Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

BF Augusti 2016

Förresten, ni som ammar, har ni ändrat er kost något? Jag har inte behövt göra det med tidigare barn men bebisen har problem med stökig mage nattetid och på morgonen. När han väl pruttat och bajsat X antal blöjor sover han som en kung på eftermiddagar och kvällen fram till midnatt ungefär, sen sätter det igång igen... Inte kolik, men han kommer inte till ro och ligger och stökar och klämmer och vill amma typ varje 1,5 timme och jag får aldrig sova mer än en timme i taget ungefär. Ganska tufft... Har varit och köpt havremjölk idag och ska prova att byta ut det iaf (behöver kaffe och måste ha mjölk i kaffe...men jag borde säkert utesluta allt koffein oxå, hemska tanke!)

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Zarizen: var precis på BVC med min tre veckor gamla kille och han är lika stor som din!! :D 4750 g och 57 cm.

Jag frågade om kosten men min BVC-sköterska (som har sex barn mellan 1 och 16 års ålder!) trodde mer att den stökiga magen berodde på att han ammar så ofta och får i sig luft. Planen är att amma mer sällan nattetid men det vette tusan hur jag ska lyckas med - han tar inte napp och har svårt att komma till ro utan bröstet...

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Vi är oxå ute varje dag, mest på hundpromenader, men har haft med honom när vi tex storhandlat på Ica maxi oxå för att vi ska ha några rutiner kvar för de stora barnen. Känner att jag inte är med på något annars... Hämtar oxå på dagis och skola varje dag men har honom i sjal eller vagn och säger till att barnen bara får kika ner i vagnen. Ingen vab eller smittor ännu...pepparpeppar!!

Jag skrev om platt huvud innan bebisarna kom eftersom min första hade det och till tvåan och trean har jag därför använt bollfiberkudde som är det sjukgymnaster rekommenderar. Jättefina huvuden på båda, trots att lillebrors huvud växte från 35,5 till 38,5 på tre veckor...

Är det fler som har bebisar som föredrar magläge? Min sover allra bäst på mitt bröst och somnar ofta när jag lägger honom på mage dagtid. Han fullkomligt älskar ryggmassagen innan läggdags. Helst skulle jag vilja låta honom sova så nattetid oxå, vet någon om det är ok om man har andningslarm?!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Moen, jag känner igen det där med hund och rutiner! Blir samma här och trots att han bara är 4 veckor tycker jag vi har hyfsade rutiner dagtid. Nattetid däremot...ammar ni alltså bara 1-2 ggr per natt?!! Här ammas det varannan timme...man blir helt slut! Han behöver det verkligen inte min lille klump, men jag tror det är magen som ställer till det och gör så att han vaknar och inte kan somna om utan bröstet. Han har inte direkt magont men är det en rap eller bajs på väg stökar han runt i massor...

Ska fråga på BVC nästa vecka om magsovande och evt andningslarm. Gällande samsovning så är det helt ok så länge man inte delar täcke med bebisen och gärna har bebisen i babynest. Det har vi och är inga som helst problem enligt BVC (med tanke på psd alltså)

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Jajjemen Nmg!! Malte blev fyra veckor igår och typ i tisdags blev han en helt ny bebis! Vi har haft två extremt gnälliga veckor innan det, typ inte en nöjd minut på hela dagen förutom när han sov. Extremt tröttande! Men nu då, som raka motsatsen! Satt i babysitter medan jag åt frukost och bara tittade sig omkring och är vaken (nöjd!). Sover oxå bättre och lugnare. Enligt wonder weeks ska gnälliga perioden börja först vid 4,5 veckor men Malte är tidig utvecklingsmässigt så jag tror att hans gnällighet var mkt kopplat till det mentala steget, och en omogen mage. Jag ser ju skillnad i hur han fäster blicken och vi har fått några svarsleenden oxå.

Men, som sagt, det blir bättre!!

Stolt sytok!m
  • Hallonpajen
    Nmg skrev 2016-09-29 12:24:42 följande:

Ok skönt att höra att det blir bättre!

Han verkar oxå vara tidig utvecklingsmässigt kollar runt

Väldigt Mycket, väldigt stark i nacken osv och så

Omöjlig att komma till ro. Det syns att han ör såå trött men det bara gnälls och gnälls. Han blir 3 veckor imorgon. Gjorde du nåt

Speciellt under gnällveckorna? Är det mycket närhet de behöver?

Det var bara närhet som funkade. Han fick amma så ofta han ville och jag hade honom mycket i sjalen. Din låter precis som min bebis så håll ut så vänder det kanske snart för er oxå!
    Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Och min bebis älskar att ligga på mage :) har fått det till att bli en mysig rutin innan läggdags då jag ger massage på hela kroppen. Att få ryggmassage är hans favorit! Det bästa är om man börjar så tidigt som möjligt iaf med små korta stunder för det blir värre om man väntar länge (så blev det med min första iaf...)

