• Moorii

BF Augusti 2016

Hmm, Gustav är också 4,5 månad nu, men än så länge är det inte över här heller. Kloka ord Misszandra! Det kommer alldeles säkert bli bättre snart :) och ärligt talat gillar jag att ha honom nära med! Inatt kändes det dock som att han vaknade tio gånger, rätt sliten nu..

• Moorii
    moen skrev 2016-12-22 17:52:24 följande:

Konstigt att BVC säger så :S enligt BVC här är det inga problem att börja vid 4 mån. Inte heller kostrådgivare säger nått emot det. De kan smaka nästan det mesta och behövs inte matburkar :) räcker ju med lite sås på fingret typ. Men man ska akta sig för salt, nötter, gröna grönsaker och vänja dom med gluten väääldigt långsamt

Tycker också det låter konstigt. Men är ju inte meningen att de ska börja äta riktig mat från fyra månader, utan smaka på den ibland, helamning rekommenderas väl till och med sex månader? Kanske var det bvc menade, att man inte inför riktiga måltider med vanlig mat förrän då? Brukar ge nåt litet nån gång i veckan här, lite puré, lite gröt, smaka en liten dutt på fingret från nåt av det jag äter.

Vet att vissa har börjat ge rån och majskrokar, är det någon här som provat? Har inte vågat mig på det ännu! Gustav börjar närma sig fem månader.
  • Moorii
    moen skrev 2016-12-22 18:48:48 följande:

Ja precis vad jag också tänker :) och dom som slutar med amningen vid 6 månader måste ju börja äta mat, och de kan man ju inte börja med från ingenstans. Så man måste ju vänja magen innan 6 månader då :)

Vi har börjat med majskrokar och hon älskar det! Hon sitter gärna och pillar med en krok när jag äter :) Hon blir 5 månader den sista december

Jamen precis, då tänker vi lika :)

Åh, vad kul! Då ska det införskaffas imorgon :D där ser man, då är hon bara en dag äldre än min plutt :) fem månader, vad hände?!
  • Moorii
    moen skrev 2016-12-22 23:10:14 följande:

Ja de är helt sjukt vad tiden går! Blir nästan lite deppig :SLite olika beroende på vad hon får. Har märkt att hon blir förstoppad av morot till exempel

Ja, samma här :/ men försöker njuta av stunden så ofta jag kan. Typ när jag tänker, åh, har han redan blivit så stor! Så tänker jag istället, just nu är han så här liten, det får jag ta vara på. Och fota väldigt mycket :)

Har inte märkt av någon skillnad när han äter mat än faktiskt.
  • Moorii

Nmg, är mest troligt en fas. Min plutt har haft jobbiga nätter i omgångar, tar på krafterna! Men det går över som tur är :)

Hur äter era små? Gustav är nu 5 månader och en vecka och ammas mestadels, men till lunch får han en iskub fruktpuré (för 4-månaders) och när vi äter middag får han någon matsked gröt. Han älskar gröten! Fruktpurén får han lite rysningar av :P men verkar ändå gilla. Kommer bli en matglad kille! Funderar lite på vad nästa steg ska bli. Utöka portionerna vid lunch och middag? Välling? Ska såklart höra på BVC nu till veckan, men intressant att höra hur andra gör :)

• Moorii
    Mulan91 skrev 2017-01-11 11:32:38 följande:

Haha min son bajsar sådär varje dag :') sen födseln haha. Utan någon riktig orsak haha han har aktiva tarmar xD nu har han börjat på natten också vilket e lite jobbigt -_-

Förresten tjejer hur är det med era små när de ligger i vagnen? Min son skriker nästan jämt o d e så himla jobbigt! Testade en gång att bullra upp honom så han kan se runt lite o då vare tyst. Men jag vill inte börja me sittdelen än känner jag då han inte kan sitta själv :/ nån som börjat me sittdelen eller har nån nå knep för o få bebben lite lugnare i vagnen?

Jag bytte till sittdelen för en månad sen, då var han runt 4 månader, han blev också uttråkad i liggdelen. Funkar bra i den vagnen jag har, emmaljunga super viking, och med bälte och lite bakåtlutad sittdel så har det gått jättebra! Han kunde inte sitta själv då heller, men nu kan han det. Vet inte om det spelar så stor roll förvisso?
  • Moorii
    moen skrev 2017-01-11 19:37:31 följande:

Kom in i sovrummet nyss och upptäckte hur lillskiten tagit sig nästan till kanten av sängen på nolltid som värsta turbobebisen. Hon som inte brukar kunna förflytta sig i sängen. Hade bullat upp så att hon inte kan ramla ner om hon mot all förmodan tagit sig till kanten men tydligen hindrade inte de henne för det hade hon bara tagit sig förbi (superbebis????!). Så nu undrar jag.. hur gör ni? Sover era barn i sängen fortfarande? Jag liggammar oftast i sängen tills hon somnar och smyger sen iväg. Vet att ja inte kan flytta henne till spjälsängen utan att hon vaknar. Funderar på om ja ska köpa en madrass som jag kan ha på golvet, så vi kan fortsätta som vi gjort. Men känns som att jag kommer få ont i ryggen med tiden. Tips?

