Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

BF Augusti 2016

Hej!

Vad aktiva ni är här! Jag skrev för ett tag sen, men har inte fått några aviseringar så jag trodde ingen skrev här...så typiskt!! Jag har BF 29/8 enl KUB men tror det blir senare. Har RUL på tisdag och tiden verkligen släääpar sig fram till dess - har två barn sen innan (en av var) och ska för första gången be dem kolla kön. Det känns som att vänta på julafton! :)

Under påskhelgen hade jag en väldig konstig smärta nedtill i livmodern, nästan så det sved och spände. Obehagligt var det och i kombination med sammandragningar var jag helt säker på att det var på väg åt h-vete...men med mycket vila så har det nu tackolov lugnat ner sig. Undrar bara vad tusan det kan ha varit? Det dröjde väldigt länge innan jag kände bebis också - kände i v 16 med andra barnet och nu först i v 18. Nu känner jag lite varje dag och det är så himla skönt. Hör också till familjen "oroligmesthelatiden" (tyvärr...).

Blir alldeles kall av att läsa Serahs inlägg - BF samma dag som jag...man tror inte att det ska kunna hända så här sent!! Ta hand om er, så otroligt sorgligt!!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Tänk inte så Serah!! Det är ju en del av livet och man vet ju såklart att vad som helst kan hända. För min del får du gärna skriva av dig här! Hoppas innerligt att ni kan få någon förklaring till varför, det förstår jag verkligen att man vill. Stor kram till dig!!

Kul med samma datum Snuttispluttis! Du får uppdatera hur det går efteråt :) Här får vi inte ta med barn på UL, det står tydligt på kallelsen att endast en vuxen och inga barn är tillåtna. Tror säkert inte att det är någon fara, men att de vill kunna koncentrera sig ordentligt utan störningar. Och OM något skulle hända vill man kanske inte ha sitt barn med...

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Gud vad ni skriver!! Härligt :)

Jag hade en superorolig helg - blev ganska påverkad av Sheran som förlorade sitt barn och hon var lika långt gången som jag. Har moderkakan i framvägg och har inte känt mycket eller särskilt tydligt, men sedan igår har jag börjat känna ganska ofta! En sån lättnad. Och mysigt. Det efterlängtade RUL:et imorgon också!

Jag har verkligen inte tränat ALLS! Och jag tränar normalt ca 4 dagar i veckan - ridning, yoga, core och zumba. Men jag mådde så himla illa fram till vecka 14. Idag börjar min gravidyoga iaf (bara 5 gånger, men alltid nåt!) och jag hoppas att jag ska bli inspirerad och komma igång regelbundet. Jag vet hur mycket bättre jag mår om jag tränar. Nu har vi iofs hund så jag kommer ut regelbundet men vill gärna ha mer än promenader.

Jag har ammat båda mina och hoppas att det ska fungera även med nummer tre. Mina bröst växer inte alls mycket under graviditeten (typ en storlek bara) men de ömmar hela tiden. Får även lite råmjölk.

Skönt att ni andra också drömmer mycket - här är en till. Heeela tiden...känner mig ibland tröttare när jag vaknar än när jag somnar trots att jag sover typ 8 timmar...

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Här sitter jag på Espresso House och inväntar mitt efterlängtade RUL!! Om lite mer än en timme hoppas jag få se en frisk liten bebis och förhoppningsvis också få reda på vad det är för kön! Det är värre än julafton detta :)

Detta är ju min trea och jag har lite oväntad panik inför FL...har med båda barnen haft SJUKT långa latensfaser (typ20-24 timmar med hyfsat regelbundna värkar för att öppna mig 3 cm...) och har båda gångerna varit helt slut innan det ens börjat. Med ettan fick jag epidural men pga överbelagd förlossning hade jag precis fått den påfylld och sen skull jag krysta ut sonen! Hade inga krystvärkar oc tryckte ut honom med ren urkraft. Gick sönder en hel del... Andra gången fick jag petidin och öppnade mig rekordsnabbt, något de inte väntat sig. Var i värsta morfindimman och kände att jag inte hade någon som helst kontroll. Älskade att känna krystvärkarna och det gick ju bra i det stora hela men det var ändå psykiskt jobbigt.

Så inför denna gång vet jag inte hur jag ska lägga upp det... Ni som fått epidural - har ni känt krystvärkar? Vill gärna slippa petidin och hellre ta epidural men är rädd att det ska stanna upp förloppet och att jag inte ska känna krystvärkar...

Vi har kvar vår Kronan-vagn från dottern som jag älskar, så det blir inte så mkt inköp här Jag syr alla mina barns kläder men har ännu inte vågat ge mig på nya bebiskläder. Kanske efter dagens RUL! :) Det lär bli massproduktion... ;)

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Vi väntar en liten kille!! Jag som var HELT inställd på en tjej blev först alldeles paff men nu börjar det smälta in i medvetandet...sitter här och planerar hur vi ska berätta för blivande storasystern att det inte alls är en lillasyster i magen :) Det var iaf en aktiv liten kille och allt såg toppenbra ut. Men min moderkaka måste verkligen vara världens bästa stötdämpare för han har inte varit stilla många sekunder på de ultraljud vi varit på och jag känner verkligen inte mycket!!! Men det lär nog ändra sig...

