Inlägg från: Skogsnorpan |Visa alla inlägg
  • Skogsnorpan

BF Augusti 2016

Hej
    Jag har läst mycket i tråden men inte skrivit förut. BF 8 augusti med andra barnet har en 2-åring oxå.

Jag måste få fråga er andra om någon mer har ont i brösten och om någon har något bra förslag på vad jag kan göra?
    Mina bröst är större nu än när jag ammade min första, de spänner, smärtan är enorm och de är stenhårda det känns som om jag skulle behöva pumpa ur! Men jag kan ju inte ha så mycket mjölk nu att jag ska behöva pumpa! Eller? Ska jag göra det i flera månader då eller? Är helt desperat på vad jag ska göra! 

Ska ringa bm i morgon om jag inte kommer på något bra! 

• Skogsnorpan

Tack ni som svarade på min fråga, tänkte meddela vad BM sa om någon mer har samma problem med spända och smärtande bröst.
    BM tipsade om värme och försöka att inte ha något som satt åt, så igår gick jag runt hemma utan BH med en varm vetekudde på och nu är det tusen gånger bättre! Får väl köpa mig nya BHar bara..... 

• Skogsnorpan
    Jag har en dotter på snart 2.5år och funderar lite på hur vi bäst berättar att det ska bli ett syskon i sommar. Har kikat runt lite efter en bok om att få syskon så tänkte kolla om det är någon här som har något boktips? Någon som redan köpt eller fått någon bra bok för en 2-3-åring om att få syskon? 

Hur har ni andra gjort som har barn i den åldern? Har ni berättat? Eller när har ni tänkt berätta? Det börjar bli lite för många kompisars barn som vet för att vi inte ska berätta..... 
  • Skogsnorpan

Till er som vill köpa en ny vagn kan jag tipsa er om att ha is i magen (Om ni vågar). De rear nämligen ut vagnar i juli/aug för då släpps nästa års modeller och färger. 
    Vi köpte våran vagn på det viset till dottern och fick ett jättebra paket till ett riktigt fint pris! Beställde den då på nätet så fick den hemlevererad. Älskar den vagnen och kommer använda den till Liten oxå! Hoppas bara stora tjejen vill släppa den ifrån sig.....

Berättade för dottern igår att mamma har en bebis i magen och hon blev jätte glad å pratade om det hela kvällen! Jätte sött! Hon är säker på att det är en lillebror, vi får väl se om vi har rätt för det tror jag oxå. 

• Skogsnorpan

Jag har TryggHansas gravidförsäkring på runt 1000kr. Om man sedan fortsätter med barnförsäkringen på TH får man "tillbaka" de pengarna.

Jag tycker det är värt det med en bra försäkring för sin egen trygghets skull. Jag hade den gravidförsäkringen på TH förra graviditeten oxå, när jag i 7 mån akut behövde operera bort blindtarmen och var inlagd 3 dygn fick jag mer pengar tillbaka än jag hade betalat in så gick plus på den.  

• Skogsnorpan
    HJohannesson skrev 2016-05-10 08:51:40 följande:
    Du får ta ut föräldrapenning :) det har jag gjort de dagar jag jobbar och ska till bm. Jag vill inte ta semester för den vill jag ju ha sen :)

Tänk bara på att du måste ha skickat in ditt moderskapsintyg till försäkringskassan för att kunna få pengar för missade arbetsdagar :)

Vad många av er som redan packat förlossningväskan :) tänk att vi snart har våra bebisar! Jag slänger nog ner något när värkarna sätter igång haha. Kommer antagligen glömma hälften men det gör inte så mycket :) det viktigaste är mobilladdare och choklad! Helst mobilen också ;)
    Jag packade väskan när vattnet gick med första, rekommenderas inte att göra så. :P Jag hade med mig 6 t-tröjor till mig å inga till pappan å inga amningskläder så det slutade med att pappan fick åka ner på stan å köpa tröjor till sig å amningslinnen till mig.... Denna gången ska jag packa i god tid, men tycker det är för tidigt redan. Vem vet vad det är för väder då.... 
  • Skogsnorpan
    Line9 skrev 2016-05-09 21:40:28 följande:

Idag var jag iväg och gjorde ett tillväxtultraljud för läkarna vill se så bebis växer ordentligt pga min tarmsjukdom. Men de behövde inte oroa sig, bebis väger 1172 gram nu i vecka 28+3 och det är -9% från kurvan men allt ifrån +20% till -20% skulle vara normalt. Var så skönt att visa dem att min kropp gör sitt jobb för en gångs skull haha.
    Var till bm i fredag och hon sa då att bebis ligger med huvudet nedåt med ej fixerad och idag på ultraljudet låg bebis fortfarande med huvudet nedåt. Blev så himla nervös för nu känns det så verkligt att bebis ska ut :o

Jag tror nog även min bebis har vänt sig med huvudet neråt, är i v 27+2. Det var ett väldans bökande å knuffande å grejjande häromkvällen å nu har magen helt ändrat form. Bebisen låg på tvären sist vi kollade. Ska på ul nästa vecka så får väl se då om jag har rätt. Men håller med om att det känns som det närmar sig å då är det ju nästan 1/3 kvar.....
  • Skogsnorpan
    Skogsnorpan skrev 2016-05-10 09:26:12 följande:
    Jag tror nog även min bebis har vänt sig med huvudet neråt, är i v 27+2. Det var ett väldans bökande å knuffande å grejjande häromkvällen å nu har magen helt ändrat form. Bebisen låg på tvären sist vi kollade. Ska på ul nästa vecka så får väl se då om jag har rätt. Men håller med om att det känns som det närmar sig å då är det ju nästan 1/3 kvar.....
    Var på UL idag och visst låg bebisen med huvudet nedåt! Så mysigt att få se liten en stund, även om jag känner var dag så är det en liten bekräftelse när man ser att den rör sig å allt ser bra ut!
    Dock verkar den vara lite stor så ska på ett nytt TUL om ca 4 veckor!  
  • Skogsnorpan
    Kela1981 skrev 2016-05-19 13:18:02 följande:

Alltså att folk inte bara kan hålla truten angående våra gravidkroppar!
    Hade en kund för några veckor sedan som kom fram och sa "jag måste bara säga att du är så himla vacker med din fina mage" Såna kommentarer är ju trevliga att få och jag blev helt tårögd för jag var så oberedd på det :)

Är det någon annan som har börjat bli trött igen? De senaste dagarna har jag varit helt golvad! Har sovit middag varje dag oavsett om dottern varit hemma eller ej :/

Jag har aldrig slutat vara trött. :( Är bara olika mycket trött, sover middag så ofta jag kan eller lägger mig för kvällen pinsamt tidigt.
    Mitt järnvärde eller ja alla värdena är jätte bra så det är nog bara så denna gången! Får skylla lite på stora tjejen som stör nattsömnen.
  • Skogsnorpan

På torsdag ska jag göra glukosbelastning och måste fråga er som gjort den hur man står ut? Jag mår ju illa å blir yr om jag inte äter ordentligt, hur funkar det när man sitter å väntar? Hur har det gått för er? Någon som blivit "sjuk" under de där två timmarna utan mat? Maten är väl en sak är egentligen mer rädd över att jag inte kommer få lov att dricka....... 
    Tänkte kolla om det finns någon möjlighet att jag kan få lägga mig någonstans, hoppas att de har ett ledigt rum där jag kan få sova under väntan. 

Svar på tråden BF Augusti 2016