Inlägg från: Misszandra |Visa alla inlägg
  • Misszandra

BF Augusti 2016

Snuttispluttis skrev 2016-09-16 21:56:37 följande:

Din svärmor låter lite likadan som min mamma. Hon vill hålla, hon vill trösta. Och som sagt, kommer sällan så när hon är här måste hon "passa på".. När de var här förra veckan höll hon lillan som blev otrygg och började skrika. Mamma säger "åh, du vill amma, och jag som inte har nån mjölk", typ som att hon verkligen hade velat kunna amma själv.. Och hon verkligen ogillade att lillan blev lugn direkt när hon kom till mig. Säg ifrån till din svärmor! Snällt men bestämt att nu tar jag bebisen. Ingen poäng att han ska vara hos nån som han inte är trygg med bara för att den personen vill hålla. De kan hålla mer när han är lite äldre.

Lite så är det här också, fast hade det varit min mamma hade jag kunnat säga till på annat vis, man har ju inte den relationen med svärföräldrarna. Och de har även svårt med svenskan så det blir ofta kommunikationsproblem. Som nyss, hon står och säger att han är hungrig och när han gråter ska hon ändå trösta, så jag sa bara men jag tar honom för han måste äta.
    Hazel Grace skrev 2016-09-17 07:45:53 följande:

Jag vet inte heller hur jag ska säga ifrån till svärföräldrarna om att hålla och trösta. När vi är där så är jag enbart matbank. Så fort han är färdigäten ska dom rapa och gosa.

Ang försäkring så har vi också Folksam, har alla andra försäkringar där så vi får också mängdrabatt. Tror dom är ganska lika överallt eller?

Min sambo och hans föräldrar pratar spanska med våran kille men än så länge har jag inte märkt att han reagerar annorlunda gentemot när jag pratar svenska med honom. Han är iofs bara fyra veckor drygt. Men jag tror bebisar förstår att det är olika språk, de lär sig nog med tiden liksom. Min systerson är två år och pratar bara italienska med sin pappa.

Exakt så känner jag också, när vi träffas är jag bara mat. Får knappt se min egen bebis och vi ska vara här en hel helg. Det frågas liksom inte heller "får jag hålla?" utan det är "Har han ätit? Då ska jag ha honom" 

Men din sambo pratar spanska med er son? Då är han nog van vid det, för det gör inte min sambo, han pratar svenska med honom. Iallafall än så länge, så han är inte van vid det och han är liksom inte den bebisen som han är när han hör svenska. Det kommer väl, reagerade bara på att han inte visade glädje på de viset, som han brukar. Kan du spanska om man får fråga?

• Misszandra
    Mal Mal skrev 2016-09-17 08:15:43 följande:
    Vad är det för vaccin? Här får vi inget sånt.

Min kille blev 6 veckor igår och väger drygt 5400 (4235) och är 58 cm (53) lång. Har visst rena grädden i brösten. På 18 dgr har han gått upp drygt 800 gram. Han ammar oftast varannan/var tredje timme. Dock på kvällen går det ofta 4-5 timmar mellan (kl 19-00)...
    På 6-veckors kollen vägde min kille 5630g och var 57 cm lång. Så din ligger i lä där, haha. Min har gått upp 1kg på två veckor, eller 980g för att vara exakt. 
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-09-17 09:32:33 följande:

Är det någon som kan rekommendera en babysitter? Eller varna för någon? Det finns ju några rätt billiga och andra svindyra. Är dom bättre eller vad är skillnaden? Vad ska man tänka på?

Jag fick en BabyBjörn av min mamma för några dagar sen men kan säga redan att jag gillar den starkt. Den har tre olika lägen (sitt,vila och liggläge) Vilket jag gillar väldigt mkt, då min son älskar att sitta upp men behöver även vila ryggen ibland. Eller egentligen har den fyra lägen då den går att fälla helt när man ska ta med den nånstans. 
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-09-17 13:55:07 följande:

Tack för babysitter tipsen! Kanske kan hitta någon fräsch på blocket då. Babybjörn verkar ju vinnande trots pris :)

Precis, frågar inte utan bara tar honom. Jag kan ju inte direkt hålla emot heller. Sambon och hans släkt är chilenareoch idag är det deras nationaldag och vi ska iväg på firande snart. Dom är ju inte nådiga med bebisar, har på känn att han kommer bli kidnappad och visas upp hos alla möjliga främlingar som ska klämma och pussa.

Min sambo pratar mycket spanska med honom men svenska också. Jag kan ingen spanska, ytterst lite. Men det vore jättekul om vår son lär sig det :) kanske kan lära mig lite samtidigt.

I Göteborg får vi också vaccin mot rotavirus. Men här sa dom att det ges tidigast vid sex veckors kontrollen. Fick papper med info sist vi var där nu så fick vi bestämma oss tills nästa gång.
    Åh, haha jag känner igen mig så bra kanske för min sambo också är chilenare. Min sambos bror fick en dotter typ 3 månader innan oss och hon skiftar, skriker den ena tar hon den andra. Och är inte hon här får jag knappt ens röra min son. 

