Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

Misszandra skrev 2016-05-31 21:34:41 följande:

Gaaaah tjejer jag får lite panik här. Ni som redan fött barn, vet ni hur era mammors förlossningar var? Var de lätta/svåra? Har det gått i arv? Jag har nämligen hört det och eftersom jag väntar mitt första barn och frågar min mamma, som har berättat förut att hennes förlossningar har gått så snabbt att hon inte ens hunnit med någon bedövning alls på 3/4 barn. Jag frågade hur hennes första var och hon berättade att från hon fick första värken till att han var ute tog det 40 min. Vattnet gick och hon fick inga förvärkar utan krystvärkar direkt. Pga så snabb förlossning sprack hon också, vilket är min stora fasa. 

Mitt första var exakt som min mammas. Dvs sätesbjudning, fast hon blev övertalad att föda vaginalt som slutade i ett katastrofsnitt :/ Jag valde planerat snitt :)
    Min farmor födde min pappa i säte också men 1956 var KS inget alternativ och hon blev sydd med 18(!) stygn!!! Hon födde 5 barn till efter det utan problem :)

Min bror föddes vaginalt men han har en annan pappa så jag räknar inte det som relevant för min del.
    Jag frågade om sätesbjudningar var ärftligt och min bm sa nej även om hon tyckte det verkade så i mitt fall.

Själv ser jag fram emot att föda fortfarande men jag antar att jag hinner ångra mig ha ha ha...
  • Kela1981
    E81 skrev 2016-05-31 21:17:24 följande:
    Det är starkt, alltså! Kunde inte ens tänka tanken på ett till barn förrän sonen var fyra (sen var omständigheterna så att han hinner bli tio istället ????) så ni som orkar mitt i småbarnströttheten ska ha all cred! ??
    *Anton* 19/6-06
    Tänk vad olika man är :) Själv resonerade jag som så att om det ska bli syskon så får det bli innan jag får sova ostört igen för hinner jag få en försmak av en hel natts sömn så kommer jag aldrig att vilja ha barn igen ha ha ha....

Och ja, emojis blir bara frågetecken tyvärr :/
  • Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-05-31 21:59:35 följande:

Jag tänkte att jag uppdaterar BF listan när fler visat intresse annars blir trådstarten jätte lång till augusti haha :)

Min mammas förlossning var inte alls som min egen faktiskt, antar att det kan variera! Försök att inte oroa dig så mycket men förbered dig på att det kan gå snabbt o så i värsta fall :)

Jag försöker typ att inte tänka så mycket på själva förlossningen haha förtränger det lite. På nåt sätt känns d som att man inte ska förvänta sig nåt men vara beredd på det mesta.. Hur många har packat bbväskan? Jag tänkte göra det i början av juli nån gång :)

Jag har skrivit färdigt listan till BB-väskan :) Men inte packat den ännu.
    Tänker faktiskt göra det som typ nästa vecka. Börjar bli lite otålig och vill planera och förbereda på riktigt snart. Går in i vecka 30 nästa vecka och då känns det mer rimligt att packa färdigt :)
  • Kela1981
    Curlingmorsan skrev 2016-05-31 22:46:29 följande:

Välkomna alla nya! :)

Jag har ingen aning om varken hur min mammas graviditeter och förlossningar varit. Hon är lite speciell och väldigt negativ så det har inte blivit att jag delat mina graviditeter med henne på det sättet jag önskat.

Jag har köpt allt som jag ska ha med mig i BB-väskan förutom en bok och något att äta. Tänkte också packa den runt v 30, så 2 veckor kvar för min del.

Trodde jag köpt det mesta men insåg idag att det jag har kvar är stora och viktiga saker. Babynest, bilstol, skötväska, babysitter och sjal. Babynest beställde jag idag. Babysitter funderar jag på Inovi babysitter, någon som vet om den är bra? Någon som har/har haft en Brio Smile och vet vilket babyskydd som passar till chassit? Sjal är en djungel och skötväska hittar jag ingen jag gillar. :(

Vad tråkigt med din mamma :/
    Jag brukar stå min mamma väldigt nära men denna graviditeten står hon mig rakt upp i halsen!
    Pratade med henne om att packa BB-väskan och så och fick till svar: vaddå packa väska? Du ska ju bara dit och föda barn och sen hem igen. Tack för den liksom, vem fan vet hur utdraget det blir eller vad som händer och vi kanske måste ligga kvar några dagar?!
    Sen angående amning fick jag: jamen du ska ju inte amma denna gången heller. Fast det är väl ändå mitt beslut och ställningstagande! Blev så jäkla arg på henne men kom inte för mig att svara ordentligt.

