• Moorii

BF Augusti 2016

moen skrev 2016-05-20 08:05:17 följande:

Har inte skrivit på ett tag! Mitt liv är upp och ner nu och mår inte alls bra.. Speciellt i själen. Men här kommer en uppdatering :) förlåt om inlägget blir långt!

Tycker också att det är jättejobbigt när folk stirrar! Bor inte mitt i smeten i Stockholm (bor i Skärholmen där det är lite mer normalt med yngre mammor). Men va hos BM igår inne i stan. Har redan jätte problem med att va bland folk och de stirrar på mig med stora ögon och tittar snett. Känns nästan som att folk tittar och känner sig äcklade över att man är ung (23 men kan se en aning yngre ut) och ska få barn. Är mest blickar från tjejer i min ålder (20-25) och kvinnor 40+. Sitter alltid och skäms och känner mig ledsen när dom gör så :( som tur är åker jag med sambon så han blir ett stöd! Tar hans hand och då känns det alltid lite bättre.

Men som sagt! Va hos BM igår och allt va bra förutom järn värdet. Hon blev orolig över att det inte gått upp även fast jag äter dubbel dos Niferex och ändrat om kosten. Ska kolla igen om 2v och om det går ner minsta lilla ska jag få järnsprutor. Lilltjejen låg mitt på kurvan :)

Har varit hos sjukgymnasten också med foglossningen och fick testa på akupunktur för första ggn :) testade också tens. Gjorde både ont och va skönt! Ska dit nu och få behandling ända fram till förlossning!! :D tydligen sitter jag för mycket när jag studerar så svanskotan tar stryk.

Ska försöka skaffa rejäl hjälp med psyket. Har varit hos riktigt duktiga psykologer innan grav men tyvärr är det sån sjuk väntetid för att få prata med någon så har nu under grav blivit kuratorer som inte alls varit bra. Har bara fått ladda ner mindfullness appar hittills men känns inte som att det hjälper mot all ångest.. Är nog enkelt att säga "ladda nee dom här apparna så ska du nog se att du blir lycklig!"

Vad tråkigt att behöva utstå sånt från andra kvinnor! Som tidigare sagt, vi borde stötta varandra istället. Skönt att din sambo finns där för dig!

Jag är i liknande situation med det psykiska, har det otroligt tufft just nu. Min stackars man vet inte hur han ska hjälpa mig och psykologen jag skulle gått till redan för två veckor sen har avbokat två gånger! Så nu får jag hålla ut till tisdag och hoppas hon inte avbokar den tiden. Har ni någon psykiatriavdelning i närheten? Vi har en här, dock måste man få en remiss via vårdcentral, men kan vara värt ett försök. Hoppas hur som helst du får den hjälp du behöver snart och att du får må bättre <3
  • Moorii
    moen skrev 2016-05-20 09:33:55 följande:

Tack moori! Urs att avboka, och två gånger! Hon kan väl inte boka en tredje?

Är inte säker men tror inte vi har psykiatriavdelning i närheten.. Brukade gå inne i stan men tror det va 6 månaders väntetid minst :S så får bli kurator. Känns som att allt kommer släppa när min fina lilltjej kommer <3

Hoppas inte det :/ första gången hade hon ingen anledning, andra var hon sjuk. Känns inte som att hon kan avboka en tredje gång, men man vet aldrig..

Fy, det var länge :S nu vet jag iofs inte hur länge man får vänta på en tid efter man fått remiss här heller, det kanske är lika länge minst. Ja, hoppas det! Just nu känns det som att mitt aldrig kommer försvinna, men hoppas det blir samma för mig.
  • Moorii
    Hallonpajen skrev 2016-05-25 09:56:00 följande:

Ang. sova - jag investerade i en gravidkudde denna graviditeten. En Dreamgenie som jag älskar! Väl värd sina pengar. Har hittills sovit riktigt bra nästan hela tiden!

Åh, jag med, fast ett annat märke! Fick den igår och provade den inatt, fantastisk! :)
  • Moorii
    Misszandra skrev 2016-05-26 23:16:47 följande:

Tjejer .. jag behöver hjälp från någon erfaren som haft gravpenning förut. När jag går in på FK's hemsida och trycker på "mina utbetalningar" så ligger endast föräldrapenningen där och inte att jag ska få pengar för att vara gravledig. Om jag ska få pengar, bör det väl synas där? Borde kanske ringa dom, då jag måste vara säker att jag får pengar. 

