Inlägg från: Anonym (Jag hakar på!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag hakar på!)

BF Augusti 2016

Hej alla! Jag har följt denna tråd från start och har nog läst nästan alla inlägg men inte vågat/orkat skriva. Har haft svårt att våga tro att det kan bli en bebis och har fortfarande oro för att något kan gå fel. BF om 21 dagar vilket känns både kort och långt! Långt för att jag haft en rätt jobbig graviditet men olika krämpor - hyperemesis de första 4 mån, en massa annat strul sedan. Nu är jag okej men har foglossning och är sådär allmänt dundergravid med tung andning, jättekropp (har tyvärr gått upp jättemycket i vikt och skäms för det), trött, flåsig, vaggande... ja, ni fattar. Har precis som TS ett barn som börjar skolan nu och det känns jobbigt med två stora omställningar exakt samtidigt.

Har äntligen börjat ladda lite för förlossning och så smått börjat packa den där väskan! Oroar mig mycket för att bli hänvisad långt bort, at hamna i strul och osäkerhet och kanske tvingas ligga i nån överfull korridor utan att någon har tid med mig...eller att ännu värre saker ska hända pga personalbrist/överbeläggning. Nån mer som har såna tankar?

Ville bara ta mod till mig och haka på här, jag läser varje kväll vad ni andra skriver. Stort grattis till alla er som fått era bebisar vid det här laget också!

• Anonym (Jag hakar på!)

Hej och tack för välkomnandet! Jag har haft samtal och det står i min journal att jag är rädd att hänvisas av ett flertal skäl, men som ni vet så är det endast kungafamiljen som garanteras plats och vårdteam och inte vi vanliga medborgare... Bor i stockholms innerstad och vet ju som ni andra att de 1500 (?) vårdplatserna från bb sophia ska fördelas på de andra sjukhusen, 400 platser övertaligt på sös denna sommar. Jisses. Men låter bra att det funkade för dig Moen, var födde du?

Mulan, jag tycker denna graviditet nr 2 är SJUUUUUKT mycket jobbigare än den första, men så är jag ju sex år äldre också och betydligt mer sliten, på alla sätt. Tycker det låter supertufft med inskolning som ditt ansvar samtidigt som bebisen kommer, i vårt fall kan det liksom röra sig som samma vecka. Har du tänkt bryta inskolning och vara hemma lite om det sammanfaller och sedan återuppta? Man vill ju inte att barnet ska hamna utanför i skolan, men inte heller i familjen med ny bebis och allt. Tycker det är supersvårt.

Idag ska jag till BM för vanlig koll. Känns alltid skönt tycker jag!

• Anonym (Jag hakar på!)

Moen, vad skönt att du fick föda på sös trots allt, låter tryggt!

Gick bra hos BM häromdagen och bebisen hade sjunkit djupt ner i bäckenet. Gjorde mig lite nervös, jag är väl den enda i tråden som INTE vill att bebisen ska komma på iallafall 2 veckor eftersom både vår barnvakt och vår backup-barnvakt är bortresta nu. Så det FÅR inte hända! Blev rätt orolig faktiskt men hoppas den kan ta och ligga där djupt nere i två veckor till. Förra barnet startade förlossningen 40+1, vet inte om det är vanligt med senare, tidigare eller ungefär samma vid nr 2?

Känner i varje fall inget särskilt förutom de de brutala stötarna nedåt i bäckenet/urinblåsan som man nästan tappar andan av. Och så sammandragningnar och lite molvärk till och från. Hoppas inget av detta ska betyda något ännu.

Jag är svintrött och vill sova jämt. Och enorm, flåsig och orörlig som en strandad val, med fötter som två runda bollar. Försöker gå ut på grejer men avbokade en sak idag då jag blev nervös över att kanske råka kicka igång förlossning om jag är för aktiv (vet att det inte är möjligt men min hjärna fattade inte det). Ska försöka ta mig ut med barnet lite imorgon.