Ang smink så måste jag oxå fräscha till mig lite varje dag. Har skötbordet precis intill handfat och spegel så jag sätter på mig foundation och mascara när jag klär på bebis, känner mig oxå piggare då!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Känner ni att ni måste träna dem på att somna själva i säng redan nu? Jag har låtit mina bebisar vara med i soffan om kvällarna när de är riktigt små, typ upp till fem månaders ålder iaf. Vi nattar de två stora barnen sen går jag ner och ammar Malte (han har pyjamas och nattrutiner vid halvsju-sju som syskonen) och sen är han med oss hela kvällen. Han är alltid mest orolig då, ammar ofta men brukar sova mer eller mindre från 19.30. När jag går och lägger mig vid 22-tiden kan jag bara lägga ner honom i hans säng. Jag och mannen kan umgås på kvällarna, han kan ibland sitta med sovande bebis i famnen oxå. Man kan kanske inte kalla det egentid men vi umgås iaf :)

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Moen: okej, vad tufft! Malte somnar nästan inte när det är tyst men så har han å andra sidan två storasyskon (högljudda) och en hund hemma så han är extremt van vid (o)ljud :) men visst är fjärde utvecklingssteget extra tufft och det är nog bara att vänta ut!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Ni som bär i sjal: vilken position ligger bebisen i? Grodposition eller med benen utanför som i en sele? Jag har en tricot slen och bar mycket i grodposition när Malte var nyfödd, tycker inte att jag får till det i "seleposition" och han trivs inte alls då. Tråkigt, för jag älskar sjal och nu är han dunderförkyld så det hade underlättat om han kunde sova mer upprätt dagtid. Han sover iofs gärna och bra i vagn men vill gärna fortsätta med sjal ett tag till!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen
    Zarizen skrev 2016-12-20 16:59:38 följande:

Vi har inte benen innanför längre utan de är utanför sjalen. Han är ju mer rörlig och det känns mest naturligt nu när han är större att ha benen utanför. På vilken sätt trivs han inte så? Han sitter väl på samma sätt ändå förutom benen som är utanför?B sover olika. Ibland vaken 1, 2 eller 3h mellan amningarna. Aldrig varit vaken längre än 3h. Det orkar han inte.

Vet inte faktiskt! Jag tycker det är svårare att få i honom (knöla ut benen) men jag har säkert fel teknik...och så känns det som om benen blir så spridda utåt, att det är det han inte gillar. Men kan kanske vara att jag stökar så mkt när jag sätter i honom så att han ogillar det därför...
    Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Jag förstår att ni är oroliga men man måste försöka leva som vanligt, och som Zarizen skriver, med sunt förnuft. Om ni haft syskon till barnen, hur hade ni gjort då? Jag har ju två äldre syskon till M och får ju inte hålla åttaåringen hemma ens om jag skulle vilja pga skolplikten. M har haft fyra förkylningar hittills men klarat dem jättebra även om det varit jobbiga nätter stundtals. De är ju ganska stora nu bebisarna och klarar av ett RS-virus, även om man såklart inte vill drabbas. Vi var i London hela förra veckan och överlevde det med :)

Jag har precis börjat tappa massa hår, klassiskt efter ca 4 mån om man ammar...inge kul, men det är ju helt normalt.

Stolt sytok!
  • Hallonpajen
    Nmg skrev 2017-01-15 19:24:08 följande:

Hur var London??

Har varit där 5 ggr förut men aldrig med bebis vi funderar på att åka dit i början av mars. Har du nåt

Tips/nåt att tänka på osv

Det var bra! Men det är ju ingen barnvagnsanpassad stad direkt...men det funkade bra ändå eftersom vi var två vuxna som kunde bära i trappor. Tunnelbanan är ingen höjdare så vi åkte buss varje dag och det var verkligen supersmidigt! Jag hade alltid med sjal och sele vid behov. Nackdelen är att det är så extremt högljutt, eller det är det väl i alla stora städer, men man tänker på det extra när man har bebis. Alla dessa utryckningsfordon med sjukt höga sirener tex...men M

fixade det kanonbra, det var nog mest jag som tänkte på det! Vi gjorde ändå utflykter varje dag (för de stora barnen) och det gick bra med bebis överallt. Så, jag rekommenderar det!
    Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Vu hade vår robusta kronan-vagn :) gick jättebra!

Vi gjorde massor...: ducktours sightseeing, Towern, Harry Potter (Warner bros studios), shrek adventures, London eye, rainforest café, afternoon Tea...typ hela London kändes det som iaf!

Stolt sytok!
Svar på tråden BF Augusti 2016