• Mal Mal

BF Augusti 2016

HJohannesson skrev 2016-07-16 10:17:06 följande:
    Ja 3 augusti, så nu är det nedräkning :)
    Jag är tom uppe och kissar mer sällan än tidigare. Är bara uppe 2 gånger innanför är dags för att vakna.
    Jag har väldigt mycket förvärkar men tyvärr betyder ju inte det något. Haha alla små tecken man letar :)

Jag har hela tiden trott att barnet kommer när som helst, lär ju gå över minst en vecka.
    Vi är tre st på 3 augusti då! Spännande! Har inte jättemkt förvärkar/sd. Men när de kommer så behöver jag andas igenom dom. Sover dåligt o har mkt huvudvärk/trötthet nu. Har även plötsligt vätskat på mig o gått upp flera kg från en dag till en annan.
  • Mal Mal

Kom just från bm. För två veckor sen låg bebis med huvudet neråt, dock fullt rörlig. Idag v.37+5 fick jag beskedet att han ligger på tvären. Så ska in till spec.mvc i morgon. Blev plötsligt väldigt orolig för snitt.. Är det ngn här som har erfarenhet av det så här nära bf? Detta är nummer 3 och jag har fött två barn innan, vaginalt och utan fl-komplikationer.

• Mal Mal
    Curlingmorsan skrev 2016-07-18 18:40:05 följande:

Börjar helt plötsligt tycka att min svärmor kanske är rätt bra ändå! ;) Hon lär ju aldrig tjata om att få komma och hälsa på eller lägga sig i vad vi gör och inte gör.

Ni som har bebisar som ligger på tvären, hur ser era magar ut? Sticker det ut på båda sidor och är tomt/mjukt längst ner och längst upp? Funderar på om min ligger lite på tvären. När han rör sig så känns det oftast ganska långt upp på höger sida och ganska långt ner på vänster sida samtidigt. Känns som rumpa och ben är på höger sida och huvudet på vänster. Ska till bm imorgon, hoppas hon kan känna hur han ligger. Min bm har semester och vi är i vår husvagn 8 mil hemifrån så jag ska till en ny bm här imorgon. Ska göra de två sista besöken här. Skönt att slippa åka hem bara för det.

Lustigt lika! Vi husvagnar just nu 11 mil från sjukhuset, 8 mil hemifrån. Det gör väldigt ont i hela magen till och från hela tiden. Har svårt att äta. Ja exakt så, tomt nedtill o ibland tomt upptill. Han ligger ibland med nånting o trycker mot högra revbenen men svårt att avgöra vilken del det är. Gör ofta ont på sidorna det liksom spänner. Det är väldigt oskönt... Några veckor innan låg han neråt och då visste jag precis vad som var vilken kroppsdel men nu känns allt jätterörigt......
  • Mal Mal

Har läst någonstans att man kan få skakningar/darrningar när fl startar.. Minns inte var jag läste det, men det kan ju vara en förklaring tillsammans m slemmisen.

Jag var ul nyss och det känns som jag vunnit på lotto! Bebisen ligger neråt! Dock i vidöppen hjässbjudning men det kan ju ändras. Tycker dock det gör ont överallt såsom han ligger nu men det är ju "bara" 2 v till bf. Och med alternativen på fosterläge är jag nöjd

• Mal Mal
    moen skrev 2016-07-19 17:31:47 följande:

Undrar också vad det innebär :/ men skönt att huvudet låg neråt Mal Mal!

Det innebär att han ligger med ansiktet framåt istället för bakåt el åt sidan. Ryggen ligger inte på vä el hö sida om magen utan han ligger med ryggen mot min ryggrad, vänd mot moderkakan som sitter i framvägg. Detta kan leda till längre förlossning och mkt mer smärta, framför allt i ryggen.

Läget kan som sagt ändras, beror ju på hur han roterar ner när fl startar.. Vill föda nu!!! Få det avklarat. Blir nog färdknäpp snart ändå, om barnen somnar före mig vill säga, haha!!
  • Mal Mal
    Kela1981 skrev 2016-07-19 20:27:22 följande:
    Oj okej!
    Hoppas han snurrar på sig innan det är dags :)
    Kan bm känna sånt eller visar det sig bara vid ul?