Lycka till Johannesson som skulle sättas igång imorgon och grattis mulan på fölsis!

• Anonym (Jag hakar på!)

Jag är kvar! idag prick 2 veckor till BF och barnvakten är tillbaka i sverige vilket gör mig väldigt lättad, var ju rädd att det skulle sätta igång nu i helgen eftersom barnmorskan tyckte att bebisen ligger så väldigt lågt. Men inget händer än så länge och jag är glad om det dröjer två veckor till. Inte mer helst dock! Har fåt extremt ont i främre fogen och gråter av smärta här i soffan. Tung, trött och svårt att gå. Kan inte längre ta på skor själv. Så, går gärna inte över 2 veckor i varje fall.

Nmg, jag har också enorma problem med smärta i höfterna på natten. Blev lite bättre när bebisen sjönk ned (då flyttade det sig til mittenfogen). Det enda som avlastar lite lite är att sova med tjocka kuddar hela vägen från snippan och ner till fötterna. Men det smärtar ändå enormt.

Här har vi nu äntligen fått ändan ur och packat den där förlossningsväskan som jag proppat full med godis av oklar anledning - om det blir som sist går det fort och jag hinner inte äta/dricka en enda liten smula.

Blivit otroligt trött sista dagarna och somnar nästan varje eftermiddag sittandes i soffan, även om jag får sova länge på morgonen. Kanske kroppen som börjar förbereda sig för en brutal omgång? Eller så är det för att jag kissar 3-6 ggr/natt. Pust.

Grattis alla som har fått bebisar sedan jag skrev sist!

• Anonym (Jag hakar på!)

Hazel Grace, stackars dig så tungt och skrämmande! Hoppas innerligt att du får riktigt bra hjälp, också med att bearbeta detta svåra, och snart blir återställd och får komma hem och ha det lugnt. Kram och ta hand om dig!

• Anonym (Jag hakar på!)

Och grattis til Kela, äntligen! Fick du ruptur även med första? Jag har liksom ställt in mig på att om man bara sprack lite första gången blir det nog inte mer nästa gång...önsketänkande?

Hur många är det kvar i tråden nu? Jag har 11 dagar till BF och inga tecken på att något är på gång, å andra sidan hade jag inga som helst förvarningar med min första utan det bara körde igång från noll til hundra. Hade gärna fått lite mer förvarning nu pga måste hitta barnvakt. Ni som fött två gånger, var era förlossningsförlopp likartade eller helt annorlunda?

Är vansinnigt trött och somnar i soffan varje dag. Foglossningen värre. Hoppas dock att bebisen stannar till BF eftersom vi börjat inskolning i skolan denna vecka med stora barnet, med både framgång och motgång. Så känner att vi behöver lite mer tid för att få detta i rullning. Mulan, visst skulle du också skola in 6-åring? TÄnker ni vara hemma allihop när bebisen kommer? Hur länge i så fall? Är ju mitt i starten så att säga, kanske barnet missar mycket socialt viktigt?

• Anonym (Jag hakar på!)

NMG och Mulan, jag är kvar! BF om 8 dagar och inga tecken alls på att något är på gång. Hoppas på att det startar tidigast i helgen pga skolinskolningen, det går inte så bra och jag vill ha fokus på min stora nu. Men vill sannerligen inte gå över 2 v heller, jag är så tung och har ont och har fötter stora som basketbolllar.... sista dagarna har bebisen börjat skaka kraftigt inuti magen, vete tusan vad det är som händer? Blev orolig och ringde mvc men de hade aldrig hört talas om det. Någon som känt samma? Skakningar/vibrationer, ibland så att hela magen darrar som en brylépudding.

Sammandragningarna har i princip försvunnit för mig nu men så tar jag det betydligt lugnare och går nästan ingenstans, max till affären. LÄngre promenader så kommer de på en gång.