Jag har också babynest och sjal kvar plus blöjor och eventuellt nåt paket ersättning ifall amningen går åt skogen :)
  • Kela1981

Eh....ok. Försökte lägga upp en bild på skötväskan som jag har och har haft sen dottern men det verkar inte funka :(

I alla fall så tänkte jag tipsa om den för den kostar inte så mycket och har massor med bra fack osv, dyna ingår plus inbyggd hållare för flaska. Fodret i väskan är ljust så man ser allting bra. Jag är inte en av dom som har 4000 saker i min skötväska så jag ville ha en som var hyfsat smidig :)

Googla Ryco skötväska Kelly bag om ni vill se vilken det är :)

• Kela1981
    Mika86 skrev 2016-06-01 09:55:35 följande:

Våra barn är födda: maj 2006, september 2008, november 2010, januari 2013 o januari 2015

Herregud Mika! Jag blir trött bara jag läser det ha ha ha ha.... Men det är som du säger att man är van nu. Plus att det är ju inte det att ni gick från 0 till 5 barn direkt! Dom kommer ju (oftast) 1 och 1 ;)
  • Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-06-01 10:12:38 följande:

Jag kan se bilden! Tack för tipset :) hann köpa en Britax skötväska för 700kr... Helt okej men de missade att packa med skötunderlägget -.- proffsigt haha.

Ändå imponerande att orka med så små när man är gravid! Jag får sova ut ordentligt av min 6-åring, men han har odiagnostiserad adhd så han är verkligen mycket jobb förutom på morgonen och när bonusdottern är här blir det en hel konflikter, hon är mycket lugnare men gillar att bestämma.. Blir helt slut! Vi ska utreda adhd:n i augusti men jag vet redan hur det kommer att sluta, hoppas mest på att kunna få bra rådgivning gällande hur man ska hantera olika situationer.

Hoppas ni får bra hjälp med sonen :) Har en väninna vars äldsta son också har adhd och hon sa att det var en enorm skillnad efter att han blivit diagnostiserad och dom fått hjälp och kommit i kontakt med andra föräldrar med barn med diagnos.
    En av dotterns kompisar misstänks ha adhd fast han bara är 2 och det tydligen är för tidigt att ställa diagnosen. Men han går hos en specialpedagog lite då och då som håller lite koll på honom :)
    Lycka till med utredningen <3
  • Kela1981
    Nmg skrev 2016-06-01 11:15:10 följande:

Tack för tipset om skötväskan!

En annan fråga, ni som inte ska amma- vilken ersättning tänkte ni köpa? (Märke alltså) jag vet att när jag fick min dotter för mååååååånga år sen så fick hon ersättning när hon va 2 v, då fick hon kolik av Sempers märke, behlver ju inte vara just det men vet inte om hag vågar prova det igen.

Vi använde nan 1 sensitive till dottern, det var det enda som funkade på henne. I början körde vi de färdigblandade tetrapacken för då dricker dom så lite så det blir bökigare att blanda med pulver och sen värma. Tänker köra samma denna gången. Hon totalvägrade Semper och har gjort hela vägen. Ersättning, välling, gröt, barnmat- rubbet har hon spottat ut.

Vi körde mam's flaskor till dottern men jag störde mig på att deras botten är så tjock med alla delar som ska sättas ihop så det tar 100 år att värma i vattenbad. Plus sen när hon började dricka välling i större mängder så måste man byta flaska (med annan sugteknik) för att få plats med mer och hon hade jätteproblem med att ta den nya flaskan och få rätt på det. Så denna gången tänker jag köra Tommie Tippies flaskor för deras anti-kolik ventil sitter i själva dinappen och inte i flaskan :)
Svar på tråden BF Augusti 2016