• Mulan91

BF Augusti 2016

moen skrev 2016-05-20 08:05:17 följande:

Har inte skrivit på ett tag! Mitt liv är upp och ner nu och mår inte alls bra.. Speciellt i själen. Men här kommer en uppdatering :) förlåt om inlägget blir långt!

Tycker också att det är jättejobbigt när folk stirrar! Bor inte mitt i smeten i Stockholm (bor i Skärholmen där det är lite mer normalt med yngre mammor). Men va hos BM igår inne i stan. Har redan jätte problem med att va bland folk och de stirrar på mig med stora ögon och tittar snett. Känns nästan som att folk tittar och känner sig äcklade över att man är ung (23 men kan se en aning yngre ut) och ska få barn. Är mest blickar från tjejer i min ålder (20-25) och kvinnor 40+. Sitter alltid och skäms och känner mig ledsen när dom gör så :( som tur är åker jag med sambon så han blir ett stöd! Tar hans hand och då känns det alltid lite bättre.

Men som sagt! Va hos BM igår och allt va bra förutom järn värdet. Hon blev orolig över att det inte gått upp även fast jag äter dubbel dos Niferex och ändrat om kosten. Ska kolla igen om 2v och om det går ner minsta lilla ska jag få järnsprutor. Lilltjejen låg mitt på kurvan :)

Har varit hos sjukgymnasten också med foglossningen och fick testa på akupunktur för första ggn :) testade också tens. Gjorde både ont och va skönt! Ska dit nu och få behandling ända fram till förlossning!! :D tydligen sitter jag för mycket när jag studerar så svanskotan tar stryk.

Ska försöka skaffa rejäl hjälp med psyket. Har varit hos riktigt duktiga psykologer innan grav men tyvärr är det sån sjuk väntetid för att få prata med någon så har nu under grav blivit kuratorer som inte alls varit bra. Har bara fått ladda ner mindfullness appar hittills men känns inte som att det hjälper mot all ångest.. Är nog enkelt att säga "ladda nee dom här apparna så ska du nog se att du blir lycklig!"

Hej allihop!
    Hoppas ni alla mår bra :) själv sitter man hemma, jag blev helt sjukskriven nu och måste säga att det känns bra (lite rastlös kanske), men det är bättre så här. Jag orkade inte jobba och kvalitén på mitt arbete försämrades så jag fick ångest för det förutom all smärta man drog runt med också.

Moen, vet du, jag bor 4 min ifrån dig... Haha. :)

Hursomhelst. Kände att jag ska öppna mig lite gällande detta ämne. Varför? Man kan väl säga att jag har en hel del erfarenhet.

Jag har valt att vara anonym här nu men jag har tidigare varit väldigt aktiv på sociala media osv. Jag var nämligen en bloggerska och min blogg handlade om mitt liv som ung mamma. Det gick ganska bra för mig på den fronten och jag hade många läsare, men jag la av till slut bl.a. pga den man jag är tillsammans med nu. Att ha en blogg som jag hade leder till att man blottar sig mycket och min man kände sig inte bekväm med det. Det var ok, jag hade ändå bloggat så länge och kände inte att det var något jag skulle sakna överdrivet mycket även om jag kan sakna att skriva av mig ibland. :)

Jag fick min son när jag var 18 med en man jag inte är med idag av alla möjliga anledningar, vi var verkligen inte rätt för varandra. Min mamma stöttade mig otroligt mycket men kan inte säga detsamma om min pappa. Han är en väldigt strikt muslim och försökte inte dölja det faktum att han tyckte att jag skämt ut hela familjen. Det ledde till en skam jag bar med mig hela min graviditet och ett tag efter det också. Jag gick runt med ångest och det hjälpte inte med de dömande blickarna som brände mig i nacken varje gång jag tog bussen eller tunnelbanan. Det var förjävligt.

Sedan fick jag min son och tro mig, blickarna fortsätter än idag. Det värsta är att folk kan yttra sig om allt möjligt, som att de har rätt att tala om för mig hur jag ska ta hand om min son bara för att jag är ung. Ex. kan det vara kommentarer om hur jag höll honom till idag när en tant sa att jag är en dålig mamma för att jag skällde ut min son i panik när han hade sprungit mot en buss. Ja, bussen var i full fart. Sånt händer mig då och då, folk som tror de kan säga vad de vill.

Det kommer nog att fortsätta ett tag till, jag är 24 idag men ser mycket yngre ut ändå.

