• Mal Mal

BF Augusti 2016

Misszandra skrev 2016-09-05 21:04:53 följande:

Jag tänkte ställa en fråga om bebisar, amning och era erfarenheter. 

Min son är 5 veckor idag och jag har ammat honom utan problem sen dag 1. Men nu har han börjat  men att han äter några minuter och sen börjar han skrika och vägrar ta bröstet. Han äter en väldigt kort stund sen vill han inte ha mer, ibland skriker han, ibland är han nöjd. Och han äter ganska ofta. Han har ifs bara varit otröstlig 2 gånger på dessa 5 veckorna, så det brukar inte vara svårt att trösta honom.

Han har också varit "gnällig" den senaste veckan! Jag har läst om utvecklingsfaser som bebisar har och kan då bli mer gnälliga och ledsna. Är det något ni märkt av som har lite äldre bebisar eller barn sen innan?

Jag har märkt av sprången med mina. Första barnet sov endast en timme på dagen runt 5 veckor. Jätteledsen och fick amma hela tiden. Min andra ammade/gnällde sååå ofta hela tiden så med honom var inte skillnaden lika stor. Men nu trean har precis nu börjat krångla o amma mer, sova sämre om natten. Han har sovit alla nätter hittills utan problem och bara ammat 23, 02 och 05....och somnat om direkt. Inatt och förra natten har han sovit oroligt och varit ledsen.

Han är 5 veckor efter bf i morgon, det är det datumet man räknar har jag läst? Annars är han 5 veckor på fredag...
  • Mal Mal
    moen skrev 2016-09-06 08:25:47 följande:

Märkte tydligt av steget när hon va ca 4v. Nu har det lugnat sig. Men hon gråter ofta vid bröstet och vill ha men samtidigt inte, speciellt på kvällarna. Har hon gjort i flera veckor och nu när jag vet att steget är över förstår jag att gnället kommer stanna.. Har iofs fortfarande problem men kräkandet och jag är säker på att hon har ont i magen. Börjar vänja mig nu :( har testat allt men inget verkar hjälpa. Gör så ont i mig när jag inte kan hjälpa på nåt sätt..

Rinner det ur era bebisar?! När bebisar bajsar låter det ju som en bubblande fis, så låter det med min tjej med. Men där emellan verkar det rinna ur henne fler gånger utan att man hör! Kan helt plötsligt märka att det luktar och då har det smugit ur henne :'D som att hon är en slapp gammal gubbe. Tänkte om det är nåt knas eller om det är helt normalt? :)

Det är normalt! Händer här med.. Min tvåa hade jämt ont i magen o va ständigt kinkig, sov aldrig riktigt bra heller.. Min bebis nu är kinkig o bökar mkt vid bröstet.. Han vill gärna bli buren/vaggad och jag hinner bara tänka tanken att sätta mig ner eller lägga honom i vagnen så börjar han gnälla/gråta igen

På kvällarna får jag ge bebisen till min man.. Det hjälper bra faktiskt, mot gnällandet. Han är mer gnällig hos mig..
  • Mal Mal

MissZandra
    Jag har läst att man utgår från bf-datumet... Men jag har varken köpt någon bok eller app. Har bara läst om det på internet. Är ju individuellt också så finns nog skillnader oavsett.....

• Mal Mal

31/7 Moen, 23 år Stockholm, första barnet, flicka

3/8 Anlili, 36 år, Norrköping, andra barnet, flicka

5/8 Mal Mal, 32 år, Karlstad, tredje barnet, pojke

4/9 Mulan91, 25 år Stockholm, andra barnet, pojke

• Mal Mal
    Misszandra skrev 2016-09-11 10:47:59 följande:

Jag pratade med någon här inne om d-vitaminen man ger, att det finns vattenbaserad som är snällare mot magen. För jag är 99% säker att min pojke får magknip av den oljebaserade. Vill verkligen inte ge honom den för man ser hur han lider, stackarn. Var köper man den vattenbaserade?

