Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

moen skrev 2016-05-20 08:05:17 följande:

Har inte skrivit på ett tag! Mitt liv är upp och ner nu och mår inte alls bra.. Speciellt i själen. Men här kommer en uppdatering :) förlåt om inlägget blir långt!

Tycker också att det är jättejobbigt när folk stirrar! Bor inte mitt i smeten i Stockholm (bor i Skärholmen där det är lite mer normalt med yngre mammor). Men va hos BM igår inne i stan. Har redan jätte problem med att va bland folk och de stirrar på mig med stora ögon och tittar snett. Känns nästan som att folk tittar och känner sig äcklade över att man är ung (23 men kan se en aning yngre ut) och ska få barn. Är mest blickar från tjejer i min ålder (20-25) och kvinnor 40+. Sitter alltid och skäms och känner mig ledsen när dom gör så :( som tur är åker jag med sambon så han blir ett stöd! Tar hans hand och då känns det alltid lite bättre.

Men som sagt! Va hos BM igår och allt va bra förutom järn värdet. Hon blev orolig över att det inte gått upp även fast jag äter dubbel dos Niferex och ändrat om kosten. Ska kolla igen om 2v och om det går ner minsta lilla ska jag få järnsprutor. Lilltjejen låg mitt på kurvan :)

Har varit hos sjukgymnasten också med foglossningen och fick testa på akupunktur för första ggn :) testade också tens. Gjorde både ont och va skönt! Ska dit nu och få behandling ända fram till förlossning!! :D tydligen sitter jag för mycket när jag studerar så svanskotan tar stryk.

Ska försöka skaffa rejäl hjälp med psyket. Har varit hos riktigt duktiga psykologer innan grav men tyvärr är det sån sjuk väntetid för att få prata med någon så har nu under grav blivit kuratorer som inte alls varit bra. Har bara fått ladda ner mindfullness appar hittills men känns inte som att det hjälper mot all ångest.. Är nog enkelt att säga "ladda nee dom här apparna så ska du nog se att du blir lycklig!"

Usch jag blir så illa berörd när jag läser hur andra får dig att må.
    Vi kvinnor/tjejer/tanter borde stötta varandra i alla väder och situationer istället för att kritisera varandra! Blivande mammor har tillräckligt mycket press på sig som det är.
    För 20 år sedan så hade det varit fler 20-25 åringar som varit gravida än vad det kanske är nu. Det är vi som blir gravida "sent" som egentligen står utanför normen och går emot naturen ju!
    Vad fan är folks problem? Det måste ju ligga avundsjuka bakom annars bryr man ju sig inte. Inte så att dom blir påverkade i sina liv om du väljer att skaffa barn nu eller om 20 år! Det ska väl dom ta å skita i! Jag skulle vilja påstå att dom som blänger aldrig eller åtminstone inte de senaste 20 åren varit gravida. Har man själv varit det så vet man hur mycket tankar och hormoner som far runt och lever jävelskap i kroppen på en så då aktar man sig för att ge blivande mammor dålig energi!
    Tur att du har en sambo som kan följa med dig och ge dig stöd och hoppas du kan få samtalshjälp så du snart mår bättre <3

Tens och akupunktur är nästa steg för mig om jag inte känner att det släpper lite så berätta gärna hur det går och om det funkar.

Och du; inget mer be om ursäkt för långa inlägg! Det är det vi har vår fantastiska grupp till ju <3 <3 <3
  • Kela1981

Paus i shoppandes på Gekås! Phu det är lite påfrestande med foglossning :( Men skam den som ger upp shoppingen för det ;)

Jag tror generellt att om folk fick ligga oftare så skulle dom vara trevligare ha ha ha ha
    Så är det för mig i alla fall ;)

• Kela1981
    Curlingmorsan skrev 2016-05-20 16:06:22 följande:
    Hittar du mycket fint Kela1981? Jag tänkte åka dit imorgon. Lär va massor med folk men det är sista dagarna jag får ta mina tabletter så tänkte passa på att försöka köpa det sista.

Ja vi kvinnor är bra konstiga ibland, stirra ut och ha åsikter om hur andra lever sina liv. Typiskt kvinnligt! :( Jag har faktiskt inte fått så mycket blickar, trots att jag är äldre (blir 38 i augusti). Men kanske beror det på att jag också ser lite yngre ut än vad jag är.

