• Myran76

BF Augusti 2016

Mamma pa landet skrev 2016-01-31 21:12:45 följande:

Är det någon mer som har som sammandragningar? Är inte det lite tidigt? Eller det är något annat som känns? Nån som vet?

Det verkar inte vara ovanligt att känna något liknande mensvärk kring dessa veckor. Vet inte om det är växtvärk i livmodern eller vad det beror på men det är ju mycket som händer där inne. Tarmar som krånglar, muskulatur som ändras osv. Däremot tror jag inte att man har sammandragningar så här tidigt. 
  • Myran76
    hallonpajj skrev 2016-02-01 19:41:12 följande:

Hej! Stort grattis allihopa!

Nu när jag börjar må bättre efter trötthet och hemskt illamående sedan ungefär v6. vill jag också vara med, om man får :)

Nu är jag i vecka 14 och bebis är beräknad 5 augusti.

HJohannesson skrev 2016-02-01 22:08:33 följande:

Hej på Er :)

Jag har letat efter en augustigrupp som är aktiv på fl, de flesta verkar hänga på Facebook! Så om det är ok med er hänger jag gärna på?

Jag är gravid efter första ivf-försöket och har bf 3 augusti. Jag har mått skit men det börjar äntligen ordna upp sig.

Jag har hela tiden trott att jg ska få missfall men på onsdag är det v15 så det är väl dags att börja glädjas lite åt graviditeten :)

Har ni andra fått mage ännu?

Välkomna ni nya! Jag ligger ungefär i samma vecka, BF 30 juli. 

Skönt att ni både mår bättre nu. Jag tycker också att jag börjar se ljuset i slutet på tunneln, men hoppas bli ännu piggare och mer matglad snart än vad jag är nu. Vill gärna komma igång och träna igen också. Har tagit en paus för att jag bara inte orkat komma iväg. 

Ingen direkt mage än, men ibland när jag precis ätit kan jag tycka att det syns lite skillnad. 

• Myran76
    Koovah skrev 2016-02-02 20:09:27 följande:

Jag har också typ växtvärk (mensvärksliknande) känsla till och från.

Och det där med aptiten känner jag igen. Har gått bra fram till 1.5 vecka sen men nu har jag ingen aptit alls! Så jäkla jobbigt.

Vi var på kub ultraljudet idag och fick se den lilla. Det är bland det bästa jag varit med om, så himla häftigt. Den låg stilla i början så barnmorskan kunde mäta ordentligt men sen blev det full fart och kullerbyttor! Vi fick för övrigt väldigt bra resultat också, 1:20000 så nu känns det verkligen som att man kan pusta ut! :) är det några fler som har varit/ska på kub?

Grattis till bra kub! Fantastiska siffror. Vi gjorde det också och fick 1:10000 vilket förstås också är jättebra. Speciellt eftersom min ålder drar ner mycket. 

Och visst var det härligt att se hjärtslag och alla kullerbyttor!
  • Myran76
    Ønskebarn skrev 2016-02-03 17:43:44 följande:

Hej! Läste lite i tråden och jag är (en till) som inte vill hänga på fb. Gravid (eg min fru) efter ivf. är lite efter några av er, 11+6, men har sett mini massa redan på grund av diverse komplikationer så nu håller jag tummarna. Blir inte KUB på oss, men det låter skönt att ni fått så bra besked ni som har varit igenom det!

Har ni också en enorm trötthet eller har det lättat lite för några? Här är det första barnet så allt är spännande!

En otrolig trötthet verkar vara något som drabbar nästan alla. Min man blev nästan chockad över hur mycket jag behöver sova nu och hur lite jag orkar så det är skönt när omgivningen förstår att det är helt normalt. Jag är i vecka 15 och fortfarande trött så det kan nog hålla i sig ett bra tag till för er.

• Myran76
    Mika86 skrev 2016-02-04 14:28:44 följande:

Tror jag kände Plutten röra sig igårkväll, blev väl arg av all hosta

Nån mer än jag som fått nån magkänsla om könet än?

Jag mådde mer illa denna gång än förrra så tänkte att det kunde vara en tjej, men nånstans trodde jag ändå mer på kille. Och det senare visade sig rätt. NIPT-testet visade på kille. Så det blir två små grabbar i vår familj. Ska bara ha 2 barn. 

Tror också jag känt små rörelser. Förra grav tog det jättelång tid men nu vet man mer vad man ska känna efter. Kände nog i vecka 15 först, nu är jag i v 16. Förra grav var det nog v 20 eller senare. 
  • Myran76
    Zarizen skrev 2016-02-09 10:08:18 följande:

Ett par frågor.. 

Har ni börjat berätta för folk än? 

Har sagt till familj/några vänner/några på jobbet här men känns som man vill berätta snart.. Inte för att det syns riktigt än men folk börjar ju undra varför man mår så dåligt?! 

Sen fråga om vitaminer/folsyra. Har ni slutat med dem nu efter vecka 12 eller vad tar ni för nått?