Är också så nyfiken på om förlossningen startar likartat som förra gången eller om det blir totalt annorlunda. Kan knappt tro att det snart är dags, hjälp!

• Anonym (Jag hakar på!)

Nmg, förstår verkligen att du hoppas något händer innan dess! Jag har fem dagar till BF och är redan rätt modfälld. Känner ju inget alls här. Inte ens sammandragningar, det hade jag som tusan genom hela graviditeten sist. Vi har lite problem med barnvakt och om bebisen kom i nästa vecka vore det väldigt bra.

Jag kommer också bli erbjuden igångsättning om jag gått över mer än en vecka ungefär men är precis som du rädd för hur det ska gå och att det ska bli komplikationer och läskigt. Har du varit och kollat om livmodertappen är redo? Eller vad som nu ska kollas för at igångsättning ska ske?

Jag har googlat i typ en timme på statistik med graviditetslängd för omföderskor men hittar inget vettigt alls. Vill så gärna slippa gå över mer än max någon dag. Stön, vad tiden går långsamt nu alltså!

• Anonym (Jag hakar på!)

Har inte varit på koll, är ju några dagar kvar till BF än. Så om inget händer kommer du att sättas igång måndag morgon? Eller ska du på en till koll då? Fattar att det är nervöst, jag kanske själv hamnar i samma läge strax...men hoppas vi båda slipper och inom mycket kort får en smidig och bra förlossning som startar helt av sig själv!

^svar till nmg, kan ej citera tyvärr!

• Anonym (Jag hakar på!)

Tror vi känner ungefär samma, vi som är kvar! BF tisdag, inte det minsta tecken på att något är på gång. Inte ens en liten sammandragning eller molvärk. Är trött, orkeslös, svullen, har ont och orkar inte gå ens korta sträckor. VIll helst bara ligga ner och äta godis hela tiden. Också gråtig/irriterad om vartannat. Bebisen sparkar så otroligt mycket på nätterna att jag inte kan sova, och trycker sig nedår så att det ilar rejält. Stön och pust. Snälla, inte gå över tiden?!?

• Anonym (Jag hakar på!)

Stort lycka til nmg, uppdatera väldigt gärna när du kan - misstänker att jag hamnar i samma läge inom kort ju och är också supernervös för det.

idag har varit en dålig dag. Jag är splittrad och ofokuserad och tänker bara på att jag vill att det ska sätta igång, vill ha något tecken på att något förändras. Men icke. I två veckor har BM skojat om att vi nog inte ses mer eftersom bebisen ligger så lågt, men inte ett jäkla skit händer ju?! Börjar bli så frustrerad, kanske främst för att jag är rädd att mitt stora barn ska bli sjukt nu på inskolningen med en miljon nya barn, och behöva vara sjukt med barnvakt och att jag ska bli smittad och föda barn spyendes eller febrig. Fan. Varför kunde det inte bara komma igång nu i helgen? Helt deppig här alltså.

• Anonym (Jag hakar på!)

Vad bra att det gick bra NMG och att det verkar finnas lite action där nere för dig trots allt! Hoppas nu det kommer igång! Mulan, jag har exakt samma läge som dig. Min förra bebis kom på bf +2 (satte igång på bf) och denna bebis har varit djupt nedsjunken och fixerad i flera veckor. Men ändå har jag inga signaler på aktivitet.....BF -1 men ändå. Det borde ha hänt lite tycker jag!

Ska till barnmorskan på onsdag men då kollar de inte status på tappen eller så utan bara vanlig kontroll, däremot kommer hon boka in tid för kontroll/ev igångsättning då. Men vill precis som ni verkligen, verkligen att det sätter igång innan dess.

Är det vi tre kvar nu? Hallonpajen kanske?

• Anonym (Jag hakar på!)

Var det alltså en hinnsvepning du gjorde NMG? Har hört så mycket hemskt om det, att det ska göra så ont efteråt. Känner du något nu?

