär, när det är första barnet? Eller är det väldigt individuellt?

Är lite småskraj för såna här naturliga saker, men för mig helt nya... Är det något mer man bör förbereda sig på (förutom barnet hehe!)?

Än att brösten läcker, sammandragningar, ligament och växtvärk i magen. Borde man börja med någon speciell graviditetsträning? Något annat? När ska man börja i föräldragrupp/mammagrupp?

• minMonchichi
    Anonym (aj.) skrev 2016-04-10 19:46:01 följande:

Någon som har något bra tips mot den förbaskade förstoppning? Har så ont och har även lite hemorrojder och får sedan diarréer istället. Kör mycket fiberrik mat och russin, päron och liknande. . Några andra bra tips?

Yes, köp laxoberal, ta fem droppar i vatten varje kväll innan du lägger dig och morgonen efter fungerar allt som det ska för den dagen. Det blev min räddning Laktulos funkade, men det var så vidrig att få i sig så jag spydde varannan gång!!
  • minMonchichi
    2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke
  • minMonchichi
    Mika86 skrev 2016-04-16 22:09:07 följande:

Så jäkla glad o det va så mysigt, idag låg jag o vilade i sängen (varit jätte konstig o yr) o två av barnen kom in (5 o 3 år) o fick känna när lillebror sparkade o vad de njöt, sen fick även gubben känna det

Ja men eller hur, det är så mysigt att känna de där diffusa rörelserna som man förut trodde va en fis, men nu känner mycket tydligare. Dessutom när sambon känner vid rätt tillfälle och känner sprattel, sprattel <3 Så mysigt!!
  • minMonchichi
    Mika86 skrev 2016-04-17 06:55:36 följande:

Jo det är verkligen en speciell känsla, jag har moderkakan i framvägg så varit svårt för mig med att känna rörelser, men både jag o gubben har sett hur han flyttat på sig men inte känt nån spark så.

Nu börja det bli mer på riktigt ju, det är ju en bebis där inne

Exakt samma för mig, kände tom v 21 bara hur någonting var där och som sedan bytt plats, men för ca en vecka sedan (v22) började vi känna små sparkar nån gång ibland. Fortfarande inte varje dag, men så mysigt när det händer <3

Har för mig att hon sa att min moderkaka också var i framvägg, så säkert därför det känns sällan eller inte alls
  • minMonchichi
    Snuttispluttis skrev 2016-04-29 14:08:00 följande:

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka

17/8: Snuttispluttis, 29 år, Skövde, andra barnet, flicka

17/8: minMonchichi, 34 år, Östersund, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke

21/8 Kela1981, 34 år, Staffanstorp (Skåne), andra barnet, flicka

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

27/8 Sara25, 26 år, första barnet, flicka

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke

31/8 Linda.clintbrand, 32 år, fjärde barnet, okänt kön

• minMonchichi

Hej!

Skrev lite i mitten av graviditeten o har delvis följt tråden slaviskt, men efter att lillan kom för en månad sen har jag inte haft tid att varken följa eller berättat att hon kommit

Ni kanske redan varit inne på området, men omöjligt att hitta när i så fall. Jag undrar om någon av era bebisar varit sena med att komma igång med amningen?

Jag pumpar, flaskmatar och ger ersättning.

Har provat amningsnappar i flera former och storlekar, vårtutdragare (fast på bb sa de att det inte är vårtorna det är fel på, utan hennes sugteknik), legat ner, suttit, stått, haft henne i olika positioner, prövat när hon är hungrig, halvmätt, mätt osv.

Snart ger jag upp.

Hon får mat så det räcker och blir över men skulle verkligen vilja amma henne och jag orkar inte pumpa mer nu.

Nu griper jag efter sista halmstråt! Någon som kan säga att det kan fungera om en månad eller någon som kan säga "ge upp"!

Vi blir frustrerade bägge två när hon inte tar rätt tag utan bara snuttar och inte får in bröstet i munnen!!

Jag vet att det är lätt att säga, men jag håller på att spricka när jag läser om era svärmödrar och liknande, skrik åt dem!!! Seriöst, hur tänker de? Vi vet vad som är bäst för våra barn. Undrar om de hade uppskattat om de blivit behandlade på samma sätt när de hade bebis/barn?! Kram på er!

• minMonchichi

Tack för tips ang amningen.

Jag vill väl att det ska fungera för bägges skull antar jag...Så nej, är nog inte redo att ge upp än! Inte när jag hör att det kan komma att fungera lite längre fram när hon blivit större

Vi är ute varje dag, om det mot förmodan inte blir promenad så sover hon i vagnen utomhus i flera timmar om dagen, bästa medicinen!!

Svar på tråden BF Augusti 2016