BF Augusti 2016
Är det fler som läcker råmjölk? Blev helt chockad när jag upptäckte det men man ska väl vara glad att kroppen fungerar som den ska antar jag
Är det fler som läcker råmjölk? Blev helt chockad när jag upptäckte det men man ska väl vara glad att kroppen fungerar som den ska antar jag
Håller med! Men skönt att fler har samma "problem" ;P
Ja det läcker massor. Äckligt tycker jag men jag har ju nytta av det sen haha.
Det är lite jobbigt för det kliar så mycket o bröstvårtorna ibland, som om de vill bli ammade typ.
Jag är också förstföderska och skulle också vilja veta allt det där! Mina bröst började läcka igår (v.22). Har även problem med ischiasnerven men ska till en sjukgymnast på onsdag. Hoppas jag får lite hjälp då! Svårt att jobba när man inte kan böja sig, haltar och får ont i vissa vridningar..
Gravidträning vill jag gå på. Jag ska fråga sjukgymnasten om det!
Där jag bor får man veta allt om mammagrupper osv i v26.
Kul att se var flera av er kommer från, fortsätt uppdatera ni andra med!
Jag som är förstföderska har ingen aning om sånt här med råmjölk... När kommer det ungefär, när det är första barnet? Eller är det väldigt individuellt?
Är lite småskraj för såna här naturliga saker, men för mig helt nya... Är det något mer man bör förbereda sig på (förutom barnet hehe!)?
Än att brösten läcker, sammandragningar, ligament och växtvärk i magen. Borde man börja med någon speciell graviditetsträning? Något annat? När ska man börja i föräldragrupp/mammagrupp?
Jag ska ha 17 augusti, alltså om 2 dagar men känner ingenting! Följer er slaviskt även om jag inte skriver :)
Hur många är vi egentligen som fortfarande väntar?
Haha är så nyfiken hur det går för er!
Så tråkigt bara.. Allt man läser om slemproppar och förvärkar osv. Ingenting syns eller känns här! Känner som er, att man börjar tappa hoppet. Börjar nästan fundera på om man verkligen har en bebis där inne! Allt har blivit vardag nu. Kommer inte ihåg hur det känns att vara "normal" utan smärta och kunna sova som man vill osv.. Nej jag är inte bitter haha
Haha slaviskt! xD kul att du skrev nu!
Jag tror inte att man alltid känner något. Ibland sker det ju snabbt utan förvarning. Med min första kände jag knappt nåt samma dag han kom... Enda tecknet jag haft var att jag var dålig i magen.. You never know :D
Men Gud! Stackars dig och din familj! Tänker på er..
Varning Lång text
Natten till onsdag började jag få ont i bröstkorgen och mådde ganska illa men kunde inte spy. Smärtorna eskalerade så pass att sambon fick ringa en ambulans som kom och hämtade mig. Hade skyhögt blodtryck och jättesvårt att andas när jag kom in och värre blev det hela tiden. De satte in massa dropp och mediciner och konstaterade att det var en allvarlig havandeskapsförgiftning. Dom sa att vi skulle bli kvar ett par dagar för att sätta igång förlossningen, men mina värden fortsatte att kaosa och plötsligt pratar dom om hellps syndrom och akut kejsarsnitt. Jag får förklarat för mig att det är bråttom och vi måste få ut bebisen NU. På operation sprang 10 pers och presenterade sig och jag blir nersövd.
När jag vaknar så är jag groggy och vet knappt om jag drömmer. Får världens finaste lilla pojke på bröstet, 48cm lång och 2600 gram. Jag minns inte så mycket därifrån men man har tagit ytterligare tester på mig, satt en kateter och på ett ekg har dom sett avvikande hjärtaktivit som ska undersökas. Jag kan inte stå, gå eller göra någonting själv. Spyr upp allt jag äter och dricker. Blir förda allihop till hjärtintensiven där jag fortfarande ligger. Får massa dropp och mediciner så jag får inte amma. Snittad och orolig som fan för vad som händer. Sambon och pojken har fått gå till specialförlossningen för att undersöka lillens syreupptagning som tydligen inte är helt bra.
Jag är helt jävla förstörd här. Allt är så förvirrat och allt händer på en gång. Jag vill bara ha min bebis! Nu ligger jag ensam i en säng på hjärtintensiven och längtar bort. Jag har kateter, de svullnaste ben jag sett i hela mitt liv, är snittad och helt blå från naveln och ner. Jag önskar bara jag kunde hämta sambon och bebis och åka hem. Men tidigast måndag enligt en av alla läkare. Fy fan va allt suger. Stackars min bebis, vad har jag gjort med dig.....
