BF Augusti 2016
Jag använder också trikåsjal just nu :) köpte den begagnad på blocket för 200kr haha :)
Jag använder också trikåsjal just nu :) köpte den begagnad på blocket för 200kr haha :)
Min son väger 8kg och jag känner inte att jag bär så mkt på min mage. Har man knutit sjalen rätt (vilket jag insåg denna vecka att jag inte gjort) så är det avlastande för ryggen. Det är lite knivigt ibland då man måste dra ner banden på ryggen emellanåt för annars börjar ryggen värka. Jag kan också säga att jag har en otroligt känslig rygg, har haft problem med ryggen alltid känns det som. Och att bara bära på honom sliter något otroligt på mig, det är så värt att knyta sjalen så sitter han ergonomiskt och min rygg tar inte skada.
Jag har en sele också men använder den aldrig, använt den typ 2 gånger och min sambo en gång. Jag tkr de är mer ostadiga, känns som barnet är långt ifrån en och typ vinglar när man går. Det är inte skönt för nån av oss. Sen när han somnar ligger han ju mkt bättre i sjalen än selen också. Det är så mysigt med sjal också, som nån skrev så är barnet mkt närmre, så det blir mkt mysigare.
Jag har nattat min son i sjalen snart en vecka nu. Så underbart att få honom att somna kl 20-21 istället för 23-00. Och nu när han blir gnällig tar jag bara fram sjalen blir han på bra humör direkt, han vet att han ska få mysa, mycket närhet och sova så fort den kommer fram. Helt underbart att se.
Ang sovtider:
I sover längre när jag e med honom, går jag ifrån honom sover han sällan mer än 20 min. Han tycker om att sova när han varit vaken Max 2 timmar. Sista nap blir runt 19:00 om jag ska få honom att sova för natten runt 22. Men d händer att han måste nattas om även om jag lagt honom för natten.
Ang bärsjal:
Jag har också en sån där tricotslen. I har då benen utanför sjalen och ibland vill han själv liksom trycka ihop benen, men oftast är de ganska brett isär, läste nåt om att d ska va bättre för hans ljumskar o höfter nånstans.
Har faktiskt inte haft sjalen utomhus sen det blev kallt! Har funderat och vill gärna kunna :o inte tänkt på en sån där jacka! Ska kolla upp det. :)
Moen är du vegan eller vegetarian? Jag har börjat tänka på det mer och mer men vissa avråder från att byta just när man ammar. Är inte så jätte sugen på att ge mini kött heller men jag vet inte, man vill ju att de ska välja själva xD men d kan dom ju inte på länge!
Mini får börja med smakportioner om två veckor, tänkte då börja med rotfrukter och gröt. Än så länge är det fortfarande helamning direkt från tutten! :)
Så länge jag ammar äter jag kött då hon blir så dålig i magen när jag äter vegetariskt, men förut va jag vegetarian :) Sambon är lakto-veg. Men vi ska försöka köra helt veganskt sen när jag slutat amma. Du då?
Vi har tänkt olika varianter. Kanske att hon äter vegetariskt hemma och kött på förskolan? Eller att hon får kött hemma och när hon är stor nog att bestämma själv får hon göra det. Vill ju inte tvinga på henne något :/ Eller ska man bara köra vegetariskt/veganskt rakt av? Vi fick en bok om vegetarisk/vegansk kost för barn från BVC. Vet ju det mesta redan men har varit osäker på hur bra/dåligt det är med specialkost för barn, men det verkar inte vara sämre än "vanlig" kost iallafall. Uff är skit svårt tycker jag :( Jag helammar också fortfarande och har tänkt att göra det längre än 6 månader. Kör bara smakisar :D
Jag tycker det är svårast med skaldjur, fisk och fläsk D: och salami..!! Är helt galen i salami.. men vad gör man inte för djuren :) tror jag kommer att ha svårt för att bli vegan. Jag älskar att dricka ett stort glas mjölk och det enda som liknar mjölk liiite är rismjölk. Sen finns det ingen bra vegansk ost, men ägg kan jag va utan. Hur gör du med din andra son? Äter han som dig?
Min son har inte nått 4 mån än men ska börja då:)
När jag var hos min dietist varnade hon mig för allt som e med majs.. hon sa att det i många fall är GMO produkter. Jag vill också ge majskrokar dock :o har ni sett om det finns ekologiska?
Åh vad bra! Finns det i vanliga matbutiker?
Ja dom vi köper innehåller 100% ekologisk majs :)
Halloj :) vid fortsättning på er alla! Ville ba påminna om att d nu var ett år sedan alla plussade! (De flesta iaf hihi)
I är bara 4 månader så här blir det mest bara lite smakprov då och då på det jag äter! Märkte att mycket jag äter har socker eller konserveringsmedel osv så jag blir lite reserverad till att ge, vill helst ha så organiskt som möjligt till honom! I slutet av månaden tänkte jsg beställa ekologisk gröt/välling som han ska få smaka lite mer av på morgonen och på kvällen:)