• Moorii

BF Augusti 2016

HJohannesson skrev 2016-08-26 09:55:29 följande:

Jag blev igångsatt för exakt 2 veckor sedan (om 10 minuter)

Själva igångsättningen har jag bara bra erfarenhet av.

Latensfasen kortades ju ner rejält. Till typ 2 h :)

Sen reagerade jag inte så bra på värkstimulerande. Hade värkar utan uppehåll i flera timmar. När jag fick Eda släppte ALLT och jag hade efter det en helt smärtfri förlossning!

Jag kan verkligen tänka mig att bli igångsatt nästa förlossning med :)

Åh fy, i flera timmar?! Den bm jag hade då ökade droppet för snabbt så värkarna kom i ett, det var ungefär där jag vrålade epiduraaal! :P tog 20 minuter innan det började verka, men kändes som en evighet. Bm stoppade dessutom det värkstimulerande i samma veva, sen fick de börja om igen i lugnare tempo. Hade aldrig klarat av flera timmar, så cred till dig!!
  • Moorii
    Mulan91 skrev 2016-09-01 07:16:58 följande:

Jag visste inte heller att man kunde misslyckas med igångsättning.. Man lär sig saker i den här tråden!

Mrs brightside jag har UL på mvc men förlossning e planerad på SÖS..

Nmg jag förstår dig, tror du blir igångsatt hursomhelst med tanke på hur långt du kmr vara gången nästa vecka. Det ska nog gå bra! Hoppas du slipper!

Jag e ba trött på allt just nu. Och mina "uppgifter" i hushållet ger mig sån megaångest. Orkar inte springa (åka kommunalt i över en timme) och hämta på dagis, handla och laga mat för en familj just nu men det är vad som förväntas av mig :( min ork e borta hur länge ska man gå runt så här?

Usch, vad drygt! Går det inte att lämpa över handlandet till din kille? Dagis förstår jag om det är en viss tid, men det räcker helt klart med en av dom uppgifterna. De sista två veckorna (gick ju över nästan två) så gjorde jag inte många knop, kunde knappt gå för det gjorde så ont, plus att man är så tung. Förstår absolut att du inte orkar!
  • Moorii
    Nmg skrev 2016-09-02 16:47:13 följande:

Hej Zarisen och Kela, kul att höra från er och att ni

Och bebisar Mår bra.

Ja jag hopps våra bebisar kommer snart så Vickan diskutera spädbarnsproblem istället

Jag är bra less nu. Är så sjukt understimulerad så det finns inte. Jag brukar typ aldrig sitta still, är alltid på

Väg nånstans eller har nåt Inplanerat. Nu går jag hemma och gör ingenting, vill inte ens träffa nån även fast jag tycker det är jobbigt att vara ensam oxå. Är avundsjuk På alla som jobbar och träffar folk i vardagen. Det är Svårt att Planera nåt oxå som att åka På nånting för man vet ju inte när det händer liksom, känner mig som en tickande bomb. Och nu såg jag att mina hamla bristningar på Magen har "aktiverats" säkert för att jag gått över tiden nu, jag är

Så arg!!! Har lagt ut närmare 1000kr på olja för att slippa bristningar och det gjorde jag oxå men de dök upp för några dagar sen bara

Jag har varit ledig i 8 veckor nu, hade semester första veckorna fast det va oxå en skit semester i år, åkte

Inte på så mycket och har ju mest suttit inne och undvikit solen. Så Här mycket har jag ALDRIG varit hemma, inomhus, någonsin.

Förstår din frustration! Hade det precis sådär eländigt sista två veckorna. Tråkigaste sommaren nånsin dessutom. Och angående bristningar, jag hade inga heller (smörjde varje kväll fram tills typ fem dagar innan bf då oljan tog slut) och sen, dagen efter bf var dom där. Som ett hån! Suck :/
  • Moorii
    jess06 skrev 2016-09-07 06:26:55 följande:

Än så länge är jag också gravid. Dom har försökt sätta igång mig i snart ett dygn men det går inte. Det är ovanligt men tydligen så händer det att förlossningar inte går att sätta igång. Eftersom man försökte sätta igång mig på bf +1 och höll på i sex dagar utan framgång och att jag inte alls mognat veckan där emellan så vill dom inte försöka i mer än ett dygn. Det blir kejsarsnitt idag. Känner mig helt slut, har knappt sovit något alls och har haft sjukt ont av denna ballong dom använder sig av. Det var precis så dom fick in den så det är inte så konstigt egentligen.

Jag hejjar på er som är kvar, det är tufft nu. Trodde aldrig jag skulle gå över 15 dagar!

Men vad konstigt! Och frustrerande kan jag tänka mig! :( använde de sig bara av ballongen? När jag blev igångsatt fick jag först medicin för att mjuka upp tappen i nästan ett dygn, innan jag fick värkstimulerande dropp. Idag får du iallafall träffa bebis, äntligen! <3
  • Moorii
    Nmg skrev 2016-09-12 22:56:29 följande:

Imorgon är sista besöket då har alla fått träffa honom (Närmsta familjen) så behöver ingen gnälla sen att de inte fått sett honom. Idag var han sååå gnällig sov knappt nånting märks att det blir för mycket för honom när alla ska ta i han hela tiden. Vi har alltså haft besök varenda dag nu och han är 4 dagar! Är så jäkla less på Detta nu. Vill umgås med min man själv!!! Kompisar Är väldigt Förstående och ingen tränger sig på, värre med familjerna..