Idag är jag mycket starkare och säger ifrån när folk överdriver. Men det bästa är faktiskt att skita i blickarna och kommentarerna! Någonstans på vägen bestämde jag mig för att inte bry mig längre och det gör jag inte på samma sätt som förr. Jag tar inte åt mig, för i slutändan är det som ni säger. Det måste vara något som saknas i personen framför dig som säger att du inte är bra nog fast kanske med andra ord eller med en blick.

Vi borde stärka varandra allihop, och jag ska bli bättre på det. Jag har fått kommentarer ibland där folk kan säga "vad vackra du och din son är tillsammans", eller "vilken imponerande mamma du är". Sånt borde vi sprida! Jag ska börja med det, känner mig så inspirerad nu :)

Och för att avsluta min långa bok här nu haha så vill jag börja med att säga att alla ni som är aktiva i tråden har varit fantastiska. Är positivt överraskad över hur mycket kärlek som finns här, ingen är elak eller negativ på något sätt. Man kan komma hit med problem och inte vara orolig över att bli dömd. Ni är jätte fina människor! :)

//Honsomskriverförmycket haha kramar

• Mulan91

Hmm sjukskrivning e knepigt. Mest pga FK inte läkarna. Men mår du verkligen dåligt och inte klarar av det borde du ju få sjukskriva dig!

Jag har inte talat om det för min chef än, känns som att de kmr stressa mig över vissa uppgifter jag planerade att få klart innan jag sluta... Men samtidigt så borde jag väl inte bry mig antar jag :/

Ja eller hur, jag är i skäris ofta när jag ska handla :P bra o smidigt där!

• Mulan91

Jag tror att min bebis testat att lägga sig med huvudet neråt men tror inte det är dags för bebisen att fixera huvudet än. För mig har det känts som att det trycker neråt mycket och ibland har jag fått sparkar högt uppe på magen så jag vet att hon eller han faktiskt ligger upp o ner :) när ska de börja fixera huvudet?

Ang preventivmedel så e jag lite förvirrad. Sist jag ammade fick jag inge mens alls, är det risk ändå? Tänkte amma o sen stoppa in en kopparspiral.

Välkommen jess :) grattis!!

Och kul med shoppandet :) va mkt du hitta! Buhu vill också handla in en massa men snart så :))

• Mulan91
    Snuttispluttis skrev 2016-05-20 21:09:53 följande:

Alltså, så drygt att folk är så neggo till unga gravida (och de som ser unga ut). Tror det är mycket för att de typ tror att de inte kommer kunna försörja sitt barn och att de kommer ångra sig när de blir äldre och visare.

Själv är jag adopterad asiat så när jag och min man går runt med dottern på elva månader och en till på väg så ser jag att en del ser på oss och typ "se på de med importfru, aktiva i sovrummet minsann".

Själv orkar jag inte lägga energi på att störa mig på folk vars livsval inte påverkar mig det minsta. Så länge som du inte förstör, mördar och påverkar mitt liv negativt så lev som du vill.

Jaa jätte tråkigt ! Vi människor dömer varann alldeles för mycket!

Va hemskt att folk ens orkar titta så! Jag e blandad, svart o vit, folk reagerade förr på mina föräldrars äktenskap och nu reagerar folk på mitt. Jag är blandad och är med en man från chile. Folk från min pappas land reagerar värst och undrar va jag gör med en utböling (trots att jag faktiskt bara e halvt från hans härkomst..)

Nån gång har vi fått kommentar på att jag e färgad (e liksom solad typ) och att min man e vit (i hyn iaf). Sjukt hur trångsynta folk är! Tur att man har vettiga människor runt om sig iaf :)

Kärlek är vackert. Punkt.
  • Mulan91

Jaså så dom vänder sig redan :o shit det händer saker verkligen, förlossningen kommer nog vara här snabbare än vad man tror .

• Mulan91

Håller med er! Är också jätte trött fastän man vill att barnet ska få va kvar i magen sålänge han/hon behöver. Jag kunde inte gå upp ur sängen inatt för o kissa. Jäkla foglossning gjorde så benen inte löd mig. Jätte läskigt!

HJohansson: hoppas allt går bra för er <3!

• Mulan91

Ja dela gärna med dig! :)

Tycker också att rörelserna har lugnat ner sig något, det var mycket mer sparkar och så förra veckan, men bebisen rör sig fortfarande :)

• Mulan91

Okej :) tack!

Usch min foglossning är också värre än nånsin! Jäkla skit -_-

• Mulan91

1 och 1/2 månad senare så godkände äntligen FK min sjukskrivning på 50%. Nu måste jag bara skicka in komplettering för att jag nu e sjukskriven 100%. Haha it never ends!

Svar på tråden BF Augusti 2016