Misszandra skrev 2016-07-10 21:01:22 följande:
Jag måste få prata av mig lite ... Jag blir så himla irriterad och ledsen varje gång jag träffar mina svärföräldrar av anledningen hur de pratar om vårt barn. Jag får hela tiden höra hur stor han kommer va, att storlek 56 inte kommer passa honom när han kommer ut osv osv .. Jag blir galen, jag bryr mig inte om han är stor, han får gärna vara det, det spelar ingen roll för mig. Men det gör mig orolig, det får mig att tänka jättemkt på förlossningen, jag menar om jag nu ska föda ut en unge som inte passar i storlek 56 blir man ju orolig, och det är min första förlossning så jag vet inte ens hur det känns att föda barn, jag bara antar att det kommer vara den värsta smärtan i mitt liv men också det bästa ögonblicket någonsin. Jag har försökt förklara för min sambo att jag inte orkar höra på det tjatet mer men han säger tydligen inget om det till sina föräldrar eftersom de fortsätter tjata.
De fick även sitt första barnbarn från min sambos äldre bror för snart 2 månader sen och även fast mitt barn inte är fött än så jämförs han med det barnet heeeela tiden. "Kommer ert barn kunna göra så", "kommer ert barn se ut så där, eller så där" "hon är så söt och liten, jag tror ert barn kommer ha storlek 74 när den är 3 månader" Asså jag blir galen, jag vill bara stänga in mig i ett rum och inte låta någon träffa honom när han väl kommer till världen just pga detta eviga tjatet.
Det är konstigt att där finns så många som plötslig våger kommentere ens krop bara för att man är gravid. Jag har en jätte stor mage och har gått upp 24 kg (är i vecka 35) och kolleger och folk jag aldrig träffat förut kommenterer storleken och hur lågt den sitter.
Storleken på magen indikerer inte säkert storleken på bebisen, men jag var stor när jag var gravid med min dotter och hon var 57 cm lång och vägde 4,56 kg. Hon var jätte fin och kanske hon inte passade storlek 56 mer än två veckor, men who cares?
Om du är orolig för om bebisen skulle vara för stor för att komma ut ska du ta det upp med din barnmorska. Hon skulle säkert ta din oro på alvor. Lysna inte på folk som inte vet vad de pratar om, och om någon gör dig ledsen berätta för dem att deres kommentarer som de tycker är roliga faktisk gör dig ledsen.