Jag har också gått hos psykolog några gånger via vårdcentralen. Men här var väntetiden inte så lång, någon månad bara tror jag. Just nu mår jag rätt bra men börjar bli lite orolig för hur jag ska fixa det när bebis kommer. Rädd att det ska bli för mycket. Får hoppas på en snäll lugn bebis. :)
    Ja jag hittade en hel del. Mest till min 2-åring ha ha ha....
    Köpte amningskudde (99 Åkpåse (249) extra högt spjälskydd (119) babyfilt och en "mitt första år"- bok till bebisen.
    Var ute efter babynest och eventuellt bärsjal också. Babynest hade dom ett jättetråkigt för 250:- eller hyfsat fina för 1100!!!! Bärsjalar hade dom inte alls, bara sele och det har jag redan.
    Till dottern köpte jag: kläder inför sommaren, 5 par skor, badleksaker, matta till badkaret, sängkläder till hennes nya säng.
    Hittade även ett par gravidklänningar och ett linne till mig. Generellt så fanns det väldigt mycket tunikor och maxi-klänningar på den vanliga avdelningen som också funkar för oss med mage :) Så stort utbud där om någon är intresserad.
    Sen handlades en del förbrukningsvaror typ tvättmedel osv.

Kändes onödigt att köpa bebiskläder eftersom vi redan har så mycket men dom hade ett hyfsat utbud av baskläder till bebis om man är ute efter det :)

Skötbord hade dom 4 olika tror jag....glömde ta bild :( Även massa olika skötbäddar och tillbehör till bebisar.

Lycka till i morgon! Det var ganska ok med folk idag men det är nog knökat i morgon ;)
  • Kela1981
    Misszandra skrev 2016-05-20 20:28:54 följande:

Har ni känt att er bebis lagt sig "rätt"? 

Jag vet inte.
    Tycker dock att hennes rörelsemönster har skiftat och känner inte henne lika tydligt längre så därför funderar jag på om hon redan har lagt sig till rätta.
    För ett par dagar sedan hade jag en ilande känsla ner i fiffi och lite som ett tryck neråt men eftersom dottern aldrig la sig rätt så vet jag inte hur det ska/kan kännas :/

Har du känt att bebis har lagt sig rätt?
  • Kela1981

Kramper i vaden är vidrigt! Försök att ställa dig upp så foten kommer plant mot golvet så går det över fortare....men det är inte lätt :/
    Jag tycker det hjälper att massera vaderna innan jag går och lägger mig. Brukar inte bli lika illa då :)

Ang preventivmedel så är jag ganska sugen på natural cycles eller en kopparspiral. Vill absolut inte gå på hormoner igen....blir ett monster mot omgivningen :(

• Kela1981

HJohannesson: min bror fick sitt första barn via ivf och läkarna sa att det var omöjligt för hans fru att bli gravid på naturlig väg så därför hade dom inget preventivmedel när barnet var fött. 2 år senare blev dom gravida med lillebror :) Så det kan verkligen fungera även om man gjort ivf med första <3

Jag har varit ett riktigt monster idag!
    Lättirriterad och gnällig för minsta lilla. Stackars min sambo :(
    Hoppas det går över till i morgon :)

• Kela1981

HJohannesson: hoppas ni får koll på aktiviteten där inne så du inte behöver föda redan nu! Låter som att det är dags att börja ta det lugnt!
    Min aktivitet har avstannat lite nu när jag varit ledig. Har fortfarande mycket sammandragningar men inga som gör ont längre.

Nmg: ja jag är också trött på det men jag tycker inte direkt om att vara gravid så jag har varit less från början ha ha ha... In i vecka 28 i morgon och sen är det dags för 3e trimestern för min del. Det är mitt nästa målsnöre :)

• Kela1981

Igår var jag säker på att hon låg med huvudet neråt! Det ilade och hade sig i fiffi och revbenen fick sig en rejäl omgång ha ha ha...
    Känns som att denna tjejen är mer rörlig än förra. Dottern låg i princip likadant hela graviditeten och jag kände alltid hennes sparkar på ett och samma ställe. Med denna är det fullt ös överallt :)
    Ska till bm igen nästa vecka så kanske kan hon känna hur hon ligger då. Hade varit riktigt skönt om denna fixerade sig tidigt så jag kan ställa in mig på en vanlig fl istället för KS :)

• Kela1981

Stod på city gross idag och skulle handla när jag känner hur bh'n spricker i ryggen ha ha ha ha. Den här gravidkroppen har nått nya dimensioner XD

• Kela1981
    Misszandra skrev 2016-05-23 21:11:13 följande:

Jag går in i vecka 31 på torsdag och jag måste säga att han rör sig mindre och mindre. Han rör sig ju fortfarande men blir lite orolig att han inte är lika aktiv som förut, vad kan det bero på? 

Mindre plats att röra sig på skulle jag säga men är du orolig så ring din bm så du får komma och kolla det.

Här var det mycket mindre aktivitet förra veckan tyckte jag men nu är det fart där inne igen. Antar att hon låg och sparkade inåt istället.
Svar på tråden BF Augusti 2016