Här händer som vanligt inget. Bebisens huvud är så långt ner att det borde åka ut av ren gravitationskraft snart alltså. Men. Känner inte ett smack. 

Jag somnar en stund varje dag, sover så uselt på nätterna så det behövs. Sen har det varit mycket BM-besök och lite annat sånt. Idag lagade jag faktiskt ett par matlådor! Har packat bb-väska och läst nån förlossningsbok. Baka kanske är en idé! Vad bakar ni? Vi har ju inskolning av stora barnet och jag går och hämtar tidigt så dagarna går väldigt fort. Men känns ändå så sjukt segt detta. Stööön!

• Anonym (Jag hakar på!)

Förstår verkligen din vånda nmg, tänker själv massa på det med igångsättning och försöker läsa om olika tillvägagångssätt och så. Det känns ju som ett så väldigt stort beslut att ta, särskilt när man inte vet hur något av alternativen skulle se ut?! Det KAN ju bli så att förlossningen skulle ha startat av sig själv dagen efter, liksom. Och då hade det ju varit bäst att vänta. Ja, jag avundas dig inte. När ska du dit imorgon? Jag ska till BM imorgon okså och diskutera igångsättning. Nervös!

BF snart över här och inte det minsta tecken på att något är på G. däremot har jag extrem foglossning och tryck nedåt. Deppigt. BM sa redan för tre veckor sedan att bebisen ligger så lågt att jag nog inte går tiden ut. Och nu sitter jag här och känner absolut nada. SKit.

Hur gör ni andra för att inte tappa modet och helt deppa ihop? Tycker det är svårt att tänka på något annat och går bara och känner efter hela tiden.

• Anonym (Jag hakar på!)

Åh nej nmg, så himla trist! Fattar att du tappar modet efter en sån grej. Hade du med väska och allt?Fy tusan för att gå över 14 dagar, hoppas verkligen något händer innan dess. Men det vanliga är ju att man INTE behöver sättas igång när det gått över så länge vad jag förstår. De allra allra flesta bebisar kommer innan v 42+0.

Min koll idag gick sådär. De gör inga hinnsvepningar och jag hade nog ändå inte vågat, men jag tjatade mig till en kontroll av tappen (hon ville inte göra det först) och jag är inte det minsta öppen eller så. Fast jag ju är omföderska. Hon sa att den var ca 2-3 cm och bakåtlutad. Oklart vad det innebär men inget synligt är igång i varje fall? Fast den var också lite mjuk tydligen. Nä, nu ska jag vila lite och försöka att fokusera på annat även om det är jättesvårt.

• Anonym (Jag hakar på!)

GRATTIS hallonpajen, så underbart!

Nmg och Mulan, det är ju lite festligt alltså: även jag har UL-koll på måndag. Då är det vi alla tre då. Hoppas våra bebisar kommit innan dess?!

Jag har idag skurat tvättmaskinen, städat bland dvd:er, planerat om två blommor, städat och skurat badrumsskåp och kring skötbordet. Och vilat lite. Känner mig rätt manisk men gör lite vad som helst för att släppa fokus på denna eviga eviga väntan. Jag som bara är på BF+1 idag men känner mig som att jag gått över 2 v redan eftersom barnmorskorna sagt att jag kanske inte ens går tiden ut eftersom den ligger så lågt. Och nu är den ännu längre ner! Jag kan inte böja mig framåt alls eller knappt gå. Hur långt ner kan den åka innan den börjar trilla ut liksom?

Hann även med att vila lite och äta choklad i sängen idag, det kan jag rekommendera.

Hoppas nu att vi alla tre får värkar ikväll.

• Anonym (Jag hakar på!)

Så är vi fem kvar nu? FÖrsöker skaffa lite koll här:
    Nmg
    Mulan
    Jag
    Jess06
    Mrs Brightside?

och av oss fem har fyra UL-koll på måndag? Otroligt lustigt sammanträffande! När hade Jess och Brightside BF?

