• mikamon

BF Augusti 2016

Hoppar in här. Jag väntar mitt första barn och är i vecka 16(15+2) nu.

Jag har haft en bra graviditet hittills. Jag har knappt haft några symptom. I v 5-10 hade jag spottings till och från, och då var jag rädd för mf. Gjorde därför ul i v9 och även v11 på inskrivningen och då såg allt fint ut. Ska på rul i slutet av mars :) Jag har börjat känna små fosterrörelser då och då :) Känns som små kittlanden.

Är det någon mer som har läckande bröst? Råmjölken rinner inte till av sig självt utan bara om jag "klämmer" på brösten. Upptäckte det av en ren slump imorse :p

• mikamon
    Emmasofiabe skrev 2016-03-22 19:20:27 följande:

Va kul att så många fått se bebisarna!

Det börjar närma sig för RUL här , en vecka kvar men börjar för första gången bli orolig, magen har blivit mindre och känner inte alls av några rörelser eller gravidsymptom utöver att jag kräkts lite och det gör jag aldrig annars...

Är så himla rädd att det ska vara något fel eller nej usch vill inte tänka negativt. Fick se bebisen på ett akut ultraljud men det var himla dålig bild för cirka 2 veckor sedan och då rörde den sig och hjärtat pumpade men ändå känns det som att det var så länge sen det kan ha hänt något..

Har drömt att min vän fick en dotter som dog och har drömt att min svågers dotter dog asså nej fyfan.. Det är inte kul just nu :(

Säkert ingen fara! Min mage känns mindre också men det kan vara för att jag inte är lika gasig längre :p

Vilken vecka är du i nu? Jag är i v18(17+1)
  • mikamon
    Emmasofiabe skrev 2016-03-22 20:56:37 följande:

Jaha! Jag är också v.18 17+2 hehe kanske därför vi har liknande saker som pågår :D

Kul! :)

Det är lätt att oroa sig. Det gjorde jag också för bara några dar sen men min sambo fick banka in lite "vett" i mig. Bästa är att försöka ta det chill, göra nåt skoj, och hålla hoppet om bebis uppe :) Jag ska på rul nästa vecka på tors.
  • mikamon
    Mulan91 skrev 2016-03-30 09:58:25 följande:

Tack för era svar, känns bättre idag <3! Ska in idag och göra en urinodling, kanske dragit på mig en urinvägsinfektion !

Ang kön så kollade vi inte men tror jag själv såg vad det var haha :o sambon insisterar fortfarande på att det är en flicka... Haha inte jag!

Jag ska på RUL imorgon och jag fick en miniblödning vid lunch. Idag av alla jäkla dar! Jag har inte ont i magen eller så, så jag misstänker att det är nåt litet kärl som brustit. Inte blödit mer än det vid lunch.. Bebisen bökade runt i magen imorse och nu på kvällen fick jag en liten spark också, så hen tänjer väl ut det ena och det andra i magen :)

Men man blir ju såklart orolig, så fort man ser blod! Ska ta upp blödningen med bm imorgon. Håll tummarna för mig att allt ser bra ut!
  • mikamon
    Mulan91 skrev 2016-03-30 19:32:02 följande:

Usch ! Jag är ledsen att det hände dig med :( förjävlig känsla när man får syn på blodet! Förmodligen är det inget allvarligt för varken dig eller mig <3 lycka till!!

Usch ja det är inte kul :( Jag har blödit tidigare denna graviditet också men varit förskonad från det till v11 (jag är i v.19 (18+) nu).. Tidigare fick jag förklaringen att blödningarna berodde på slemhinnorna osv, så jag får lita på att det är det den här gången också. Magen växer mycket vecka efter vecka så säkert nån kärl som inte riktigt hinner med i svängarna.

Jag har en doppler som jag använt vääääldigt sparsamt. Tänkte lyssna på bebis hjärta innan jag går och lägger mig, för att stilla oron så att jag kan somna.
  • mikamon

Idag var det RUL och vi fick se en kry liten bebis! Allt såg bra ut :) Det är troligtvis en tjej som tittar ut kring 1september. Blev bakåtflyttad med tre dar ungefär.