En fråga till er som fått er bebis och till er som är på g.. Jag har väldigt mycket sammandragningar nu. Eller jag tror att det är mycket! Magen blir stenhård ungefär var 5, var 10 minut men det gör inte ont. Den blir bara sådär obehagligt hård och man kan se bebisens rumpa puta ut som en spets. Tror ni att det är på g då? Försöker hitta alla tecken som går. Hoppas det händer något!! Är i V40+2 idag och är så trött på detta nu :(
Det är nog livmodern som "tränar", jag har så på nätterna nu sedan 2 dagar, men en del sammandragningar gör t o m ont, känns som värkar...
Oj men Gud va jobbigt :o låter som att kroppen tränar upp iaf inför förlossningen så det händer nog snart :) jag kan bli sådär spänd under nattetid av någon anledning. Magen blir stenhård länge och jag blir extra otymplig :/ men det gör inte ont. Nån gång har jag fått sammandragningar som gör ont, kallas det ändå sammandragningar då eller e det förvärkar? Det är så förvirrande haha. Längtar också som en galning :( kan inte ens tänka mig hur det blir om man går över tiden... Jag blir besviken varje morgon nu när jag vaknar -_-
Idag tyckte jag att jag Kände min första onda värk. Men det var EN! En enda ynka Värk. Gahaaaah
Hur som helst, en fråga till er som
Fått era bebisar, ni som fick sy, hade ni använt en sån där Förberedelserna där nere? Och ni som inte behövde sy nåt Helle, var det bara tur eller hade ni smörjt? Jag Smörjer men ibland glömmer jag bort det...
Mmm men jag har intr kännt Nåt Mer sen dess. Va tråkigt att gå Över tiden
Jag är fortfarande kvar också :) har fortfarande 6 min mellan värkarna men de har ökat i styrka nu. Det gör väldigt ont på toppen av värken men det är ju 5 min paus emellan dem iaf! Hur ska jag orka detta en natt till? Finns det en viss gräns hur länge man "ska" ha ont innan man åker in?Om de blir tätare åker jag in naturligtvis men annars?
Nmg
Mulan91
Jess06
Hallonpajen
"Jag hakar på!"
Vi är kvar :) av de som svarat än så länge hehe!
Har fått vår älskade bebis nu. Chockerande nog så blev det inte en flicka, utan det var en pojke:) lika glad för det såklart! Synd bara att sambon packat ner nästan allt i rosa i förlossningsväskan :D
Jag hade som sagt 6 min mellan värkarna från kl 04-16. Jag satt och kollade på Johan Falk filmerna. Tänkte se hur många jag hann med innan bebis kom! När sambon kom hem från jobbet så tyckte han att vi skulle åka in. Det tyckte inte jag för det gjorde faktiskt inte så ont som jag föreställt mig. Ville absolut inte bli hemskickad och besviken heller! Vid kl 18 var det 4 min mellan värkarna så då åkte vi in mest för att få en sovdos. Det visade sig dock att jag var 6cm öppen!! Kom som en chock för jag hade inte så ont. Kändes som stark mensvärk bara! Jag badade på förlossningen och då försvann värkarna helt. Blev lite orolig då men när de tittade 2h senare var jag 9cm öppen. BM tog hål på forsterhinnan och då jäklar kom smärtan. Fruktansvärt ont!! Visste inte vad jag skulle ta vägen. Därefter tog det 40 lååååånga fruktansvärda minuter och sen var han ute! Jag tog ingen smärtlindring alls eftersom det inte gjorde ont i öppningsskedet och jag fick aldrig täta värkar. Hade 4min hela vägen! När vi kom in bad jag om all smärtlindring som fanns för jag trodde det skulle hjälpa senare vid krystvärkarna. Icke sa Nicke.. Nu är han i alla fall här och i efterhand är jag glad att jag inte tog någon smärtlindring eller bedövning. Jag fick sy 2 stygn men allt gick bra och det känns bra. Nu myser vi bara med den lilla <3
Hoppas det har dragit igång för dig!
Jag hade nästan likadant i två dygn innan jag åkte in och fick stanna på fl.
Dom rådde mig att komma in när jag kände att jag inte hanterade det hemma längre så åk du när du känner att måttet är rågat!
Hade inte tillräckligt starka, regelbundna eller täta värkar när jag kom in men ett lavemang senare så var cirkusen igång så dom kan även hjälpa dig att sätta sprutt på det om det inte ökar av sig själv snart.
Lycka till!
3/8 Anlili, 36 år, Norrköping, andra barnet, flicka
5/8 Mal Mal, 32 år, Karlstad, tredje barnet, pojke
4/9 Mulan91, 25 år Stockholm, andra barnet,
23/8 Josefineq, 26 år, Kalmar, första barnet, flicka