Inlägg från: Misszandra |Visa alla inlägg
  • Misszandra

BF Augusti 2016

Mal Mal skrev 2016-09-06 06:59:42 följande:
    Jag har märkt av sprången med mina. Första barnet sov endast en timme på dagen runt 5 veckor. Jätteledsen och fick amma hela tiden. Min andra ammade/gnällde sååå ofta hela tiden så med honom var inte skillnaden lika stor. Men nu trean har precis nu börjat krångla o amma mer, sova sämre om natten. Han har sovit alla nätter hittills utan problem och bara ammat 23, 02 och 05....och somnat om direkt. Inatt och förra natten har han sovit oroligt och varit ledsen.

Han är 5 veckor efter bf i morgon, det är det datumet man räknar har jag läst? Annars är han 5 veckor på fredag...
    Menar du att bf datumet räknas när sprången sker? Så om man går över 2 veckor är bebisen endast 2 veckor när första språnget sker?

Han har de tre senaste nätterna sovit sjukt bra, det är nästan lite för bra för att vara sant, men på dagen är han gnällig och ammar ofta men lite.  
  • Misszandra
    Jungfrumamman skrev 2016-09-06 08:08:36 följande:
    Kanske prova att mellanrapa honom? Ibland när man märker att de verkar vara hungriga, men slutar tvärt så kan det vara en rap som behöver komma upp innan de kan fortsätta. Bara en av hundra möjligheter, men kanske värt att prova ;)
    Jag brukar faktiskt göra det just för han har ont i magen och jag försöker få upp luften innan den går ut i tarmen. Han är också ofta svår-rapad, därför försöker jag rapa han oftare. Men tusen tack för tipset! :) 
  • Misszandra
    moen skrev 2016-09-06 08:25:47 följande:

Märkte tydligt av steget när hon va ca 4v. Nu har det lugnat sig. Men hon gråter ofta vid bröstet och vill ha men samtidigt inte, speciellt på kvällarna. Har hon gjort i flera veckor och nu när jag vet att steget är över förstår jag att gnället kommer stanna.. Har iofs fortfarande problem men kräkandet och jag är säker på att hon har ont i magen. Börjar vänja mig nu :( har testat allt men inget verkar hjälpa. Gör så ont i mig när jag inte kan hjälpa på nåt sätt..

Rinner det ur era bebisar?! När bebisar bajsar låter det ju som en bubblande fis, så låter det med min tjej med. Men där emellan verkar det rinna ur henne fler gånger utan att man hör! Kan helt plötsligt märka att det luktar och då har det smugit ur henne :'D som att hon är en slapp gammal gubbe. Tänkte om det är nåt knas eller om det är helt normalt? :)

Hur gammal är hon nu? Jag vill bara att språnget ska vara över och att han inte förblir en gnällig bebis. Jag håller med om att det är mest gnäll på kvällen men även på förmiddagen här. Kräks din mkt också? 

Det med att det rinner ur, händer här också ibland. Man vill ju byta så fort han bajsat men det är inte alltid lätt om man inte hör, utan det kommer smygande.
  • Misszandra
    moen skrev 2016-09-06 10:35:12 följande:

Hon är 5v 2 dagar :) känns som att steget varade i några dagar, inte en hel vecka som det kan ta, phew! Jo förmiddagen är också lite gnällig.. Känns som att hon är för pigg för att sova! Suttit och ammat henne nu i 1,5h.. Hon ligger och myser mest nu, äter inte så mycket , men gnäller så fort jag tar bort henne från bröstet. Napp duger inte heller D:

Ja, har haft problem mer att hon spyr extremt mycket.. Både BVC och vårdguiden ville att vi skulle åka till barnakuten men vi har inte fått någon hjälp alls utan hört mest "ni får leva med det". Hoppas det blir bättre snart. Är inte bara överskott som rinner ut. Kan vara att hon inte ätit på flera timmar (som inatt) och helt plötslig kaskadspyr hon flera gånger. Är din lilla kille lika? Vi testade att byta D-vitamindropparna till vattenbaserade istället, tydligen ska dom vara snällare mot magen. Vet inte riktigt om jag tycker det blivit bättre men kanske något ni kan testa?

Hahaha bra då är det inte bara min bebis det rinner ifrån :'D ja, man vill ju byta på en gång men så har det sipprat ut i smyg och där står man med en bebis med röd stjärt! Nu när man vet att det händer kontrollerar jag blöjan ofta så de inte ligger en luring där i :)

Åh vad skönt. Det känns som det varat mer än en vecka här. Han kan vara go och lugn ena sekunden sen gallskriker han nästa och så kan det skifta snabbt och ofta. Åh, visst är det tråkigt att napp inte fungerar. 

Usch, vad jobbigt. Men hon går upp i vikt som hon ska annars? Riktigt så illa är det inte för oss, men BVC rekommenderade att ha han upprätt efter han ätit så tyngdkraften kan hjälpa honom att få ner maten men det är då han spyr som värst, ibland känns det som att han tömmer hela magen, inte konstigt han vill äta massor sen. 

