Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

BF Augusti 2016

Väsk- och skogalen är jag i ett nötskal :) jag har nog inte så mkt kvar att köpa alls, vi har vagn och babyskydd sedan innan, vagga, spjälsäng, bärsjal och bärsele. Jag ska nog mest komma på en massa saker jag kan pyssla ihop och bebiskläder kan man ju inte få för många av...eller?!';)

Jag syr mest från Ottobre annars finns det en tjej på Etsy som heter Hallonsmula (design) som säljer jättefina mönster till baggydress, fuskomlottbody och baggybyxor till bebis. Kostar en slant men går att variera massor och motsvarar i princip en basgarderob till bebis!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Kela: jag har haft bärsjal till båda mina och älskar det! Jag har en tricot slen. Tipset är att träna och inte ge upp ;) vanliga nybörjarfel är att knyta den för löst och för lågt men sitter den rätt är den fantastisk!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Babynest är inte svårt att sy! Lite pilligt men inte så komplicerat. Finns flera tutorials på nätet. Jag tänkte sy ett nytt :)

Gällande kudde: jag har alltid bollfiberkudde och det rekommenderas av alla som "kan" spädbarn. Min son fick snett huvud pga platt kudde och jag blev nästan idiotförklarad när jag berättade att jag hade haft platt kudde eller ingen alls. Rådet om platt kudde kommer från tiden då spädbarn sov på mage och inte skulle ha för mycket fluff som kunde hindra andningen. Men nu när de alltid ligger på rygg så är det helt klart en formbar (bollfiberkudde) kudde som gäller.

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Tack för tipset om facket! Det hade jag glömt annars. Vi band en större del av våra bolån förra föräldraledigheten men det är väl knappast lönt nu med dagens ränteläge. Då tog vi även bort amorteringen (har inget tvång på det) och det gör ju några tusenlappar i månaden. Har man CSN-lån tror jag man kan få lägre betalningskrav där oxå - jag ska dock betala min sista skuld i december så jag står med glädje ut de sista sex månaderna med lite mindre i plånboken :)

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Märkligt att det ska vara så svårt Mulan91!!

Får ni många frågor om när det är dags? Jag börjar bli så SJUKT trött på alla frågor och nu på morgonen var jag riktigt otrevlig mot en kollega i kön till kaffeautomaten...hon hade inte sagt något innan, men jag skojar inte om minst 5 personer per dag ska kommentera "oj, här har det växt" eller "oj, när är det dags?!". Jag är större denna gång (tredje) men det är inte så jäkla roligt att höra och jag har svårt att svara på ett trevligt sätt längre. Annars är det minsann aldrig ok att kommentera andras kroppar, men jag känner mig VERKLIGEN som ett offentligt villebråd just nu. Någon som har några bra förslag på svar...? Har allvarligt övervägt post-it lapp på magen...

Apropå rörelser så känner jag bebis mest hela tiden...inte på natten dock så jag hoppas (:)) att det betyder att han sover då. Är väldigt glad över att han är så aktiv för jag blir lätt så orolig och nojig annars. Mina tidigare två körde oftast varannan dag-aktivitet...men det var nog inget mönster jag kunde se när de kom ut.

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Jo, man önskar ju att det vore så men jag sitter i ett kontorshus så det är verkligen alla möjliga som kommenterar (som jag inte ens känner eller jobbar på samma avdelning). I hissen, i lunchrummet, i kopieringsrummet...typ överallt. För att inte glömma alla föräldrar på dagis och i skolan...suck.

Jag har 102 dagar kvar. Undrar vad jag ska fira med på lördag? Skrattande

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Kela: Ja, såna kommentarer är ju underbara! Tyvärr är väl inte den varianten mest förekommande för mig... ;)

Jag har varit jättetrött i veckan också! Men jag funderar på om det kan bero på pollen? Man är ju ofta mer känslig som gravid och det har varit en riktig pollenboom nu ju. Även om man inte är allergisk vanligtvis kan man ju reagera på det.

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Usch vad tråkigt att läsa om era erfarenheter som unga mammor!!! Jag är ju gammeltackan här i tråden (;)) men har oxå alltid sett yngre ut än jag är så jag förstår till viss del hur ni kan bli bemötta. Men det är oavsett förjävligt och bottnar bara i okunskap och avundsjuka. Vi kvinnor kan vara fruktansvärt elaka och missunnsamma, tyvärr.

Jag hoppas att ni får bra vård och känner att den hjälper och stöttar er! Har själv gått hos psykolog i flera år (pga min elaka mamma som jag sedan dess inte haft kontakt med på sex år nu) och vet hur mycket det kan hjälpa om man hittar rätt terapeut och "blir sedd". Ni, och era barn, är värda allt bra i världen!

Pussåkram från gammeltackan och ta hand om er! <3

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Mika: 39 ???? Men tröstar mig med att min syrra är 10 år yngre (86:a) och folk brukar fråga om vi är tvillingar. Till min syrras stora förtret... :D

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Nu har jag legat i ett varmt bad i en halvtimme och innan dess på soffan i en timme för att lugna ner sammandragningar...har jobbat i trädgården i mer än 5 timmar idag och det var tydligen inte så klokt...men jag kände inget alls när jag höll på - hur ska man veta hur mkt man orkar? Och är de ofarliga så länge de inte är smärtsamma?

Tackolov verkar det ha lagt sig nu även om jag var väldigt nära att ringa förlossningen...

Ang. Preventivmedel så blev lillebror till när jag tröttnade på att må dåligt av hormonspiral. (Jo, vi hade pratat om ett barn till oxå :)). Jag har haft hormonspiral efter både barn ett och två och mår bra de första två åren typ (har 4 år mellan mina barn) men sen börjar jag få blödningar igen (efter att helt sluppit mens) och får ett sjujävla humör, ingen sexlust och får pms-utbrott igen. Vet inte hur det kommer sig men spiral blir det inte igen. Hade gärna kört med natural cycles men känner mig oxå osäker med det och fler barn får det inte bli!!' Vill absolut inte ta hormoner igen iaf!

Stolt sytok!
Svar på tråden BF Augusti 2016