Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

Mika86 skrev 2016-04-04 18:27:33 följande:
    Haha då är vi två, riktigt längtar till förlossningen dels för att få träffa bebisen men även för att det faktiskt är så häftig upplevelse.
    Hade varit kul med en hemmaförlossning men rädd att nåt gå fel.

Hur känner ni andra inför förlossningen? Eller kanske inte ens börjat tänka på det än
    Eftersom dottern föddes med planerat snitt pga sätesbjudning så ser jag verkligen fram emot denna med skräckblandad förtjusning ha ha ha....
    Vill inte gå miste om upplevelsen samtidigt som jag är lite nervös för vad som komma skall. Vet ju inte hur jag kommer att känna med smärta osv. Men det ska nog gå bra till slut :)
  • Kela1981
    Curlingmorsan skrev 2016-04-04 07:33:15 följande:

Jag kommer inte heller amma. Är en av de "hemska" ersättningsmammorna. ;)

Ha ha ha "hemska ersättningsmammorna" :D
    Jag var en hemsk ersättningsmamma med dottern och det endast för att jag blev så jäkla uppstressad över att amningen eventuellt inte skulle fungera så jag sket i det helt.
    Har en bröstreduktion i bagaget så det är faktiskt inte säkert att det är fysiskt möjligt för mig att amma.
    Dottern har då aldrig klagat plus att det var fantastiskt att pappan kunde gå upp och mata på nätterna ;)
    Alla har vi olika anledningar till att amma eller inte amma och det går faktiskt lika bra vilket som.
    Jag själv är ett flaskbarn och jag vill nog tro att om jag klarat mig utan sjukdomar, allergier osv efter att ha ätit ersättningen som fanns på början av 80-talet så ska nog våra ungar klara sig på den som finns idag ;)

Idag är jag mer trygg som mamma så jag vill se om amningen funkar (plus att det är smidigare att bara kunna stoppa tutten i munnen på bebis på natten när sambon jobbar och jag är ensam med två barn) men funkar det inte så vet jag att dom överlever på flaska också :)

Det viktiga är att barnen får mat, inte hur <3
  • Kela1981
    skattenmust skrev 2016-04-05 18:41:58 följande:

haha galet, har gått upp 9.5 kg :D 

Jag vågar inte ens väga mig :/ Gick upp totalt 13 kg med dottern men det där kommer jag att slå med hästlängder denna gången tror jag ha ha ha

Ringde bm idag och bad henne skicka mitt moderskapsintyg så jag kan börja kriga med FK om gravidpenning. Lika bra att sätta igång så det är avklarat tänker jag ;)

Angående namn så sitter vi lite i skiten med tanke på att det är en flicka till. Dotterns namn var det enda vi kunde enas om sist och det diskuterades ända in i det sista ha ha ha. Så vi får väl se hur det går det här. Jag vill gärna ha ett par förslag innan bebisen anländer och sen får man se vad som passar bäst. Sambon är mer avslappnad och tycker inte att det är så bråttom :)
  • Kela1981
    Hallonpajen skrev 2016-04-05 15:18:59 följande:

Vi väntar en liten kille!! Jag som var HELT inställd på en tjej blev först alldeles paff men nu börjar det smälta in i medvetandet...sitter här och planerar hur vi ska berätta för blivande storasystern att det inte alls är en lillasyster i magen :) Det var iaf en aktiv liten kille och allt såg toppenbra ut. Men min moderkaka måste verkligen vara världens bästa stötdämpare för han har inte varit stilla många sekunder på de ultraljud vi varit på och jag känner verkligen inte mycket!!! Men det lär nog ändra sig...

Har ni varit med i studien där de mäter livmodertappen för att se om dess längd har något samband med för tidig födsel? Jag ställde iaf upp och ska mäta den igen om tre veckor.

jag har tecknat gravidförsäkring hos Trygg-Hansa med båda barnen. Har inte behövt utnyttja den men det allra bästa tycker jag är att den täcker de första 6 månaderna sedan. Det är inte det första jag kommer ihåg att göra med en nyfödd hemma så det känns tryggt att ha den. Båda barnen är fortsatt försäkrade hos Trygg Hansa idag.