Här är en till som gärna vräker sin hyresgäst inom kort ;) Det är väl liiiite i tidigaste laget men min kropp är ett vrak och jag orkar verkligen inte mer nu!

Dags för besök hos bm i morgon så får vi se vad hon har att säga :)
    Tror det är svårt att känna det läget. Min bm kunde verkligen inte få grepp om hur han låg och det tog 20 min hon kunde finna hjärtljuden, eftersom de lättast hittas på rygg/skulderblad. När de ligger så, så är det rörliga delar överallt frampå magen. Dock var jag säker på att han låg ogynnsamt och kanske o på tvären. För som sagt gör det väldigt ont i hela magen/det spänner oavsett vad jag gör. Ikväll har jag fått riktigt ont i ländryggen också, kan beror på bebisens läge? Har inte ansträngt mig el nåt sånt... Har också känt mig väldigt bajsnödig hela dagen, utan att faktiskt vara det (ursäkta). Jag går in i v.39 imorgon.

Lycka till hos bm! Alltid skönt o gå dit tycker jag. Ska dit dagen före bf bästa gång.
  • Mal Mal
    Nmg skrev 2016-07-20 07:35:44 följande:

Hur tänkte bädda vagnen för att skydda madrassen? Har lust att låta madrassenplasten vara på men det går ju inre för det blir för varmt. Hur gör ni? En vanlig filt kommer ju inte hjälpa för ev. Läckage?

Fick nummer två 12 aug -14. Och då fick han ligga på täcket i vagnen, med filtar över sig. Var rätt varmt..så hade flertalet olika filtar att välja mellan. Kommer köra samma nu. Täcket är ju lätt att slänga i maskinen om det skulle behövas. Hände dock aldrig sist att det läckte på täcket (även om jag är helammare)..
  • Mal Mal

Någon är som kan svara på en fråga om föräldrapenning? Gick tillbaka till jobbet i samband m tvåans ettårsdag. Utan fp, jobbade jag 50% två månader, sen 80% året ut (2 mån). Gick på 100% efter årsskiftet. Blev gravid igen jobbmånad 3. Vad jag läser mig till kommer min sgi att sänkas. Det jag undrar är om jag kommer få samma fp eftersom jag blev gravid när tvåan var 1 år och 3 mån. Har läst ngt om att man får samma om man blir gravid innan barnet är 1 år och 9 mån även om man jobbat lägre arbetstid. Men sen läser man all text man kan hitta och blir bara väldigt förvirrad.

• Mal Mal
    Kela1981 skrev 2016-07-20 10:14:18 följande:

Var hos bm idag på koll.
    Alla värden var bra fortfarande, hade 34 i SF-mått (är i vecka 36) och hon ligger med huvudet neråt men det är fortfarande ruckbart.
    Nu ska hon gå på semester så de sista två besöken har jag hos en annan bm.

Har inte fått veta mitt SF-mått. Bm sa inget och jag glömde fråga.. Vet att man kan kolla journalen på 1177. Men just fliken mödravård har inte fungerat senaste tiden eller ja sen jag började kika för några veckor sedan. Men ska gå in o kolla måndagens prover nu. Har ni använt er av 1177 och kollat era journaler nåt?
  • Mal Mal
    Kela1981 skrev 2016-07-20 15:27:31 följande:
    Japp! Jag skulle kunna sova hela dagarna om jag fick.
    Antar att det är kroppens sätt att ladda inför förlossningen. Försöker vila varje dag en stund, man vet ju aldrig när fl startar och natten blir avbruten ;)
    Jag sover en stund varje dag, 30-60 min brukar jag kunna klämma till. Maken tar barnen och låter mig sova. Vissa nätter är jag mkt vaken, andra nätter är jag bara uppe o kissar. Brukar bli kissa minst två ggr varje natt.
Svar på tråden BF Augusti 2016