Från när har du fått graviditetspenning beviljat? Jag fick min från 20/5 och såg först dagen innan första utbetalning (24/5) att jag skulle få några pengar. Så det syns alltså inte alls innan.
  • Moorii
    Misszandra skrev 2016-05-27 09:58:35 följande:

Jag fick den beviljad för ungefär 2 veckor sedan. Men den börjar inte gälla från den 4 juli, ska alltså få första utbetalningen runt den 27e juli. Har nästa vecka också som jag ska jobba sen går jag hem. Men måste veta att jag får pengar annars kan jag ju inte gå hemma. Vänta .. hur menar du nu? Att du skulle få pengar den 25e och såg först den 24e att du skulle få en utbetalning, alltså dagen innan? Då kommer jag se i slutet på juli att jag faktiskt ska få pengar. Eller missförstår jag dig nu?

Har en kompis som inte fick sin föräldrapenning som hon skulle, tog flera månader efter barnet föddes innan den kom igång. Vill inte ha det så. 

Ja, precis så menar jag :) jag gick också och funderade på om jag verkligen skulle få den, men så såg jag det alltså dagen innan. Har du fått beviljat och du har skickat in försäkran så ska pengarna komma in på kontot (om du har anmält konto). Ska du få dom 27/7 så syns det alltså på hemsidan/appen dagen innan. Kan hålla med om att det är lite stressande att inte se tidigare när pengarna kommer!

Fy vad jobbigt! För oss hade det inte ens gått :S
  • Moorii

Angående kläder så har jag faktiskt försökt hitta vanliga kläder som funkar, men det har gått sådär.. Dock kan jag tipsa om såna där härliga "strandplagg", typ som stora tunikor med knytband som lägligt sitter ovanför magen. Blev överlycklig när jag provade och insåg att jag kunde ha den trots magen :D stort plus är ju att de är väldigt bekväma :)

• Moorii

Nej, du är verkligen inte ensam! Har lidit hela veckan :/ försökt få min man att vilja åka och bada, och idag blev det av till slut. Så underbart att doppa sig i iskallt vatten! Nu är vi hemma i bastu-lägenheten igen, det enda som gör det uthärdligt är golvfläkten.. Men till veckan ska det bli svalare, får hoppas det stämmer.

• Moorii
    Kela1981 skrev 2016-06-06 09:17:14 följande:

Fy vilken natt jag har haft!

Har haft kramper i magen och behövt gå på toa och göra nr 2 flera gånger i natt. Kan inte härleda det till något jag har ätit och sambon som har ätit samma har inte haft några problem alls :(

Dessutom har jag typ ont i hela underlivet. I bäckenet där nere liksom. Det ömmar och värker så fort jag rör på benen.

Någon som känner igen det?

Magen har lugnat sig nu på morgonen men jag har fortfarande ont i underlivet :/

Det blir en lugn dag idag :(

Har också ont i bäckenet, har haft det i några veckor nu, så jag får ta det försiktigt när jag ska ställa mig upp och så. Har känt av lite magont och varit dålig i magen det senaste också, vet inte heller vad det beror på. Har annars varit mest förstoppad, så det här är nåt nytt. Inte så kul iallafall :/
  • Moorii

Jag är själv uppvuxen med föräldrar som hållit ihop och såg mig själv i ett likadant förhållande när jag blev stor. Nu blev det inte så, utan mannen jag föll för har en son sen tidigare. Det har varit tuffa år, dels pga en stor hjärtoperation (planerad) när han var fyra och pga stora bråk mellan hans mamma och min man. Det var till och med advokat inblandad ett tag och tal om rättegång. Socialen inkopplad osv. Pga henne då. Hon har en icke fastställd diagnos, förmodligen borderline. Som tur var blev det inget av det hela, hon skärpte till sig, åtminstone tillfälligt, och även om han inte kan få bo hos oss, så får han förhoppningsvis tillräckligt med trygghet och uppmärksamhet via oss, trots att det bara blir varannan helg.

Och vad gäller att ta ansvar för hans barn så är det självklart, annars kan vi ju inte vara en familj! Nu ser han fram emot att bli storebror :)

• Moorii

Lustigt hur olika det kan vara. Jag älskar frukost! Bästa målet på dagen. Hade jag kunnat så hade jag ätit frukostmat till varje måltid

matbloggade för ett par år sen och då gjorde jag oftast olika frukostar varje dag, men nu blir det oftast samma, fil med flingor, smörgås och kaffe. Imorgon ska jag dock prova chiapudding för första gången! Spännande :)

Svar på tråden BF Augusti 2016