Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

BF Augusti 2016

Förstår dig Mulan91!

Min man är väldigt smal pga IBS bl.a. Även om jag lägger på mig av att andas (typ) så kan han äta nästan hur mycket och vad som helst och ibland ändå gå ner i vikt. Finns ju för-och nackdelar för oss båda och vi har olika hjärnspöken och tankar om oss själva att jobba med.

Angående amning har jag en vegansk vän som hade problem att få sin bebis att gå upp nog i vikt så hon tog massa olja på typ allt hon åt. Funkade för henne :)

• Snuttispluttis

Viktigt att äta frukt för att hjälpa kroppen ta upp järnet i maten som man äter. Därför man gärna ger barn en frukt efter en måltid. Ett glas juice till en leverpastejsmörgås eller en frukt efter maten kan hjälpa att få upp blodvärdet :)

• Snuttispluttis

Moen, jobbigt att behöva kämpa så med blodvärdet :/ Men du verkar ju ha koll på vad och hur man ska äta så det ordnar sig ska du se :)

Stackars dig Kela med illamåendet! Är säkert en tillväxtfas nu. Jag känner mig jättemycket mer gravid sista veckan.

Här har jag sett en bebisspark första gången :) Hela magen rörde sig. Hoppas att hon inte hittar mina revben när hon blir större. Dottern gillade bl.a att ta spjärn mot dem. Var rädd att de skulle gå av ett par ggr. Så blev hon väldigt stark i benen tidigt så gjorde kanske nytta iaf :P

• Snuttispluttis

Och bebisen kan säkert sparka mot urinblåsan nu Nmg. Står ju i infon att man får springa på toa oftare pga att livmodern trycker på den så då borde ju bebis kunna träffa den också.

• Snuttispluttis

Kela, jag har också skrivit lista till BB-väskan och börjat på förlossningsbrevet! Är så taggad på förlossning så jag sitter och hänger med i BF-trådarna för april och maj :P

Vi kommer flytta till Sverige om tre veckor så BB-väskan får packas när vi har kommit på plats. Längtar! Haha

• Snuttispluttis

Tror att Mika menar att man har rätt stor risk att bli kissad på av en pojke, eller? :P

Så lättad att vi ska få en flicka till. Vet hur de funkar liksom, haha.

Och vi får säkert minst en omgång av kalla fötter var innan förlossningen börjar ;)

• Snuttispluttis

Känner samma med kläderna Kela! Alla de där lite för dyra köpen av kläder som inte användes så mycket känns mycket mer befogade nu ;)

Jag som tycker det är jobbigt när dottern kissar på skötbordet. Kan tänka mig vilken fontän det kan bli med en pojke :P

Förra förlossningen hade jag jättemycket nytta av förlossningsbrevet. Ville ha lugn och ro till meditation och värkhantering så det var skönt att bm visste hur vi ville ha det utan att jag behövde prata en massa med henne.

Jag skrev korta punkter i mitt brev. Typ om: första barnet, sen avnavling, att vi inte ville se nåt äckligt (haha), om smärtlindring osv.

• Snuttispluttis

Hej hörni!

Sen avnavling görs (som ni har skrivit) för att bebisen bl.a ska få i sig sista näringen. Man ska vänta tills det inte pulserar något blod i den längre, ca 3-5 min. Det hjälper också bebisen eftersom den tidigare fått sitt syre genom navelsträngen och om man väntar lite med att klippa så ger man bebisen en bättre övergång från syre via navelsträngen till syre via lungorna. Plus det som någon också skrev, att om man väntar hjälps kroppen att stöta ut moderkakan (typ att den fattar att moderkakan har gjort sitt). Finns massa fördelar och inga som helst anledningar att klippa för tidigt. OM det inte är nåt akut livshotande med bebis eller mamma då så de måste separera dem asap för vård. Men det ska ju inte hända nån av oss :)

Läste en del forskning om det förra graviditeten och det är sjukt hur lång tid man har vetat om fördelarna med sen avnavling när det bara på senare år har börjat bli praxis på fl-mottagningarna. Jag skriver med det i fl-brevet för säkerhets skull.

För mig är fl-brevet som en avcheckningslista och mitt sätt att förbereda mig för vad som kommer hända. Om bm läser det så får hon (ja, jag vill ha en kvinna) också en bild av hur jag fungerar och är som person. Och det ska förhoppningsvis hjälpa henne att kommunicera med mig på ett sätt som funkar för mig. Hade världens bästa bm förra förlossningen :)

• Snuttispluttis

Överlag tänker jag att det naturliga är bäst. Varför klippa för fort? Moderkakan ska ju ut oavsett och då sitter ju inte bebisen fast i mamman längre ändå. Jag skulle dock inte gå så långt som att äta upp moderkakan :S Såg den inte ens med dottern och tänker inte se på den nu heller.

Tänker samma när det gäller kejsarsnitt. Självklart är det sämre för barnet att inte komma ut den naturliga vägen. Men finns ju massa orsaker till att göra ks så klart också. Sjukvården idag hjälper ju folk överleva som under andra omständigheter hade dött.

• Snuttispluttis

23+2 här och har fått tillbaka halsbrännan och sura uppstötningar :/ Blä!

Foglossning så jag knappt kan gå en del kvällar.

Och idag var jag så grinig att jag bara ville skrika rakt ut och slå sönder saker vid minsta lilla motgång.. Kul att ha att göra med..

Hur är det i Sverige förresten? Här räknas rul som en kontroll så när jag ska till bm i maj är det två månader sen jag var där sist. Känns så långt :/

Svar på tråden BF Augusti 2016