• anlili

BF Augusti 2016

Moorii skrev 2016-08-17 18:05:03 följande:

Precis sådär är det för mig med! Jättemycket mjölk på dagarna, på kvällarna verkar det vara mindre. Dock är lilleman lite kinkig på kvällarna och då vill han snutta hela tiden, fast han egentligen är trött eller kanske har ont i magen :/ mina bröstvårtor är inte så glada över det.. Som tur är har jag väldigt mycket mjölk nu, så pumpar ut på dagen så får han det på natten om han inte verkar bli nöjd. Men tänker att det kanske är så med din lilla tjej med, att hon helt enkelt är lite orolig på kvällarna? Hur som helst så är det här med amning verkligen ingen enkel sak!

Ja så har det varit här med - att det blir mindre på kvällarna och nätterna. Men ibland även på dagen. Skulle va skönt om det blev lite mer jämn tillgång till mjölken. Köpte ersättning häromdagen för säkerhets skull om vi skulle ha en natt när det inte räcker och jag inte har kunnat pumpa på dagen.
  • anlili

Kela: Jag trodde också att värkarna skulle vara längre för att vara på riktigt. Men mina var ca 20-30 sekunder långa och kom med 2-10 minuters mellanrum när vi åkte in. Då var jag öppen 5 cm. Väl där slutade jag klocka... Åkte in för att smärtan tilltog. Så det är inte alls omöjligt att det är på g för dig!

• anlili

Åh, jag tjöt när jag läste vad du har varit med om HazelGrace! Hoppas att du mår bättre snart så att du får påbörja ditt nya liv som mamma! Och stort grattis till pojken!

Och grattis Kela!

• anlili
    Kela1981 skrev 2016-08-20 13:46:33 följande:

Tack!

Det är faktiskt inte så farligt. Lite öm och stel men det är man nog i allmänhet ändå efter att ha klämt ut bebis :)

Vi åkte hem från BB igår kväll efter lite tips och råd om amningen.

Amningen funkar sådär från ena bröstet. Andra har en inåtvänd bröstvårta så där måste jag ha amningsnapp och det är inte fröken intresserad av att ta så jag får iväg och köpa en pump så jag kan pumpa igång det bröstet också :/

Inatt och i morse fick jag ge henne 10 ml ersättning så hon lugnade sig tillräckligt för att ta bröstet annars går det inte alls.

Mjölk verkar det dock finnas så nu hoppas jag bara att den riktiga mjölken kommer igång så att hon får mer i sig och blir lite nöjdare. Men aj aj aj i bröstvårtan på det bröstet hon vill ta av XD

Usch, vad det är jobbigt i början innan brösten och bebisen har vant sig vid amningen. Först får man ont i bröstvårtorna (och har eventuellt problem ned att få bebis att greppa ordentligt), man längtar efter att mjölken ska rinna till och när den väl gör det får man så ont i hela brösten att man bara vill skrika om nån så mycket som kommer i närheten av dem (inte alla som får så ont iofs). Sen kanske det börjar stabilisera sig om man har tur. För mig var det värsta över på 6 dagar. Och nu funkar amningen klockrent. Lillan går upp i vikt som hon ska och det gör inte ont nånstans. Och man har nästan glömt de där jobbiga första dagarna.
  • anlili
    Hazel Grace skrev 2016-08-21 05:46:15 följande:

Här är det jättesvårt med amningen. Han vet vart bröstet är och hittar det snabbt med stannar inte kvar där utan bökar runt och hackar med huvudet. Han suger inte tag ordentligt och äter och han somna gärna väldigt fort också, så jag oroar mig för att han inte ska gå upp i vikt som han ska. Men jag hoppas det går över snart.

Mina provsvar ang hjärtat är fortsatt ostabila och jag kommer få göra en uppföljning om några veckor när jag återhämtat mig från snittet. Fattar verkligen inte..

Vi hade samma problem första veckan. Hon hittade bröstet, öppnade munnen men började sen att skrika istället för att suga. Detta trots att hon var jätteduktig på att suga på mina fingrar och sen när jag fick panik över att hon inte fick i sig något även på flaskan med utpumpad mjölk. Jag pumpade och flaskmata de samtidigt som vi tränade på amning emellan flaskningen i en vecka. Sen kom jag på att hon ville ligga på rygg när hon åt och inte mage mot mage som de "ska" ligga. Sen dess har det funkat. Så ge inte upp än om du gärna vill amma. Ta hjälp av personalen om du ligger kvar på BB och koppmata eller flaskmata under tiden så kan du vara trygg med att han får i sig det han ska.
  • anlili
    moen skrev 2016-08-21 11:16:15 följande:

Amningen har gått superbra bra här. Nu är hon 3v gammal men har senaste dagarna krånglat så som du beskriver det. Även fast hon har bröstet i munnen vill hon inte suga tag och blir istället riktigt ilsken och skriker, "hackar" med huvudet och sparkar sig runt. Funderar på om hon har ont i magen / irriterade slemhinnor efter att hon spytt så mycket.