Fattar att du tänker kräva igångsättning nästa vecka nmg, hoppas det blir som du önskar. Jag är själv rädd för igångsättning eftersom jag läst att det kan ta flera dygn och så måste jag ju föda själv, har ingen barnvakt så länge. Det skrämmer mig massor att kanske tvingas göra det på egen hand alltså.

Jag har också gråtit, två gånger idag redan. Och igår grät jag när någon gick vidare i idol, ahahah. Hoppas det är tecken på att hormoner är igång eller nåt.

Jess, vad jobbigt att igångsättningen inte startade? Hur mycket är du över? Hoppas det kommer igång eller lyckas nästa gång.

Jag ska försöka ta en promenad på 20 min, det gör fruktansvärt ont för varje steg men jag inbillar mig att det gör att det liksom drar igång lite där nere.

• Anonym (Jag hakar på!)

Jag frågade om hinnsvepning hos BM häromdagen, hon sa att de inte gör sådana. Men du fick väl nmg, på Sös eller?

Jag hade ändå avstått, jag har försökt läsa på lite och min uppfattning är att det inte finns någon tydlig statistik på att det hjälper, däremot kan det göra ont och vara obehagligt, samt ev leda till värkar som ändå inte leder någon vart. Det verkar både finnas rekommendation om att BM kan erbjuda och rekommendation om att man inte bör göra, gissar att olika mottagningar/landsting gör olika. Mest äldre BM som gör, det är inte lika vanligt idag.

Men, man blir ju depserat och har inget hänt efter helgen kommer jag gladeligen böna och be folk om att rota runt därinne bara något startar.

Visst går man bara runt och letar tecken nu? Jag blir galen, så svårt att distrahera mig. Mår rätt illa igen (hade hyperemesis i 4 mån i början) och känner mig allmänt uppsvälld och mosig. Tänker och hoppas såklart att det innebär att något är på g.

VId denna tid var jag på förlossningen med mitt förra barn och födde. ALla har sagt att det går snabbare andra gången och att barnet kommer tidigare. Känner mig rätt sänkt över att det inte blev som alla förutspådde, jag hade liksom siktet inställt där. Nåja. Får väl frosta av frysen eller någon annat spännande imorgon då. GOdnatt allihop!

• Anonym (Jag hakar på!)

vaknar och börjar gråta eftersom inget fortfarande hänt. Inte ens antydan till värkar. Inget. Jag ORKAR inte vänta mer nu!!! så ledsen.

Mrs Brightside, be din BM. Det verkar som att vissa gör och vissa inte.

Mulan, känner precis samma. Bebisen är så långt ner att jag knappt kan röra mig öht. Allt gör ont och jag är uppsvälld och känner mig stor och liksom svampig.

Snälla bebis. Kom nu i helgen!!

• Anonym (Jag hakar på!)

uppdatering från mig: jag fick något som jag tolkade som lite förvärkar i fredags natt, på tidig morgon var de supertäta men korta så förlossningen trodde det var latensfasen, och inte dags riktigt än. Kom överens om att komma in och kolla läget ändå. Ringde barnvakt och under tiden gjorde det mer och mer ont, men fortfarande alldeles för korta värkar. Skrek ändå i taxin och när jag kom in meddelade de att jag var helt öppen och bebisen på väg. Så hann precis in! Jätteglad att det gick så smidigt och bebisen kom alltså i lördags fm, med bara några få timmars förvarning.

hoppas verkligen det kommer igång för er som är kvar nu, låter ju som det p ådig nmg. Grattis till Mulan också!

Kan meddela att det känns så sjukt skönt i kroppen så här två dagar senae. Alltså väldigt öm och så men den där tunga trötta mensiga känslan är bortblåst. Underbart! Snart är ni alla där.Kämpa på!
Svar på tråden BF Augusti 2016