Haha nejdå, men jag hoppas ändå att det är normalt. Inte riktigt tänkt på det innan nu du skrev det. Jag är precis som du och kollar hans blöja typ hela tiden, han börjar bli trött på mitt tvångsmässiga kollande. Jag tror jag luktar i "syne" ofta också, tror att han bajsat fast jag inte hört det men att där är inget, och ibland så är där. 
  • Misszandra
    Nmg skrev 2016-09-06 13:55:57 följande:

Hej på dig! Kul att höra från dig! Skönt att allt gått bra och helt otroligt att du klarade det bra utan epidural! Bra jobbat. Förstår att det inte känns så

Roligt med brösten som är Såriga, ryser bara jag tänker på det för så blev det för mig sist också.

Oj du va alltså så öppen när du kom in, tänk om det kunde vara så för mig oxå! Jag har väntat med att ringa till fl för jag är så less nu på att bli hemskickad efter varje lovad igpngsättning, kontroll mm. Jag vill inte åka in dit nå mer och bli hemskickad!

Väntar nu på att maken ska komma hem, han gick iväg en stund, när jag kommer ska jag ringa fl och berätta hur det ligger till och att det varit massor av blodblandade grejer här på FM, äckligt usch. Ska

Även fråga om jag kan få nån tablett så jag kan sova har knappt sovit på 3 dygn och imorse kände jag bara hur less jag va och ont jag hade så jag började gråta som ett barn.

Stort grattis till dig igen och va skönt att slippa vara gravid haha!!

Även fast det inte var riktat till mig kan jag kanske trösta lite med att vad som helst kan verkligen hända. Mina värkar började på natten vid 4 tiden, jag åkte in första gången till fl på morgonen vid 8, var då öppen 1cm. Jag fick citodon och fick åka hem. Hemma hela dagen, känner på kvällen att det blivit värre så åker in igen, endast öppnat mig 0.5cm på över 14h. Åker hem vid 22 tiden och allt känns bara hopplöst, jag fick ytterligare citodon och även sömntablett. Hade även TENS-apparat som jag använde flitigt, tog ett bad vid 00-tiden som inte hjälpte. Det blev bara värre och värre, åker in till fl. 

Ankommer kl 01.07. Jag hoppas för allt i världen att jag ska ha öppnat mig åtminstone 4cm. Jag hade så ont så CTG kunde inte göras så hon undersökte mig och då var jag helt öppen, 10 cm. Alltså hade jag öppnat mig 8.5cm på mindre än 3h och allt gjorde jag hemma. Min son föddes 02.34, så jag var inte ens inne på fl 1.5h innan han kom. 

Det jag vill ha sagt är egentligen att oavsett hur långsamt det känns som det tar, så kan det gå undan iallafall. Jag hoppas det gör det för dig också! Håll ut, snart har du också din bebis i famnen! :)
  • Misszandra
    moen skrev 2016-09-06 17:54:40 följande:
    Jobbigt att det varar så länge! Men då är ni nog snart förbi :)

Jo, hon går upp riktigt bra faktiskt, därför dom inte gör nåt :/ Ja försöker ha henne så upprätt jag bara kan. Hjälper kanske liiite :D haha ja dom käkar sjukt mkt! Känns som att amma är det enda man gör!

Luktar också i "syne"! Jobbig mamma ;)
    Snuttispluttis skrev 2016-09-06 13:33:28 följande:

Jag har märkt på min lilla tjej att hon blir väldigt stressad och vill amma när det händer något som hon inte är trygg/van vid. Typ nåt nytt ljud eller så. I början trodde jag att hon var hungrig jämt, men sen jag fattade vad det berodde på så kan jag strunta i att ge henne bröstet de gångerna och bara ha henne i famnen och lugna henne så blir hon trygg igen utan att ha fått amma. Hon har ingen napp (har provat lite, men hon tar den inte).

Moen, var ni på akuten och tog prover? Låter ju hemskt att ni och lilltjejen ska ha det så där..

En fråga, kan era bebisar ligga vakna i vagn/rede/säng och bara vara tysta och nöjda?

Min lilla kan ligga typ 20 min så.

Att jag frågar beror på att min första typ inte lämnade min famn de första fyra månaderna. Så nu känner jag mig som en sämre mamma bara för att jag låter bebisen ligga själv vaken :/

Men det är så skönt för då kan jag ta hand om storasyster (14 månader) eller fixa nåt i hushållet.

Ska sägas att hon nästan hellre ligger själv när hon är vaken än när hon sover.

Min tjej kan ligga vaken i vagnen om vi promenerar men annars vill hon ligga på axeln/bröstet :)

Haha det låter verkligen som min lilla kille. Han vill aldrig ligga på rygg, förutom som du säger när man är ute med vagnen, inte ens då alltid. Och på natten, jag vågar knappt säga det men han har börjat sova riktigt bra på natten och jag är så lycklig att jag är rädd att det är för bra för att vara sant. 