Jag berättade för närmsta 2 vännerna tidigt typ v 6 kanske, när vi skulle ut på middag med vin. En av dem skulle precis få barn också (i januari) så det var kul att berätta att det skulle bli en lekkamrat ett halvår senare. 
    Svärmor som bor hos oss tillfälligt fick veta v 8 när jag insåg att jag var så sur och trött att jag ville ha förståelse och extra hjälp med sonen. Och då berättade jag för min familj också. Resten berättar vi för nu när vi vet att KUB och NIPT såg bra ut ? en efter en när vi träffar dem. Är frilansare så har ingen chef att berätta för :)

Har fortsatt med folsyra (är i v 16 nu) men kanske kan sluta då. Har tänkt börja med en multivitamin men har inte varit och köpt dem än. Och mina järnvärden är bra så kanske bara skönt att slippa. Kan ju få konstig mage av dem. Äter också Levaxin. 
  • Myran76
    Nmg skrev 2016-02-11 12:50:59 följande:

Va kul! Jag väntar svar från nipt test!

Ska du också ta reda på kön? Till oss berättade de bara om allt såg bra ut eller inte, och vi fick fråga om könet. Vi bad att få resultatet hemskickat så vi kunde titta ihop när vi kände oss redo. 
  • Myran76
    Nmg skrev 2016-02-12 10:40:29 följande:

Ja vi ska ta resa på kön det kommer stå på provsvaret i v 11+3 när ja va på nipt test och UL så sa hon att könet såg ut som att de kunde va en kille men eftersom det är så tidigt och könen kan se lika ut så tidigt (svullna) så hon ville inye säga säkert. När får ni veta?

Vi fick resultatet hemskickat för 2 veckor sedan. Det visade på en pojke!
  • Myran76
    hallonpajj skrev 2016-02-12 09:33:54 följande:

Hur håller ni er lugna under tiden mellan undersökningar?

Känner att jag ofta blir orolig att något ska hända bebisen eller att den inte mår bra. Jag skulle vilja kunna njuta mer, men det är så jobbigt att inte veta.

Jag är faktiskt ganska lugn mellan undersökningarna. Däremot blir jag väldigt nervös precis innan en undersökning. Därimellan tänker jag att allt säkert är bra, men när jag väl ska få svar svart på vitt och framför allt när de börjar med ultraljud eller doppler och det tar någon minut innan de hittar något så känns det som om mitt hjärta ska stanna. Svårt att tygla den där känslan. Men det är nog viktigt att försöka tänka positivt mellan undersökningarna för det är ju så lång tid och bra om man kan slappna av lite. Du får prova affirmationer, andning, yoga eller vad som nu kan hjälpa. Eller att komma hit och skriva av dig :)
  • Myran76
    Ønskebarn skrev 2016-02-12 16:42:56 följande:

[quote=76331760][quote-nick]Myran76 skrev 2016-02-12 16:24:51 följande:[/quote-nick]Vi fick resultatet hemskickat för 2 veckor sedan. Det visade på en pojke![/

Grattis till en liten pojke myran!

Spännande nmg, att få veta kön. Hur är det de ser det på nipt? Vi gör inte några sådana test så vi får väl vara tålamodiga till RUL eller liknande (vill gärna veta).

Tack! Som Nmg sa så är det ett blodprov. Är det en pojke så hittar de Y-kromosomer i mitt blod, och de borde ju inte vara där :) Vet inte riktigt hur de kan skilja på om dessa Y-kromosomer är från nya bebisen eller vår förra son men eftersom de säger att de har rätt till 99% så borde de ju ha klurat ut hur de ska läsa resultatet. 
  • Myran76
    Mika86 skrev 2016-02-12 17:48:40 följande:
    Grattis till er son

Här är det en spänd väntan inför rul, magkänslan säger pojke men enligt nubteorin verka det kanske va en flicka iaf, precis som gubben tror.

Är det nån som är duktig på nub o skallteorin?

Fått direktiv från läkaren idag att jag ska öka dosen levaxin med en halv tablett
    Tack! 
    Vet inget alls om nub och skallteorin. Vad är det för nåt? Kan man kolla det hemma? Skulle vara kul att se om det överenstämmer med Nipt-resultatet. 
  • Myran76
    Zarizen skrev 2016-02-12 19:40:39 följande:

Nipt undersökningen görs väl bara i Sthlm?

Har inte blivit erbjuden den här där jag bor (Värmland). Kostar undersökningen?

Vad jag förstått så körs ett test i Stockholm nu där de som fått dåliga Kub-siffror erbjuds Nipt. Alla andra får betala. Tror det är svårare att hitta ställen som gör det i vissa landsting men eftersom det bara är ett blodprov så ska man kunna be att få göra det och sedan låta dem skicka det till ett lab som utför testet. Kostnader varierar från 6500 kr till över 10000 kr. Beror kanske på vilket labb som gör testet. Från början skickades det ju utomlands och det kanske man fortfarande gör... 

Men i alla fall, det är ovanligt att bli erbjuden att göra det. Man får fråga själv. 
  • Myran76

Är i v 17 och det var först förra veckan jag började må bättre. Fortfarande trött men inte zombie. Är fortfarande inte sugen på all mat jag var innan men mår inte illa längre och kan äta ganska bra. Så det känns riktigt bra nu!

Svar på tråden BF Augusti 2016