Min lilla blödning som jag hade igår behöver jag inte bekymra mig om!

Lillen suger på tummen :D

• mikamon
    skattenmust skrev 2016-04-02 07:57:34 följande:

Någon mer som har hemska sömnsvårigheter?? fjärde natten i rad nu där jag inte kan sova en blund utan att veta varför, känner mig klarvaken..

Ja eller jag vaknar väldigt tidigt varje morgon. I torsdags 04 och nu idag 6.30. Lite surt nör det är helg och man får sova ut men kroppen är för pigg :p

Sover gott annars
  • mikamon

Min lilla bebbe verkar tycka att det är roligt att studsa mot urinblåsan, gärna när man är ute på en långpromenad. Blir kissnödig men väl hemma så går kissnödigheten över lika fort. Har också fåtal ggr känt en tryckande känsla neråt. Det gör inte ont men det är inte behagligt heller. Hen buffar gärna mot ljumskarna så jag antar att hen trivs bäst långt ner i magen :p

• mikamon

Ohoj.. Inte varit här inne på länge ser jag. Kul att läsa ikapp :p

Själv har jag kommit in på v26 (25+4) nu, och har mått bra utan större krämpor. NU däremot, sen ett par dar tillbaka, så har jag fått olustiga sammandragningar. Inte regelbundna men ändå några som känns som mensvärk deluxe. Träffade min barnmorska igår och hon klämde och kände på magen och kunde bara konstatera att magen var mjuk och fin just då, bebis hjärtljud var normala också.. Bm var inte orolig för min skull. Jag har inte jobbat på två dagar nu för att rörelse/ansträngning triggar igång sammandragningarna. Jag hoppas att sammandragningarna lugnar ner sig för jag vill kunna jobba minst en månad till, helst två :( Känner mig som en ynklig tant. Någon mer som har sammandragningar eller har haft? Lugnade det ner sig för er? Kan tilläggas att jag går på järntabletter(fy fan!), och har varit förstoppad. Kanske det är en trigger också?

OBS! Jag kommer självklart kolla med förlossningen ifall sammandragningarna fortsätter, men jag ville bara kolla med er också, hur det har varit för er <3

• mikamon
    Hazel Grace skrev 2016-05-24 18:51:25 följande:

Nmg haha! Jag har också sett dom där snurra på typ fb, tycker också det är roligt :D hej framtiden liksom!

Jag har haft lite problem med sammandragningar på jobbet senare tiden. Särskilt när jag sträcker mig och lyfter saker. Bm tyckte inte jag skulle oroa mig men dra ner på tempot. Det är sjukt svårt dock, jag kan inte ta det lugnt. Väntar på svar från fk angående graviditetspenning men är så säker på att få det avslaget. Är helt galet trött nu för tiden med. Hade kunnat sova hela dagen idag.

Jag sjukanmälde mig må-tis pga sammandragningarna, och gick tillbaka till jobbet idag.

Jag tog det väldigt lugnt, och tänkte på hur jag rörde mig osv. Försökte med så minimal stress som möjligt (jobbar på fsk). Gick bra under dagen men nu på kvällen drog sammandragningarna igång igen. Kroppen säger ifrån av minsta lilla :(
    Hallonpajen skrev 2016-05-24 20:24:49 följande:

Mikamon, jag är ungefär lika långt gången som du och har oxå haft problem med sd. Jag tycker att det har varit värst när jag haft problem med magen, och undrar om det är sd-smärta jag känner eller om det helt enkelt är tarmknip. Det är inte så lätt att veta vad som är vad!

Har testat urin för gbs tre gånger, alla svar negativa och allt annat är bra. Så länge de ger med sig vid vila ska det vara ok även om det såklart är ett tecken på att man ska ta det lugnt. Men obehagligt är det!!

