Anonym (Malin) skrev 2016-03-14 07:22:02 följande:
Är lite nyfiken på extra kollerna pga av snittet, min son föddes med urakut snitt och vi båda höll väl mer eller mindre på att stryka med.. Jag har inte hört någonting om några extra kontroller pga av det... Har ju läst en del om att det kan bli komplikationer med ett tidigare snitt.. Fick inte ens göra någon kontroll efter för att se om det läkt ordentligt, men sånt kanske man inte gör?
Hur ofta får du kolla det? Eller var det inte så längesen du gjorde det kanske? Ursäkta min nyfikenhet :)
Ingen fara, nyfiken måste man vara :)
Jag är med i en studie för att öka säkerheten för kvinnor som blivit snittade och som sen blir gravida igen. Så därför undersöker dom hur snittet rör sig och beter sig.
Så det är nog inget som görs på alla sjukhus utan jag hade bara turen att förlösas på det sjukhuset och under rätt tid.
När jag är där nästa gång så kommer jag låta dom undersöka livmodertappen pga en annan studie där dom ska försöka se om det går att förhindra för tidiga födslar. Om det är något som har med tappens utveckling att göra eller ej.
Jag tycker att eftervården för snittade kvinnor är under all kritik. Det är trots allt en stor bukoperation men dom bara skickar hem en med ett plåster på magen. Ingen är intresserad av hur det läker eller hur det ser ut. Katastrof!