Inlägg från: Nefermiw |Visa alla inlägg
  • Nefermiw

BF Augusti 2016

Känns som mjölkstockning i ena bröstet nu. Har redan svamp på brösten så det känns oretvist. Jag har också haft ischiassmärtor i mer än två veckor nu, så jag hoppas att nånting bra händer för mig snart.

• Nefermiw
    Nmg skrev 2016-09-12 22:56:29 följande:

Imorgon är sista besöket då har alla fått träffa honom (Närmsta familjen) så behöver ingen gnälla sen att de inte fått sett honom. Idag var han sååå gnällig sov knappt nånting märks att det blir för mycket för honom när alla ska ta i han hela tiden. Vi har alltså haft besök varenda dag nu och han är 4 dagar! Är så jäkla less på Detta nu. Vill umgås med min man själv!!! Kompisar Är väldigt Förstående och ingen tränger sig på, värre med familjerna..

Föressten en helt annan fråga, ni som fick barn för npgra veckor sen, har livmodern dragit ihop sig? Jag vet att det är 4 dagar sen jag fick barn men det är inte kul att gå runt ich se gravid ut än... Har gått ner 9kg (av de 11 jag gick upp) men magen putar ut där nere och jag får inte på mig maggördeln heller, beställde s/M men det verkar va för liten

Jag gick upp 26 kg och har nu gått ner 14 kg, en månad efter. Mycket av det var vatten i ben och runt i kroppen. Har fortfarande en större degmage, men tycker jag kommer ihåg att det kan ta månader för än att kroppen återhämter sig. Jag får ju heller inte träna magmusklarna än.
  • Nefermiw
    Hazel Grace skrev 2016-09-13 17:47:12 följande:

Jag gick upp 15 kg och dom gick jag ner igen på mindre än två veckor. Hade också sjukt mycket vatten i kroppen. Jag vet inte om det är skillnad när man gör kejsarsnitt men min mage försvann jättefort. Alltså liksom på en gång känns det som. Var ju svullen och så men jag såg inte gravid ut dagen efter. Har fortfarande en liten svullnad över snittet men annars ser jag ut som innan graviditeten.

Jag fick ett planerat kejsarsnitt och min mage hänger fortfarande ner över snittet och jag ser lite gravid ut. Men min mage var också gigantisk stor på slutet av graviditeten. Ser fram emot att få börja träna.
  • Nefermiw
    Hazel Grace skrev 2016-09-13 21:47:52 följande:

Aha, då gör det ingen skillnad då. Jag var inte så värst stor egentligen så det gick kanske fort därför också.

Vad tränar du? Är det gymträning?

Jag sprang två till tre gångor veckan innan jag blev gravid och under graviditeten sprang jag en gång i veckan de första fem månader. Jag gjorde också lite yoga.

Just nu ser jag mest fram bara det att få träna magen. Det är först efter minst två månader efter kejsarsnitt att jag får börja med det. Löpning får man vänta med till minst 4 månader efter kejsarsnittet.

Jag tror att jag vill titta på om mamma-baby yoga är något för mig till oktober.
  • Nefermiw

Ringede BVC idag och berättade att det känns som att svampen är kvar så hon gav mig en tid hos en läkare på kvälsmottagningen. Hon sa att svampen nästan är borta men att jag fortfarande har mjölkstockning. Jag trodde jag hadde ammat bort den eftersom att jag inte kan märka att bröstet är hårt, men vist är det lite varmt och rödnat och jag får lite lätt feber på eftermiddagen och kvällen. De tog mitt infektionstal som var 19, men hon tyckte att det inte var tillräckligt högt till antibiotika även om det var större än vanligt.

Jag ska gå och köpa en bröstpump imorgon. Kan någon rekkomendera en bra pump? Vill ha en på batteri.

Dessutom så drack jag två stora glas mjölk efter två veckor nästan utan att dricka mjölk och vist fick bebis tre rinniga bajsblöjor snabbt efter varandra. Ska inte dricka mer mjölk på ett tag tror jag.