Min sambo och hans syskon har fyllt år, så vi firar hemma hos dom annars skulle vi också åkt iväg på firande, jag är glad för det. Här har sprungit tillräckligt med folk tkr jag. Min son vägrade sova igår kväll, i två timmar höll han på och var väldigt gnällig och ledsen. Han kan bli lite så på kvällen men sen somnar han, men igår varade det som sagt i två hela timmar, jag var helst slut, var tvungen att gunga honom hela tiden. Tror det blev för mkt för honom, massa nya ansikten eller ansikten han inte sett på länge. För mkt intryck helt enkelt, och idag har det varit värre, jag förväntar mig en lååång natt. 
  • Misszandra

Asså hahaha, jag trodde att du hade namngett din bebis till Honolulu, Nmg. Jag bara "whaaaat?Förvånad"

• Misszandra

Tråkigt att så många har problem med sina svärföräldrar! Tyvärr har ju jag också det. Var hos dom i helgen och jag får ibland inte ens röra min egen son! Han är sån, att lägger man ner honom så vaknar han oftast så om jag vill att han ska sova länge håller jag honom eller har han i min bärsjal! Men dom envisas om att lägga ner honom och när han börjar vakna får jag inte gå i närheten utan då rusar dom dit och säger att jag inte behöver röra honom! Ja fast han är min son! Han blir lugn av att höra min röst, oftast somnar han om då! Och dom bara tog honom från mig flera gånger utan att ens fråga! Och blir han gnällig hos svärfar tar svärmor honom och blir det inte bättre hos henne är han hungrig, trött eller så har han gaser! Nej, oftast var det att han faktiskt bara ville vara hos sin mamma och jag försökte förklara det för henne men nej, han är trött/hungrig eller har gaser! De bor så långt bort så de ser honom nästan aldrig så han känner ju inte igen dom, klart han blir otrygg. Speciellt när de alltid går iväg med honom. Hans tryggaste punkt försvinner, klart han blir orolig.

Min mamma har ju oftast honom nära mig så då känner han trygghet även hos henne för han ser ju mig precis bredvid. Men ja, jag kan förstå att det måste vara lättare när det är ens dotter som fått barn. Man får väl komma ihåg det när barnbarnen kommer.

Min son har också en kusin som är två månader äldre, och hon är ju mer med och skrattar och sånt men skriker även mkt mkt mer än min son, och jag kunde verkligen känna hur ointressant min son var så fort hon var i närheten. Sen när hon inte var där, då dög han, duger han inte när andra bebisar är där duger han inte annars heller tkr jag. Blir galen på dom!

Kusinen är även väldigt liten, så fick höra över 30 gånger i helgen hur stor han är. Efter 10, var det jävligt tröttande. Svarade inte ens på det, känns bara så onödigt att tjata om något sånt. Men jag lär väl få höra det en miljon gånger de kommande åren så kanske bör vänja mig.

• Misszandra

ang det med d-vitamindropparna så har det blivit mkt bättre sen vi bytte till vattenbaserade istället. La också märke till lukten på dom men min son gjorde mer grimaser med de oljebaserade än dessa. Också tråkigt att de måste va i kylen. 

• Misszandra

Ang. bajsade så bajsar min son väldigt oregelbundet. Ibland varje dag sen kan det gå flera dagar, oftast hoppar han över dagar och när han väl bajsar kommer där mängder, måste till 99% alltid byta kläder för blöjan klarar inte det. Och att bo i lägenhet och tvätta en gång i veckan är inte jättekul men det går ..

Jag har varit ifrån min son nån timme vid två tillfälle, då jag helammar vill jag inte att han ska behöva bli hungrig och ledsen bara för jag inte är i närheten. Brukar dock va lugnt, han brukar sova gott även när jag kommer tillbaka. 

Nån skrev att de skulle börja jogga? Får man det när man nyss fött barn, är inte det risk för framfall så tätt inpå? Hört att man måste vänta med sånt i några månader. Kan ha fel, bara en orolig tanke. 

• Misszandra
    jess06 skrev 2016-09-25 16:18:35 följande:

Det här med svärföräldrar verkar vara ett hett ämne hos de flesta. Jag känner mig lite kluven.. Jag är väldigt noga med att människor som röker ska tvätta sig ordentligt osv innan de håller Hanna eftersom jag vet att rökning har stor inverkan på psd. Min svärfar röker 2 pkt om dagen och har alltid gjort det. Han har även alltid rökt inne men sedan lillan kom påstår han att han slutat röka inne. Dock står han med ytterdörren öppen, precis vid dörröppningen och röker så det kommer ju i alla fall in.. Dom kommer sällan och hälsar på hos oss men vill att vi ska komma varje dag och det är faktiskt rätt tjatigt, speciellt eftersom jag alltid är trött efter infektionen från kejsarsnittet. Nu har svärmor börjat ränna här nästan varje dag istället.. Dom påstår hela tiden att rökning inte är skadligt för barnet osv, blir så trött på deras resonemang eftersom jag vet att det inte stämmer. Jag vill ju att lillan ska vara med farmor och farfar eftersom hon inte har mormor och morfar men deras tankesätt gör mig rädd för att någonsin kunna lämna henne där utan mig, mannen får inte gå dit med henne utan mig heller, önskar verkligen att det inte skulle behöva vara så. Hur ser ni på det här med rökning?

