• Line9

BF Augusti 2016

Hej, hoppas det går bra att jag hänger med här i eran tråd. Jag har bf den 28 Juli men det kan ju lätt hända att bebis kommer i augusti. Jag själv stannade i magen 21 dagar efter bf. Hoppas på att det inte är ärftligt hehe.
    Jag är 21 år och bor i Uppsala med min sambo och våran hund. Vi är i vecka 24 (23+1) :)

• Line9
    HJohannesson skrev 2016-04-04 12:03:43 följande:

Jag hoppas att jag kan amma!

Det går att använda amningsnapp i början när det blöder så jag ska köpa hem det för säkerhets skull.

Jag vill amma mest för att jag är lat haha. Jag orkar inte gå upp mitt i natten och fixa en flaska. Lättare att rulla ut tutten så får bebisen ta vad den vill ha och jag kan sova vidare (troligt).

Men man ska ju verkligen inte plåga sig om det gör för ont. Då blir det ju att man blir ledsen och arg varje gång man ska amma och det blir ju ganska många gånger per dag.

Och det är helt okej att inte amma av andra orsaker också. Liksom att det är okej att hellre vilja ha kejsarsnitt.
    Man får ta det som passar en själv bäst helt enkelt.

Har ni börjat köpa bebissaker ännu? Jag tycker det är jättesvårt att köpa något. Kanske blir lättare längre fram i graviditeten

Vi har köpt nästan allt till bebis redan, jag är i vecka 24 nu hehe. Vagnen köpte vi i vecka 15 och för 3 veckor sedan satte vi upp skötbordet i badrummet. Det enda som är kvar är babyskyddet och det ska vi köpa i sommar när min kompis bebis växt ut det :) Det vi har kvar är att måla och tapetsera bebis rum men det ska vi ta tag i snart. Känner att jag vill få allt klart så jag kan slappna av och njuta av bebis i magen sista tiden <3
  • Line9
    Nmg skrev 2016-04-17 07:27:26 följande:

Fråga till er som inte kan motstå att köpa lite kläder till bebis redan hur tänker ni med storleken? Stl 50 känns relevant men tänk om bebis är lång och lite tjock blir det 56 då ? Är så sugen att köpa nåt enstaka plagg ibland men jag är väldigt osäker på storleken! Eller kan alla nyfödda ha stl 50?

Vi har köpt ca 3 bodys och två par byxor i storlek 50 och lite mer än dubbelt så mycket i strl 56.
    Jag tänker att de växer fort och att vissa bebisar är för stora för strl 50 när de föds. Är det endå för stort kan man ju vika upp byxor och ärmar :)
    Sen får man ju ofta kläder av släkt och vänner när de föds.
  • Line9
    Emmasofiabe skrev 2016-04-19 08:34:20 följande:

Är det någon av er som har moderkakan i bak som kan säga ungefär när ni började känna något??

Jag började känna puffar och att nån liten var inne i magen i vecka 17. I slutat av veckan kände min sambo också bebis. Veckan efter i vecka 18 filmade en liten spark så det var en strakt liten där inne. Nu är jag i vecka 26 och det är fullt ös från morgon till kväll.
  • Line9

Idag var jag iväg och gjorde ett tillväxtultraljud för läkarna vill se så bebis växer ordentligt pga min tarmsjukdom. Men de behövde inte oroa sig, bebis väger 1172 gram nu i vecka 28+3 och det är -9% från kurvan men allt ifrån +20% till -20% skulle vara normalt. Var så skönt att visa dem att min kropp gör sitt jobb för en gångs skull haha.
    Var till bm i fredag och hon sa då att bebis ligger med huvudet nedåt med ej fixerad och idag på ultraljudet låg bebis fortfarande med huvudet nedåt. Blev så himla nervös för nu känns det så verkligt att bebis ska ut :o

• Line9
    Snuttispluttis skrev 2016-05-10 10:33:45 följande:

Skönt att bebis växer okej Line! Blir det fler tul också?

Är du inne på nåt speciellt att pyssla ihop Nmg?

Med dottern virkade jag en filt i mormorsrutor. Tog eeeevigheter men den blev superfin. Den här gången finns inte tiden till nåt sånt :/

Och håller med! Här är det en himla fin stämning och man kan dela med sig av både det ena och det andra :)

Ja ett till i vecka 35 :) har nedräkning till dess istället för förlossningen så känns det lite kortare.
  • Line9
    Nmg skrev 2016-05-10 13:51:16 följande:

Har inte riktigt hängt med på semester och grav. Penningen diskussionen. Får man söka grav penning endast om man har ett tungt jobb där man inte kan utföra sitt ordinarie jobb? Jag jobbar på kontor så det är inte tungt, då borde jag inte kunna få det?