Stolt sytok!
    Jag valde att inte vara med i studien tyvärr. Är redan med i en om KS så jag har 3 ul till innan fl plus besök hos bm så jag tror jag får svårt att hinna med allt om jag skulle varit med i den också. Tråkigt tycker jag för jag hade gärna gjort det om det funnits utrymme. I stället får man väl vara tacksam för er som ställer upp så att framtida mammor kan få hjälp av resultaten :)
    Gav dock mitt medgivande att dom skulle få gå igenom min journal efter förlossningen och hämta info därifrån :)
  • Kela1981
    Sara25 skrev 2016-04-06 11:21:19 följande:

Jag känner mig så otroligt omotiverad till mitt jobb just nu.. Vill bara vara ledig och orkar inte engagera mig i att påbörja nya saker i arbetet. Gör endast det jag måste, vilket verkligen inte är likt mig då jag brukar vara mycket aktiv och jobba mycket effektivare än vad jag gör just nu..
    Är det någon som känner igen sig i detta? Obestämd

Längtar bara tills bebis kommer och mina tankar är hela tiden på annat håll än på jobbet..! Rynkar på näsan

Kände att jag vara tvungen att dela med mig av detta då jag hela tiden blir frustrerad på mig själv över att jag känner såhär!

Jag känner likadant! Då har jag ändå fantastiska kollegor och vi är mer som en familj än som kollegor. Men nu längtar jag bara till sommaren och bebis.
    Det kommer och går i perioder för mig men just nu är det riktigt drygt.
    Vill bara släpa fram allt och börja boa :)
  • Kela1981

Jag har också fått hjälp med grav. penning. Hoppas FK godkänner. I så fall går jag 1/7 :)

• Kela1981

Precis varit på ul och fått se den lilla igen <3
    Nu är det inte dags förrän i vecka 35 igen :( Får väl se om det blir något tillväxt ul också som det blev med dottern.
    Det var full rulle där inne idag också plus att dom kollade en extra gång på bebisen och livmodertappen. I vecka 35 kollar dom också bebis och tapp plus att dom kollar positionen på bebis så att man har lite bättre koll inför fl istället för att bm bara är och "gräver" i magen ;)
    Den riktiga anledningen till ul är att kolla snittet från KS förra gången så all koll med bebis är ju utöver <3

• Kela1981

Jag har haft nån sammandragning när jag ansträngt mig mer än jag borde men det är bara ett par enstaka gånger.
    Antar att det börjar komma inom nån månad. Har för mig att jag kände ganska tidigt med dottern.

Däremot har det börjar strama ordentligt i magen, framför allt på kvällarna när jag är som störst. Blääää det spänner och drar, inte så mysigt :(

• Kela1981

Usch, idag har varit en mindre bra dag :/ Har haft en svidande känsla i magen och det drar och spänner på alla håll just nu.
    Att jobba 10 timmar då är ingen höjdare :(
    Är fullständigt färdig och skulle helst ha semester i en vecka nu men ska jobba i morgon igen så det är väl bara att lägga fötterna högt och ladda om :/
    Hade riktigt ont i magen i morse när jag vaknade. Skitskum känsla men den gick över så fort jag kom upp och rörde lite på mig.

Angående skötväskan så tyckte jag mest att jag aldrig använde allt som låg i den. Mest "bra att ha" saker så när dottern var ca 9 månader så bytte jag till en liten ryggsäck istället för att släpa runt en stor skötväska.
    Man märker efter hand vad man använder och anpassar väskan efter det. Har man ett kräkbarn så behövs ju fler ombyten osv.
    Alla fickor i väskorna är kalas för att hålla rätt på allting, kanske en termoficka för att hålla mat/ersättning varmt eller kallt.

• Kela1981
    Nmg skrev 2016-04-09 20:38:45 följande:

Snarkar ni under graviditeten? Jag kunde snarka till

Nån gång ibland förut men nu senaste dagarna har det blivit värre min man tycker det är jobbigt... Är det vanligt att snarka när

Man är gravid? Jag Är inte överviktig så det kan itbe vara det? Även fast jag gått upp i vikt nu

Så klart, Skanska det som påverkar? Ska till barnmorskan i maj så jag kan fråga henne då

Men jag blir fundersam bara.

Slemhinnorna i kroppen sväller ju under en graviditet och det är t.ex vanligt att vara täppt i näsan pga det så kan tänka mig att det är det som får dig att snarka mer nu.

Sambon är den som för mest oväsen här hemma så jag tror inte han skulle märka om jag snarkade mer ha ha ha....
Svar på tråden BF Augusti 2016