Ja och det är så svårt att veta hur ont sammandragningarna får göra! Några säger att det inte ska kännas alls, och så säger andra att det kan kännas som molande mensvärk. Jag är ganska härdad av mensvärkar jag hade förut innan graviditeten, men dom här sammandragningarna gör nästan lika ont. Ligger bara och kvider stundvis. Och magen är fortf trög så det kniper både här och där. Får man ta Microlax eller liknande?
  • mikamon

Jag har också problem med järnnivån just nu. Åt en tablett niferex varannan dag och magen kollapsade helt. Blev så förbannat förstoppad så det framkallade onda sammandragningar, plus att jag får småblödningar ur fiffi(!) när jag måste ta i så förbannat mycket när jag bajsar :( Tog upp det med bm senast men hon hade inte kloka råd. Hon ville att jag skulle ta två Niferex varannan dag! Ville bara dö när jag hörde det.

Slutade ta Niferex ca två veckor sedan för att kunna göra nr2 någorlunda "normalt" och har nu inte proppat i mig nån mer Niferex sen dess. Känns kasst! Järnvärdet låg under 100 senast jag var hos bm.

Måste hitta en bra ersättare för Niferex. Duroferon kanske?

Annars äter jag mkt kött, spenat, broccoli, jordgubbar, leverpastej m.m. och tar även preggovitaminer som innehåller en liten dos järn. Vad mer kan man göra?

Om jag nu får strulmage av Duroferon också, vad kan jag göra åt förstoppningen? Jag kan inte äta kiwi, katrinplommon, päron osv som man annars tipsar om :( Linfrön har jag testat men med tveksamt resultat.

• mikamon
    moen skrev 2016-06-11 07:49:16 följande:

Man kan också försöka undvika mat som gör att man blir trög i magen också. Transfetter, stärkelse, ris, koffein och mjölkprodukter (om du inte är laktosintolerant då jävlar ska du trycka i dig laktos :'D) är bland annat sånt som kan sega ner magen.

Jag är så rädd för att Niferex ska proppa igen systemet helt :(

Försöker äta mkt grönsaker och kött bara. Inte mycket ris alls osv.

Havregrynsgröt har jag käkat nästan varje dag :)

Vad får man ta för mediciner mot förstoppning? Dulcolax, Microlax eller liknande?
  • mikamon
    Mulan91 skrev 2016-06-11 10:18:40 följande:

Har du testat hälsokost istället? Blir lite dyrare men tar man en ökad dos av blutsaft eller annat som ex life (eller andra hälsokost butiker) erbjuder så kommer man upp i Niferex järnnivå. Tycker faktiskt inte alls att du borde ta niferex om du mår sådär, tydligen reagerar inte din mage bra alls på det, vilket inte är så konstigt egentligen. Niferex e väldigt onaturligt.. Tror inte alltid vår kropp vet hur den ska hantera vissa kemiska produkter.

Nix har inte testat det. Blutsaft kan jag inte ta då det innehåller ingredienser som jag är allergisk mot. Jag funderar på om Ferronol kan vara ett alternativ istället. Det innehåller 21mg järn och även vitamin c. Om man jämför med preggovitaminerna som innehåller mindre mängd järn. Kommer fortf inte upp till de mängder jag ska få i mig varje dag, men bättre än ingenting? Får testa det och Duroferon antar jag.

Nä Niferex ställer verkligen till det. Vågar inte ta det mer. Blir väl dropp eller sprutor som sista utväg annars om inte duroferon funkar :(
  • mikamon

Ville bara kika in och berätta att vår lilla tjej tittade ut den 2/7. Hon var egentligen beräknad 1september. Jag hade onda sammandragningar och åkte in till spec-förlossningen för att kolla upp dessa bara dagarna innan. Blev så att jag blev kvar där då min tapp var förkortad och sammandragningarna gav sig inte trots värkstoppande dropp. Fick två kortisonsprutor för bebisens lungors skull. Själva förlossningen gick snabbt tycker jag. Vattnet togs ca 14.00 och 15.55 kom hon ut.

Hon mår bra och gör framsteg varje dag. Klarar sig utan kuvös och andningshjälp. Vår starka lilla tjej <3

• mikamon

Tack raringar! :)

Jag var SÅ rädd inför förlossningen, ifall hon skulle klara sig osv, men det blev bra <3

Nu är vi mitt i en neonatalbebis-bubbla med sondmatning och allt annat som hör till.

Svar på tråden BF Augusti 2016