Du borde väl kunna hänvisa till forskning att rökning ökar risken för psd? Och jag menar, vi lever väl i ett samhälle där alla är medvetna om hur rökning påverkar oss människor negativt och jag menar en liten bebis har inte immunförsvaret som vi har och inte heller valet att inte komma till nån som nyss rökt. 

Om det hade varit mina föräldrar hade jag sagt att du får inte hålla min son på minst 3h efter du rökt, min pappa var precis som din svärfar. För 4 år sen slutade han tvärt, trodde aldrig han skulle klara de av anledningen hur mkt han rökte på en dag, han hade alltid en cigg i munnen. Mina svärföräldrar röker, de smygröker ofta, vill inte att nån ska se dom röka men alla vet att de gör de, tror de "försöker" sluta nu pga två barnbarn men jag har gjort klart för min sambo att ska de röka får de inte hålla vårt barn, de skadliga ämnena sitter inte bara i kläderna utan även i huden i ett visst antal timmar efteråt, kvittar om du tvättar händerna, det försvinner inte ändå.

Sen tkr jag det är så hemskt med barn vars föräldrar röker och sen går direkt in och tar på sitt barn och pussar på den. Kunde lika gärna ha ungen rakt framför ciggen, samma effekt. Folk påstår alltid att "men vi överlevde ju när våra föräldrar gjorde det när vi var små" ja, jo det gjorde vi men det finns många som inte gjorde det ... 
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-09-24 16:28:16 följande:

När min lilla sover så ligger han ofta och gnyr och gnäller lite för att sen somna om. Han gråter inte och skriker inte, han bara låter lite grann. Jag går dit och ser till honom ifall att jag behöver ta honom men oftast räcker det att bara rätta till filten om ens det.

Så är vi hos svärisarna och han sover. Jag har förklarat hundratals gånger hur han fungerar med sömnen, så kommer svärfar och hetsar om att han gråter och jag säger lugnt att nej han gnyr bara lite, han somnar om inom några sekunder. Sagt och gjort, han kom till ro på en gång. En minut senare hör jag att han börjar låta lite högre och jag går och tittar till honom. Då står svärmor där och pillar på honom, har handen på honom och liksom skakar eller vaggar honom om ni förstår vad jag menar. Jag säger återigen att han somnar om snart om han bara får vara. Men hon fortsätter. Jag gillar inte att säga till igen men det är uppenbart att hon har väckt honom med flit. Jag går ut ur rummet och mumlar till sambon vad hon gjort och han svär lite men gör inget åt det. Går förbi igen och ser att hon plötsligt har plockat upp honom. Tänker att han kommer börja skrika efter mat snart ändå så jag låter dom va. Och såklart, nu är han vaken och jag får ta honom och amma. Kan riktigt känna hur båda svärisarna väntar på att få rapa och bära. Hoppas lillen kräks på dom...

Måste säga att det är ganska komiskt att mina svärföräldrar är precis tvärtom. Min son är en liten "knä-bebis" han kan inte sova själv, lägger man ner honom så 1 gång på 10 gånger lyckas han sova vidare annars vaknar han och får han inte sova får man ett rent helvete på kvällen av övertrötthet. Av den anledningen låter jag ofta honom sova på mig, då jag inte störs av det, tkr bara det är mysigt, men de envisas om att han ska sova själv, så de lägger alltid ner honom och då vaknar han sen är det jag som får ta skiten på kvällen. Det komiska är också att även fast de envisas med att lägga ner honom så envisas de med att de ska ha honom. Nästan som att de inte vill att jag har honom hos mig alltid, för om han vaknar får jag inte röra honom, och somnar han inte om så tar de alltid upp honom. Oftast får jag ta honom ändå för han blir förtvivlad när han vaknar och inte ser mig. 

Låter lite som att vi skulle behövt byta svärföräldrar! ;) 

Tkr också det är så tråkigt att man ska behöva förklara en grej 1000 gånger och ändå lyssnar de inte på en, man känner ju sin bebis bäst och vet hur hen fungerar. Man lär sig ju nya knep hela tider tkr jag. 

Något som jag också är rädd för är att saker som var ok när de hade småbarn är inte ok nu. Som att en bebis inte får sova på mage om den inte kan vända sig själv. Och jag var inte i närheten och kommer in i vardagsrummet, då har hon lagt honom på mage när han sov, och jag blev så stressad, förklarar att han får absolut inte ligga på mage när han sover, det är då han kan sluta andas osv, och då säger hon till min sambo på spanska att det är bra för bebisar att ligga på magen, det ska hjälpa dom att rapa osv. Ja, han ska ligga på magen när han är vaken, nån minut om dagen men inte när han sover. Man blir ju lite nervös över att lämna honom ensam när de inte har koll och tar sig frihet till både det ena och det andra. 
Svar på tråden BF Augusti 2016