BF Augusti 2016
Gaaaah tjejer jag får lite panik här. Ni som redan fött barn, vet ni hur era mammors förlossningar var? Var de lätta/svåra? Har det gått i arv? Jag har nämligen hört det och eftersom jag väntar mitt första barn och frågar min mamma, som har berättat förut att hennes förlossningar har gått så snabbt att hon inte ens hunnit med någon bedövning alls på 3/4 barn. Jag frågade hur hennes första var och hon berättade att från hon fick första värken till att han var ute tog det 40 min. Vattnet gick och hon fick inga förvärkar utan krystvärkar direkt. Pga så snabb förlossning sprack hon också, vilket är min stora fasa.
Min farmor födde min pappa i säte också men 1956 var KS inget alternativ och hon blev sydd med 18(!) stygn!!! Hon födde 5 barn till efter det utan problem :)
Min bror föddes vaginalt men han har en annan pappa så jag räknar inte det som relevant för min del.
Jag frågade om sätesbjudningar var ärftligt och min bm sa nej även om hon tyckte det verkade så i mitt fall.
Själv ser jag fram emot att föda fortfarande men jag antar att jag hinner ångra mig ha ha ha...