Jag hade också fastnat i samma rutiner som du har nu! Jag gjorde så att jag satt upp och ammade och sen la ner honom i spjälsängen, att man delar upp det, så han inte äter för att somna, utan lär sig somna utan det. Om hon tar napp så är det en stor hjälp förstås! Alla bebisar är ju olika, så vet inte vad som kommer funka för din, men min kille får man lirka lite med, sätta på mobilen, sjunga lite ibland när han är ledsen, lägga honom på sidan mot sitt gosedjur osv. Till slut somnar han. Har somnat för natten i sin egen säng sen nyårsafton! Någon kväll har det varit omöjligt och då har han fått sova mellan oss från början. Sen när han vaknar och vill äta på natten så får han ligga kvar hos oss efter. Du får prova lite olika saker, förhoppningsvis funkar det till slut!
  • Moorii

Ja, det var verkligen en lättnad! Jag tänkte innan att det är omöjligt, han kommer aldrig sova i sin egen säng. Det var typ två veckor sen. Ah, om det är pga vaccinationen så bör det ju gå över, håller tummarna för det iallafall! Det är dags för oss imorgon, hoppas verkligen inte att han reagerar dåligt på det :/ hade han några symtom efter förra vaccinationen?

Alltså, gick väl omkring i min egna lilla värld under graviditeten och tänkte, ja vid 6 månader är det helt slut med amningen! Haha :) så nu vet jag inte, men runt 8-9 månader kanske man lyckas sluta med det helt? Beror väl helt på hur det går med övergången till mat och så.

• Moorii
    Misszandra skrev 2017-01-12 14:13:24 följande:

Jag var dum nog att inte köpa en spjälsäng med dropside, hade vi haft det tror jag det hade funkat mycket bättre. Tänkte köpa en bräda och sätta istället för ena sidan av sängen. Samtidigt som jag vill ha han i min säng vill jag ändå ha mer plats själv, haha.

Min är snart 5.5 mån, är de nån separationsångest då? Han skriker så fort jag lägger ner honom och ger jag bröstet eller tar upp honom somnar han om igen. Jag vill minimera amningen så mycket som möjligt och inte associera sova med amning alltid, så ammar honom, somnar han i famnen sen vill jag lägga ner honom och han ska sova vidare. Nyss funkade det för jag la en filt bakom honom i min famn så när la ner honom saaaakta så funkade det med lite buffande. Trixande på hög nivå!

Jag var tvärtom, jag tänkte 8-9 månader under graviditeten men hade helst slutat nu om jag hade kunnat, försöker övergå till mat så mycket som det går utan att det ska bli för mkt eller helt fel.

Ang vaccinationen. Så märkte jag knappt av något på honom vid 3 månader. Ingen feber, inte ens gnällig. Sov bara lite mer än vanligt så jag i min vilade fantasi trodde att det skulle va bättre vid 5 månaders då det är samma vaccin ju? Men det blev 7 resor värre. Hög feber, gnällfest i fleeera dagar och sömnen ska vi inte snacka om. Fy vad dåligt det är med den för tillfället, både dag och natt. Dock börjar gnällande bli bättre men långt ifrån bra.

Åh, jag vet, hade nog gått fortare för oss med om vi hade haft dropside. Till nästa bebis blir det en sån! Väldigt skönt att ha fått tillbaka lite plats i sängen, trodde det skulle bli jobbigt och tomt, men jag gillar att bre ut mig lite så ;)

Min pojke skriker med när jag lägger ner honom, fast inte varje gång. Din lille verkar behöva mycket närhet, inget konstigt i det, men jobbigt för dig :/ Ah, se där! Till slut kommer du kunna lägga ner honom utan allt trixande, det är jag övertygad om :) mycket med bebisar handlar om trixande har jag upptäckt, varje dag får man hitta nya knep.

Ah, ja, jag kan förstå det. Jag kommer inte amma längre än jag måste, om han inte uppvisar ett väldigt behov . Återstår att se!

Åh, typiskt :/ han har fått sina sprutor nu, reagerade ungefär som sist med att gråta högt i tio sekunder och sen snyfta och gnälla lite en stund. Får hoppas nu att han slipper få feber och så. Jobbigt att det höll i sig så länge för honom!
  • Moorii
    moen skrev 2017-01-12 03:51:47 följande:

Åh va skönt! Ja hon brukar antingen somna med amning annars tar hon nappen när hon ätit klart, men då vill hon ha bröstet i ansiktet eller min kind mot hennes huvud, sen ska hon ligga och mojsa med min tröja, pilla på mitt halsband, pilla håret eller pilla mig i ansiktet (helst fingrarna i munnen) annars kan hon inte sova :( hon far runt mycke också och kan inte ligga still eller sluta prata.. blir galen. En riktigt bökig en. Kommer ihåg från att jobba på förskola att de finns många olika varianter på hur barn beter sig när de ska sova :'D ligga stilla, behöva bumpas, fara omkring, mojsande, vänder sig osv osv D: typiskt att man fick kombination fara omkring och mojsande!

Åh, det kan jag tänka mig att det finns, alla barn har ju sina egenheter :D måste vara en utmaning för förskolepersonalen att hitta knep för alla! Nog svårt för en själv att hitta knep för en bebis ^^ Gustav måste oftast ligga på sidan för att somna, han kan ligga och skrika, men så vänder jag honom på sidan så blir han tyst och sömnig. Märkligt! Han tycker också om att pilla i ansiktet, eller snarare klösa, peta och nypas.. Supermysigt när man ska försöka natta :P
Svar på tråden BF Augusti 2016