Föressten en helt annan fråga, ni som fick barn för npgra veckor sen, har livmodern dragit ihop sig? Jag vet att det är 4 dagar sen jag fick barn men det är inte kul att gå runt ich se gravid ut än... Har gått ner 9kg (av de 11 jag gick upp) men magen putar ut där nere och jag får inte på mig maggördeln heller, beställde s/M men det verkar va för liten

Det tog någon vecka innan min livmoder drog ihop sig, såg också gravid ut! Har fortfarande lite putmage, men inte alls som i början. Det ger sig nog snart :)
  • Moorii
    Mulan91 skrev 2016-09-15 20:22:25 följande:

Men va skönt! Här läcker det hela tiden gahh! O brösten e så stora o tunga så jag tycker det är obehagligt med bh. Glad att d finns mjölk iaf haha xD

Samma här! Hade aldrig kunnat gå utan bh, dels för att de är så tunga, men också för att kläderna skulle skava mot bröstvårtorna. Usch, ryser bara jag tänker på det :P

Här funkar amningen också bra, men var supertufft i början. Ingen förvarnar om hur jobbigt det är!
    Nmg skrev 2016-09-15 21:02:39 följande:

Nån som fått gråtattacker efter förlossningen? Hade en sån dag igår och förrgår, böttre idag men vissa stunder kommer det igen. Usch va jobbigt.

Jag hade så i drygt en vecka efter förlossningen, sjukt jobbigt :/ grät för allting i princip. Men det gick över som tur var. Lite hormonell är jag väl fortfarande ibland, men det kanske hör till :)
  • Moorii
    Nmg skrev 2016-09-15 22:36:24 följande:

Ja haha slut jobbigt att gråta jämt.. Jag kan gråta bara av att kolla på ett foto på sonen eller när jag tänker tillbaka pp BB dagarna som jag saknar (!) även fast jag då inte tyckte det va så trevligt att gå runt med kateter osv men jag höll på att gråta nör jag vi skulle hem. Sen har jag gjort ivf så vi väntade 3 år innan han liksom föddes så det har varit en lååång resa. Därför så känns det lite tungt varje gång en grej tar slut, tex förlossningen, BB... Osv...

Åh, nu blev jag lite tårögd av att läsa detta! Vad mycket ni gått igenom. Förstår verkligen det med att längta tillbaka till BB och förlossningen och så, det gör jag med!
  • Moorii
    moen skrev 2016-09-15 23:29:18 följande:

Jag bölade jämt! Och utan anledning.. Fast just då tyckte jag att det va hela världen! Antingen att mig sambo varit dum, men egentligen typ bara sagt "skulle du kunna hämta en handduk?", eller nåt annat larvig som jag fått för mig och att det va jätte synd om mig ;) minns att sambon satt helt som ett fågetecken alla gångerna stackarn och visste inte riktigt vart han skulle ta vägen :'D

Haha, samma här! Min man fattade ingenting och tror att han var lite orolig att det var permanent också.. :P
  • Moorii
    Mal Mal skrev 2016-09-17 08:15:43 följande:

Vad är det för vaccin? Här får vi inget sånt.

Min kille blev 6 veckor igår och väger drygt 5400 (4235) och är 58 cm (53) lång. Har visst rena grädden i brösten. På 18 dgr har han gått upp drygt 800 gram. Han ammar oftast varannan/var tredje timme. Dock på kvällen går det ofta 4-5 timmar mellan (kl 19-00)...

Oj, vad roligt! På 6-veckors kollen så hade min lille exakt samma vikt och längd! Fast han började på 51 cm och 3910 g. Undrar också lite vad det är i bröstmjölken
  • Moorii

Men alltså, vad är det för fel på folk?! Man blir ju mörkrädd när man läser om alla påträngande och okänsliga svärföräldrar! Har folk ingen respekt längre?

Mina svärföräldrar bor i samma stad och kommer aldrig hem till oss om dom inte är bjudna. När vi varit där med bebisen så har hon aldrig tjatat om att hålla honom, men passat på att ta honom från min arm när jag fått ett telefonsamtal tex. Hon är noga med att inte vara för på, plus att hon har 5 barnbarn sen tidigare..

Mina egna föräldrar bor alldeles för långt bort, men de få gånger de träffat bebisen så har de varit väldigt lugna. Jag har frågat om dom vill hålla osv. Ni som har problem med svärföräldrarna, stå på er! Jag hade aldrig klarat av såna dumheter, men hade dock inte vågat säga ifrån själv.. Men det kan sambon göra! Förklara hur jobbigt det är för honom, det får han ha förståelse för. Hoppas verkligen det ordnar sig!

Svar på tråden BF Augusti 2016