Orkar inte mycket mer problem. Satt bara och grät när jag ammade sist.

• Nefermiw

Åh jag är så trött på att ha svamp på brösten. Var han inte smörja efter en amning idag og efter en stund börjar det sticka i bröstet igen. Det känns ju som att det inte går att få bort.

Har också haft mjölkstockning ett par gångor nu redan, men fick en spray med oxytocin som har hjulpet på det.

Det med att börja jogga. Efter kejsarsnitt ska man vänta minst fyra månader men efter vaginal förlossning tror jag att man kan börja lite lungt efter två om man har tränat bäckenbotten flinkt och har fått godkänt av barnmorskan på efterkontrollen.

Jag använder appen som heter Mamma mage. Andra här som använder den?

Och så har bebis tyvärr fått platt huvud även om jag har använt panda kudde. Nu har jag köpt en sådan ligga-på-sidan kil kudde och han ska på extra kontrol på BVC om en vecka.

Han sover gärna tre timmar i sträck eller mer så det är viktigt att huvudet inte ligger på samma sida hela tiden.

• Nefermiw
    Mal Mal skrev 2016-09-27 09:29:53 följande:

Här avlöser sjukdomarna varandra.. Än så länge har bebis "bara" haft krupp och efterföljande förkylning. Fortf rosslig dock. Mina andra två barn och min man har haft feber och höstblåsor! Mindre kul! Min tvåa var sjuk hela våren i princip så hoppas innerligt att vi slipper en likadan höst. Vill inte va instängd mer än vad man redan är av en liten bebis.

Hur går det för era bebisar med förskole-syskon?

Jag hämtar min 5-åring på dagis varje dag och än så länge har bebisen bara lite täpt näsa. Det är såklart heller inte så lätt för honom att äta när han har svårt att andas genom näsan, men jag använder physiomer baby mist och det känns som att det hjälper.

Vi ska flyga till München på lördag och det ska bli interessant hur det går. Jag vet inte helt hur mycket jag ska packa och ta med. Vi har köpt en Babyzen Yoyo vagn som går att få med som carry-on bagage. Den är super smidig att använda. Tänker att vi köper blöjor på plats, men hur många kläder, filt ska med och vad med amningskudden. Det är svårt att planera hur mycket han kräks och explosionsbajser ner sina kläder.
  • Nefermiw
    Zarizen skrev 2016-09-27 19:42:39 följande:

Tips på bra och sköna (och inte för dyra) amningsbh'ar? Jag kör på HM's nu 2pack för 249:- men skulle vilja ha några fler.. går ju åt en del när man använder dem dygnet runt.

Tycker det är väldigt svårt att hitta en bra bh. Jag ska ha 80G eller 80H och det är svårt att få i någon affär här i Lund. Köpte två på nettet förra veckan och en sitter bra men den andra känns fel. De stora bh brukar också kosta lite väl mycket och en amningsbh ska jag bara använda max ett år, så där finns en gräns hur många pengar jag vill lägga på en bh.
  • Nefermiw

Nu är vi i Tyskland och tycker faktisk att det gick bra att flyga med bebis. Första gången att jag har ammat på ett flygplan, men det gick också bra. Som tur ingen blöja att bytte eftersom toan på ett flygplan är sjukt små.

Bebis sov stort set hela tiden i vagnen när vi var i Legoland Tyskland båda dagarna. Kan tipsa om att en Babyzen Yoyo vagn är bra att resa med och väldig smidig att köra. Viktor är bara 8veckor nu men lå i 6mdr vagn ändå och det gick hur bra som helst.

Ang det att åka bil. Hemma gillar han sitt babyskydd, men det i hyrbilen här hatar han och skrek vilket han nästan aldrig gör.

• Nefermiw

Jag har fått alla dagar från min man som går att få och just nu tar jag ut 7 dagar i veckan. Lillebror ska inskolas i august 2017 och jag räcknar inte med att spara några dagar.

Svar på tråden BF Augusti 2016