Ammar nästan varje timme då hon spyr hela tiden (är inte att det är för mycket, utan hon ÄR hungrig..). Är superjobbigt då det innebär max 30 min sömn. Vet inte hur länge jag kommer orka hålla på såhär om hon ska spy som hon gör. Kommer i kaskader och ibland så att hon inte får luft och man hör hur hon får in vätska i lungorna. Blir rädd för att hon ska få lunginflammation eller andra lung problem. Ammade inatt och räknade hur många gånger hon spydde innan hon somnade. 10 gånger! Imorse bytte jag kläder 3 ggr på henne inom loppet av 5 min. Tvättar minst 1 gång om dagen och nu blir det att vara naken tills tvätten torkat. Ska bli härligt med besök idag, lukten av spya är överallt här hemma och kan inte avgöra om det är mitt hår, hennes hår, min hud, hennes hud, soffan, golvet, sängen eller smutstvätten det kommer ifrån. Säkert från allt möjligt :'(

Förlåt för gnäll men vet inte vart jag ska ta vägen. Får ingen hjälp av BVC och dom säger att "sålänge hon går upp i vikt så är det inget som är fel". Klart hon går upp i vikt när hon äter varje timme! Klart att något lyckas passerar även fast hon spyr upp nästan allt.

Låter jättejobbigt. Jag är också helt slut idag. Fick ta till ersättning på flaska igår för att jag hade migrän och inte får amma med migränmedicinen. Skapade nya problem med tillfällig tuttförvirring och ont i magen = massor med skrik och väldigt lite sömn.

Jag har ingen erfarenhet av kräkbebis, båda mina har sluppit det peppar peppar. Men prova med att ringa amningshjälpen eller gå med i deras facebook grupp och be om hjälp. Tråkigt när bvc inte förstår att det är ett problem trots att barnet går upp i vikt som det ska. Mamman måste ju orka också!
  • anlili
    Hazel Grace skrev 2016-08-21 21:29:17 följande:

Ja det trodde jag med, men tydligen så tror inte dom det. Dom pratade om kranskärlen och att det var något fel med dom. Jag känner inget obehag, det försvann ganska omgående efter kejsarsnittet vad jag minns. Men dom har verkligen hakat upp sig på det så dom tror att det är en egen sjukdom så säga. Ska få göra cykelprov framöver och göra en till röntgen på hjärtat. Hoppas verkligen att det typ självläker och så är det bra sen.

Moen, vilken fin liten tjej! Tråkigt att bvc är så nonchalanta med dina bekymmer. Det är ju skitjobbigt för dig om du inte får någon som helst vila. Hoppas det vänder.

Jag har skitont i bröstvårtorna. Verkligen så ömma! Vad gör man?

Smörj med purelan och vänta ett par dagar. Det går över. Men gör helvetes ont de första dagarna.
  • anlili
    Mulan91 skrev 2016-08-21 21:43:17 följande:

Minns att mina bröstvårtor blev alldeles såriga och ögonen vattnades typ när jag ammade min son... Smörjde o så och används amningsnapp till och från men det lindrade lite bara. Tillslut gick det hemska över, tror bröstvårtorna härdas helt enkelt haha.

Nä, jag tyckte inte heller att smörjning lindrade så värst. Men de tipsade mig om att smörja i förebyggande syfte på BB. För att Slippa sår. Fick aldrig några sår, men man kan ju inte veta, det kanske jag inte hade fått ändå.
  • anlili

Fy fan, nu är det min tur att vara gnällig. Hade migrän fredag till måndag. I söndags fick jag feber och började må illa och framåt kvällen spydde jag. Mår fortfarande illa men spyr inte särskilt ofta och ingen diarre. Har ätit en halvliter yoghurt och en portion soppa sen i söndags och börjar bli helt jävla urlakad. Tror ju att det är magsjuka eller matförgiftning, men ingen annan i familjen har blivit dålig så nu börjar jag bli orolig att det är nån komplikation efter förlossningen. Typ infektion i livmodern eller nåt. Vet ni om det finns någon sådan komplikation som stämmer in på mina symptom?

• anlili

Det är lika normalt att de kräks son att de inte gör det. Många bebisar har en outvecklad magmun som gör att det kommer upp lika lätt som det rinner ner liksom. Om de inte kräks är det bara ett tecken på att magmunnen är i funktion redan. Båda mina har varit icke krokusar. Har bara spytt någon enstaka gång om de fått i sig för mycket.

Jag svettas också som en gris, men nu beror det nig mest på febern. Känner mig grymt jävla ofräsch som badar i svett och bröstmjölk så idag tog jag mig en rejäl dusch och tog med mig lilltjejen på en liten biltur. Hon skrek som en stucken gris så jag fick stanna efter några minuter och amma. Fick en riktig mysstund i bilen med lugn och ro, ingen hysterisk storasyster, skön utsikt i solen och radion på i bakgrunden. 30 minuters lycka. Gud vad jag längtar efter att bli frisk och kunna äta normalt igen!

Svar på tråden BF Augusti 2016