Jag tror att de vill vara upprätt pga omogen magmun eller vad det heter. Att det är typ som halsbränna för oss vuxna. BVC sa det, och han älskar att sitta i babysittern eller i amningskudden med extra kudde som stöd, eller bara på en vanlig kudde. Men ligga på rygg själv gör han aldrig om inte jag ligger bredvid. Och typ gungar honom eller buffrar han i rygg/rumpa. Det känns lite som att man får byta till den andra delen av vagnen tidigt, pga detta. 

Han är även väldigt stark, även BVC sa det när hon försökte visa knep hur man rapar honom, han håller nere dom typ. Han är väldigt svår-rapad. 
  • Misszandra
    Mulan91 skrev 2016-09-07 12:20:43 följande:

Oj Nmg va jobbigt! Hoppas det går framåt snabbare snart ! <3 håll ut!

Snart blir min kille 3 dagar... Och jag har inte sovit många timmar alls... Han vill ju bara ligga och amma... HELA TIDEN?! Har ni andra också haft så? Jag överdriver inte ens när jag säger hela tiden.. Har blåsor och jätte ont i bröstvårtorna buhu :(

Jag fick rådet att trycka ut lite bröstmjölk och smörja bröstvårtan med, innan och efter amning. Det funkade för mig, värt ett försök? Gratis och allt!
  • Misszandra

Ni andra som ammar här i gruppen. 

Min son är nu 5 veckor och 1 dag. Och förut så ville han amma heela tiden, och kunde amma i timmar i sträck. Jag var så rastlös och visste inte vart jag skulle ta vägen, han kunde ligga i 4h och amma - sova lite - amma - sova lite. Och gick man ifrån när han sov så vakna han sekunder senare och skrek.

Nu, däremot så ammar han mer sällan och väldigt kort tid, ibland bara några minuter sen somnar han och då kan det ha gått timmar sen han åt sist. BVC pratade om att bebisar ammar mkt en tid tills de kommit upp i den mängden mat de vill åt och sen ammar man inte längre som förut. Det låter ju som han kommit dit, men man blir ju orolig att han inte får i sig som han ska. Dessutom kräks han en hel del också, så ibland tkr jag han kräker mer än han äter men sen vet jag ju inte heller hur mkt han får i sig när han ammar. 

Har ni märkt av denna förändring? 

• Misszandra
    Zarizen skrev 2016-09-07 20:52:24 följande:
    Hm.. Nej denna förändring har inte varit med min pojke. Han har ammat i princip varannan timme hela tiden.. Ibland oftare.. Puh. Ibland kan det gå 3 timmar men det är sällan. När det gått så lång tid så gallskriker han och är sååå hungrig istället. Han går upp bra i vikt så jag vet att han får i sig. Vägde 4300g idag och var 55,5cm lång Bra ökning med tanke på att han var 44cm lång och vägde 1900g!

Hur ökar din pojke i vikt på BVC då?
    Oj, men han föddes tidigt va? Jo min går upp bra men det känns som en så plötslig förändring nu de senaste dagarna. Han har gått upp supermkt, antagligen för han ätit så himla mkt och hela tiden. Han kan bli ledsen och då ger jag bröstet om han inte kan tröstas på annat vis och då äter han endast i några min sen somnar han om. Han har ätit som en tok innan så detta känns väldigt ovanligt. Ibland äter han längre men det är vanligare att han äter mindre. Jag har BVC-tid om en vecka, har han gått upp så vet jag ju att han får i sig iallafall. 

Tänkte bara ifall nån annan varit med om nån sån här plötslig förändring. 

Han har till och med börjat sova mkt längre på nätterna, han sover mellan 4-5h i sträck istället för 1-2 som de var innan, max 3. Det kom också plötsligt, en natt sov han bara 4h och nästa 5, sen dess har han sovit 5h i sträck, då vaknar han och vill äta och sen somnar han igen och sover mellan 2-3h till. 
  • Misszandra
    Zarizen skrev 2016-09-08 13:21:09 följande:

MissZandra: ja han kom ju 10 veckor för tidigt :) hoppas din pojke går upp bra i vikt ändå trots att han äter annorlunda mot förut. Vad har han ökat i vikt per vecka innan?

Nmg: styrkekramar till dig och att det blir bebis snart!!

Oj, vilken kämpe till bebis du har. Det är verkligen underbart att höra att även fast de kommer så tidigt blir allt bra oavsett. Och verkligen skönt att höra att han går upp bra och så.

Min pojke gick upp sjukt mkt i början, runt 400g per vecka i två veckor och nu sist var det 200g på en vecka tror jag, så han har ju gått upp, men man blir ändå lite orolig att nåt ska vara fel när allt förändras. 
Svar på tråden BF Augusti 2016