Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

BF Augusti 2016

Skönt att höra om fler som har samma (rygg)sovproblem. Jag googlade såklart om det och hittade bl.a. en Nya Zeeländsk studie som var helt hemsk!! Där typ majoriteten av döda bebisar i slutet av graviditeten berodde på att mamman sov på rygg...men den var inte bekräftad och det står mycket om motsatsen också. Alltid ska man oroa sig för nåt! :) Min BM är tyvärr mer eller mindre värdelös så henne är ingen idé att fråga...

Jag har tecknat en gravidförsäkring från Trygg Hansa. Har gjort det med båda andra barnen och har oss alla personförsäkrade där. Tycker det är tryggt att man har bebisen försäkrad de första 6 månaderna efter födseln så man slipper tänka på det då.

BF lista med ort

Mika86, 29 år, sjätte barnet, en pojke, Tingsryd (södra kronoberg)
    Hallonpajen, 39 år. tredje barnet, pojke BF 29/8, Bjärred (utanför Lund/Malmö)

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Haha, vad roligt att läsa om all bajsrädsla! Jag vet att det kom en liten klutt under min andra förlossning, sjukt att jag märkte det egentligen och jag märkte oxå hur diskret uskan torkade bort det :) och nej, jag vill inte göra om det och JA jag tycker det är pinsamt att ens berätta det men jag vet ju hur vanligt det är och det var väldigt odramatiskt...det är nog ingen som har diarré eller bajsat värsta korven...det finns det nog inte plats för :D men jag skulle hellre göra om det än att ta lavemang!

Hos oss gör alla glukosbelastning oavsett BMI. Jag ska försöka snacka mig ur det denna gång då jag gjort det två gånger men antar att det inte går...har mitt första "riktiga" bm-besök på tisdag och är då i v 24+0 (jag tror jag är sist av oss alla! :))

Vi är på Cypern och njuter av semester och har outat graviditeten på Facebook idag med bilden nedan:

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Jag tror det där med "bajskontakt" är en skröna. Det handlar om vaginal födsel vs kejsarsnitt - vid en vaginal födsel utsätts ju bebisen för en bakterieflora från slidan som ska vara positivt jämfört med en steril kejsarfödsel. Att en bebis skulle få rena e-colibakterier på sig vore nog direkt olämpligt...

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Snuttispluttis: ja, det är kanske sant då...tänker att inte någon skulle må bra av e-coli i ansiktet men man vet aldrig :)

Har man klarat en förlossning utan att gå sönder är sannolikheten säkert stor att det går lika bra nästa gång. Men visst kan allt hända - blir man igångsatt, värksvag (med forcerad krystning) eller liknande så kan man ju spricka. Jag har gått sönder båda gångerna så jag förväntar mig inget annat...

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Min första förlossning var dålig på många sätt, och det blev forcerad krystning så att jag sprack (grad 2) var inget konstigt men jag blev väldigt slarvigt och dåligt ihopsydd och hade problem egentligen ända tills dottern föddes. Jag var helt stum nedtill så jag fattade att jag skulle gå sönder även andra gången, trots en fantastisk bm som gjorde allt för att det inte skulle hända. Hon tittade mig i ögonen efteråt och sa "nu ska vi göra detta fint och ordentligt, du lever ju med detta varje dag". Behöver jag säga att jag älskar henne?! ;) så jag blev tusen gånger bättre efter min andra förlossning men med det som facit väntar jag mig inget annat denna gång. Men kanske en grad 1 istället för 2 iaf! :)

Jag ska iaf skriva i mitt förlossningsbrev att jag önskar samma bm om hon skulle råka jobba då!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

AJ för att spricka i klitoris!!

Hade det inte varit min första förlossning hade jag nog tagit det vidare men man visste ju inte hur det skulle vara! Jag kunde inte gå efteråt heller och hade troligtvis en spricka i svanskotan som fick självläka. Dagen efter kom tom en barnmorska från skiftet innan sonen kom ut och närapå bad om ursäkt (vi var på patienthotellet efteråt) och det fattar jag nu är extremt ovanligt, men inte fattade jag det då. Det var inte många rätt den natten och de skyllde på fullbelagt och riskförlossningar samtidigt, och tyvärr ser väl verkligheten ut så idag (för 8 år sen...). Det är såklart sorgligt när man drabbas men jag är glad att min andra förlossning blev så mycket bättre!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Jag har inte alls känt när jag brustit heller! Så länge man läker bra efteråt är det faktiskt inte alls farligt ;)

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Oj vad låga järnvärden ni har! Jag var hos bm igår och ligger tydligen på 125...! Äter "bara" fyra tabletter järn + C-vitamin om dagen. Men jag är å andra sidan jättetjock!!! Med mina första två har jag gått upp 20 kg varje gång och jag har redan gått upp 16!! Är helt chockad...jag kommer att vara en valross i augusti!

Ni som skriver att ni har mensvärk -exakt hur känns det? Jag har ganska ofta ont i nedre delen av magen, det liksom svider och känns som sammandragningar men magen är ändå mjuk. Har lämnat två urinprov redan som har varit ok. Det känns bara inte bra men BM vet inte vad det kan vara och jag har så himla svårt att förklara känslan och när den uppstår... Alla andra värden och hjärtljud är annars jättebra så bebis verkar må bra iaf...

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Curlingmorsan: det låter som det jag brukar känna. Jag har fortfarande inte klurat ut vad det är men det känns mer och mer sannolikt att det är bebis som trycker och spänner nedåt för ibland tycker jag att det släpper efter att han har sparkat runt en stund. Och ibland tycker jag det hänger ihop med när jag är lite trög/gasig i magen. Inte lätt det där att förstå vad det är som känns därinne...

Jag har aldrig (peppar peppar) fått bristningar på magen, däremot går jag upp i vikt på lår och rumpa så där har jag en hel del bristningar...

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Jag har TRE skötväskor hemma...! Måste nog sälja en av dem iaf :) jag gjorde en megabeställning på babyland i helgen - det blev skötbädd (den gamla behöver bytas ut och vi har platsbyggt skötbord), spjälsängsskydd, babyvakt och en alldeles oumbärlig och onödig stroller organizer (eftersom jag bara har tre skötväskor menar jag :D). Får alltid lite ångest efter att jag har köpt saker till bebisen men jag har redan sytt 20 plagg, både virkat och stickat babyfilt, virkat en mobil till skötbordet och en snuttekanin...så det är väl komplett onödigt att ha mer ångest nu tänker jag!

Stolt sytok!
Svar på tråden BF Augusti 2016