Hört att de finns Apoteket?! Annars kanske apotea.se el annat nätapotek har. Har dock inte köpt själv än men borde! Kan inte ge de vanliga pga magknip..
  • Mal Mal

Nmg
    Tror jag skrivit det här förut men skriver det igen eftersom jag haft samma "bekymmer" som dig. När min tvåa var 2-3 dgr gammal (även nu med trean) skrek han från 21-03. Vid 03 ringde jag förtvivlat till eftervården på BB. De sa åt mig och ge bebis till pappan, jag gjorde det och vi alla somnade strax därefter. Din bebis känner av din mjölk och blir förvirrad. Jag tyckte också det var jobbigt att jag inte kunde trösta men det kommer ge sig! Jag ammade men det hjälpte inte! Han tog inte bröstet mellan amningarna, bara bökade och skrek. Så det hade förmodligen inte hjälpt om du ammat, utan det är bara att härda ut. Kanske inget roligt tips men jag gav bebis till pappan..... Och det funkade ju!

• Mal Mal
    moen skrev 2016-09-15 06:07:28 följande:

Någon mer som har ont i fötterna? Hade sån fruktansvärd smärta i fötterna när jag va gravid. Va helt säker på att det va för att dom va vätskefyllda då jag också hade problem med händerna (karpaltunnelsyndrom). Nu har det nästan gått 2 månader och jag har fortfarande så sjukt ont! Vissa dagar klarar jag inte ens av att stå på fötterna. Har fortfarande ont i fingrarna i samband med att fötterna smärtar. Är ju inte svullen längre.. Googlat (farligt!!!) och är nu så sjukt rädd för att jag fått reumatism :S måste till läkare men tänkte jag skulle fråga min BM nästa vecka då de är ett graviditetsbesvär..

Jag har jätteont i fötterna! Haft det med mina andra barn också.. Det gav sig först när barnen var runt 6 månader... Så jag lär bara få härda ut. Min man masserar ibland om kvällarna, UNDERBART!!
  • Mal Mal
    Zarizen skrev 2016-09-16 08:26:24 följande:

3 månader har gått sen min förlossning och jag är fortfarande extra känslig. Gråter lätt till vissa tv program och så. Har kollat på Home Free där de ger bort ett hus i varje program och jag gråter med familjen varje gång Vill tillägga att jag inte varit så känslig förut. Så det kan hålla i sig

Jag gråter till Frost....en barnfilm som jag sett sett säkert 100 ggr... ;)
  • Mal Mal
    moen skrev 2016-09-16 13:11:02 följande:

Då har vi varit på BVC och fått första vaccinet! :D I munnen som tur va, mot magsjuka grejjsemojjset (ja, jag kommer inte ihåg vad det hette). Hon tyckte det va super gott och blev riktigt förbannad när sköterskan gjorde uppehåll för att lilltjejen skulle hinna svälja xD och från att ha varit 3.5 kg och 50 cm vid födseln är hon nu 4.9 kg och 57 cm. Så stor man blivit! <3

Vad är det för vaccin? Här får vi inget sånt.

Min kille blev 6 veckor igår och väger drygt 5400 (4235) och är 58 cm (53) lång. Har visst rena grädden i brösten. På 18 dgr har han gått upp drygt 800 gram. Han ammar oftast varannan/var tredje timme. Dock på kvällen går det ofta 4-5 timmar mellan (kl 19-00)...
  • Mal Mal
    Hazel Grace skrev 2016-09-17 09:32:33 följande:

Är det någon som kan rekommendera en babysitter? Eller varna för någon? Det finns ju några rätt billiga och andra svindyra. Är dom bättre eller vad är skillnaden? Vad ska man tänka på?

Vi har provat flera olika. Några är faktiskt farliga, de som är upp till 6 mån (kan välta och gjorde det med mitt första barn, före 6 mån). Den bästa vi haft, som man kan ha upp till 1 år (12 kg) är Babybjörns. Den rekommenderar jag verkligen. Den är dyr men absolut bäst och säker, enligt mig.
Svar på tråden BF Augusti 2016