Det är precis som du säger, har man ett tungt jobb med tex tunga lyft kan man få det beviljat. De är ganska hårda på vem som får och inte. Jag fick beviljat från den 30 maj nu så jag räknar ner dagarna. Jobbar som personlig assistent :)
  • Line9
    Skogsnorpan skrev 2016-05-10 09:26:12 följande:
    Jag tror nog även min bebis har vänt sig med huvudet neråt, är i v 27+2. Det var ett väldans bökande å knuffande å grejjande häromkvällen å nu har magen helt ändrat form. Bebisen låg på tvären sist vi kollade. Ska på ul nästa vecka så får väl se då om jag har rätt. Men håller med om att det känns som det närmar sig å då är det ju nästan 1/3 kvar.....
    Vad spännande :) vi får se om våra bebisar fixerar sig tidigt. Ja tänk att det kommer vara lika varmt ute när våra bebisar kommer som det är nu, om det blir fint i augusti såklart. Känns jättekonstigt att tänka så.
  • Line9
    Misszandra skrev 2016-05-20 20:28:54 följande:

Har ni känt att er bebis lagt sig "rätt"? 

När vi var hos barnmorskan i vecka 27+0 noll så frågade min sambo hur bebisen låg så bm kände efter och hen låg neråt redan då. Nu i vecka 31 ligger bebis kvar neråt för känner sparkar på samma ställe hela tiden :)
  • Line9
    Misszandra skrev 2016-05-21 12:16:17 följande:
    Oj så tidigt! Min mamma frågar varje gång vi ses om han lagt sig rätt men jag har inte vetat vad jag ska gå på. Ska fråga hos BM nästa gång men tror han lagt sig neråt redan. Kunde du känna när hen la sig neråt eller du vet det endast för bm sa det?
    Det är svårt att veta tycker jag, särskilt när det är första gången man är gravid.
    Jag hade ingen aning haha. Vart förvånad när bm sa det :)
  • Line9

Jag har också problem med järnet. Tål inte järntabletter alls så försöker äta järnrik mat och gröna smoothies. Kommer järnvärdet under 100 så ska jag få järn i dropp. Hoppas på att slippa det då man kan få stark huvudvärk av det och jag vägrar äta huvudvärkstabletter nu när jag är gravid. Sist hade det stigit från 102 till 106 så håller tummarna att det stannar där nu.

• Line9
    Kela1981 skrev 2016-07-06 22:21:06 följande:

Nån annan som köpt gördel till efter fl?
    Jag beställde en belly binder idag :)
    Lite mjukare än belly bandit så den kanske inte ger lika mycket stöd men jag tänker att den nog är skönare att ha på sig plus att magmusklerna blir inte helt avlastade även om dom får lite hjälp på traven :)

Jag har beställt en Belly bandit som jag fick hem idag :) Ska bli spännande att prova, tror det kommer vara skönt med stöd.
  • Line9
    Nmg skrev 2016-07-18 21:01:37 följande:

Ja jag håller med dig, det är så skönt att höra att andra oxå har "problem" då känns det lite lättare.

Ska försöka säga till på ett snällt sätt om hon tränger sig på om att vara barnvakt när jag inte behlver det, få se om det går in. Mest av allt vill jag ju inte att min man ska ta illa upp, det är

Därför jag har svårt att säga till henne.

Hur tänkte ni andra göra med besök första tiden? Jag har oxå försökt peeka min man att jag inte är taggad på besök första dagarna efter en förlossning men jag är helt övertygad om att hon kommer komma hit och titta på bebisen. Jag tänkte faktiskt göra som så att om hon träger sig på så

Tänker jag vara kvar på övervåningen och min man får ta ner och visa upp honom och sen t upp honom igen så kanske hon fattar att jag inte är tillräckligt pigg för att komma ner och umgås när man nyss tryckt ut ett barn.

Jag har sagt till mina föräldrar och svärmor att jag inte vill ha något besök första dagarna/veckan. Sen kanske vi ångrar oss när bebis väl är här men det är lättare att bjuda hit dem tidigare än att få ovälkommet besök.
Svar på tråden BF Augusti 2016