Har ni varit med i studien där de mäter livmodertappen för att se om dess längd har något samband med för tidig födsel? Jag ställde iaf upp och ska mäta den igen om tre veckor.

jag har tecknat gravidförsäkring hos Trygg-Hansa med båda barnen. Har inte behövt utnyttja den men det allra bästa tycker jag är att den täcker de första 6 månaderna sedan. Det är inte det första jag kommer ihåg att göra med en nyfödd hemma så det känns tryggt att ha den. Båda barnen är fortsatt försäkrade hos Trygg Hansa idag.

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Dubbelgrattis Snuttispluttis! Till att bli framflyttad och en tjej. Jag undrar vad jag ska göra med mitt enorma tyglager av rosa och lila och flickiga tyger därhemma :D

Ja, jag hoppas verkligen det blir lindrigare latensfas denna gång. Är inte det minsta rädd för snabb förlossning iaf - men jag förstår att det inte känns roligt att vara rädd för det heller! Det värsta med långa latensfaser är att jag båda gångerna inte har sovit på minst 48 timmar när bebisen väl kommer så jag är så jäkla trött (och det hjälper heller inte till med krystvärkar då). Båda ungarna är födda mitt i natten dessutom... Men, jag ska såklart inte klaga, det har ju gått bra!

Usch vad svårt det blir med namn nu! Jag hade flera flicknamn "klara" men inte ett enda pojknamn. Är ni många som "bestämt" namn redan eller väntar ni?

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Tack för grattis och lycka till ni som ska på RUL idag! Jag kissade precis innan - nu är ju barnet så stort så det borde inte vara några som helst problem att se det även med tömd blåsa. Jag var ju så kissnödig så jag höll på att gå sönder vid KUB så det ville jag inte vara med om igen :)

jag har gått upp 22 kg med båda barnen så det räknar jag kallt med igen. Har nog redan gått upp 10 :) Jag lägger på mig lite överallt trist nog men det är bara att acceptera!

Vi har nästan bestämt namn också - knasigt nog. Sonen är däremot mycket bestämd att det är en Alex, men vi andra är inte lika eniga. Så jag tror att det blir en liten Vide. Adam, My och Vide blir det då :)

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Snuttispluttis; jag blir så avundsjuk att man ens kan ignorera värkar!! Men jag har förstått att du är väldigt duktig på att fokusera mentalt. Jag har tränat yoga i många år och är avslappnad "på utsidan" och kan använda profylaxandning länge, men på något sätt spänner jag livmodern ändå. Vettetusan hur jag ska komma åt det - jag skulle tro att det är anledningen till mina långa latensfaser och att jag svarade så sjukt snabbt på petidinet.

Nä, arbetslusten är verkligen inte på topp. Jag är så himla besviken på hur de ska hantera min f-ledighet också - jag har haft min nuvarande tjänst i snart 2 år och gjort enorma förändringar (till det bättre) med dokumenterat stora kostnadsbesparingar. Men så ska de bara smeta ut min tjänst på flera personer, och den som är huvudansvarig har ingen högskoleutbildning (missförstå mig rätt - jag har 4,5 års universitetsutbildning och 15 års arbetslivserfarenhet) så det känns verkligen som om de skiter fullkomligt i det jag har åstadkommit. Och frågan är vad jag kommer tillbaka till... Blä. Jag vet att jag inte ska bry mig men förra veckan blev jag så arg så jag nästan grät inför chefen...

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Jo, jag förstår hur du menar. Jag har nog båda gångerna varit så fokuserad på att vara "duktig flicka" och göra enligt skolboken att det har blivit fel åt andra hållet istället. Jag ska verkligen försöka att hantera det annorlunda denna gång! Jag vet också att jag brukar bli så spänd och förväntansfull när värkarna börjar (har aldrig upplevt förvärkar) så jag inte kan vänta liksom. Men, jag vet ju om detta så nu ska jag verkligen försöka att släppa alla såna tankar.

Bajsa på sig gör vi allihopa...vissa säger att de inte märker det (och undersköterskan är en mästare på att sköta det snyggt) men det gjorde jag...inte för att det var mycket, men ändå! :)

Ang. jobbet så har jag en väldigt ung och oerfaren chef som inte vågar stå upp för saker eller riktigt se vad som behövs och vad som görs. Så det känns enormt frustrerande, att inte ha någon att vända sig till. Ovanför honom sitter divisionschefen som är ny sedan en vecka tillbaka och hon lär inte hinna sätta sig in i detta innan jag lämnar. Så jag får bara andas djupt och lägga det bakom mig. om1,5 år kan ju mycket hända...

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Hazel grace - men gjorde inte du oxå vaginalt ul för att mäta tappen? Man såg ju inte alls bebis då...?!

Stolt sytok!
Svar på tråden BF Augusti 2016