BF Augusti 2016
Kl 13.52 kom världens finaste Lillebror.
Kl 13.52 kom världens finaste Lillebror.
Bf+5 . Börjar bli drygt! Har haft mensvärk i 2 veckor och sammandragningar hela dagarna sen i fredags.
Men inga tecken på bebis ännu :/
Vill verkligen inte bli igångsatt, då gör jag hellre KS.
Suck och stön !
På tal om amning.. Detta är tredje barnet som jag ammar. Mina bröst är numera stenhårda vattenmeloner. Alltid haft väldigt jobbigt med sjuka mängder mjölk. Mina barn har fått ont/luft i magen.. Med tvåan provade jag att blockamma. Det innebär att man bara ger ett bröst i taget. Jag ammade efterhand samma bröst två gånger i rad innan jag bytte. Detta lugnade produktionen efter några dygn. Nu i början kör jag dock varannan, vill ju få igång mjölken ordentligt även om det gör så sjukt ont.
För att undvika mjölkstockning (och för att känna mig fräsch) så duschar jag 2-3 ggr per dag (jag älskar att duscha hett) och masserar lätt hela brösten. Detta hjälper också bra tycker jag. Känner igen alla era tankar om amning och hjälp/besök av alla bebissjuka anhöriga... Min mamma pikade mig senast häromdagen om att hon inte fick hålla i ettan nästan alls. Jag var sjuk efter fl med ettan och kunde inte ta hand om bebis, så när jag väl fick komma hem och ta hand om honom så ville jag inte släppa honom ifrån mig.
Alla dessa känslor är normala och det är en omställning. Anhöriga har ibland väldigt svårt o förstå detta..
Mal Mal, jag gick precis igenom "vattenmelonsfasen", den är inte rolig! Igår blev dom mjuka igen iallafall, och även om det var skönt, så var det som att mjölken inte räckte hela dagen, för på kvällen försökte han äta som vanligt, men han släppte greppet efter ett tag och blev rastlös :/ försökte med allt, olika ställningar och båda brösten, inget hjälpte. Slutade med att vi fick ge ersättning för att få honom lugn :( Kan det vara så att mina bröst nu är inställda på för lite mjölk?
Bm menade på att mjölkdoften från mamman kunde bli för mkt för dom i början och göra dem "förvirrade". Det funkar inte alltid men ofta hos oss iaf.. Om inte annat så är det skönt att alla lösningar inte är att ge bebisen till mamman. Jag känner ofta så gällande mina barn. Ingen kan läsa dom eller kan ta hand om dem lika bra som jag (vilket blir ett kontrollbehov).. :)
Min mamma tycker för övrigt inte att jag ska amma mina barn. Hon kunde inte amma mig och mina syskon fast hon försökte, och hon tycker att nu med tre barn att ta hand om, borde jag tänka på de andra två och inte bli så låst. Men vet ni vad, jag älskar att amma! Lika väl som det är fritt val att inte amma så är det mitt val att göra det... Man får göra det som känns bäst för en själv och sin egen familj.
Tänkte bara meddela att min graviditet äntligen är över. Nu är "raketen" Robin här efter mycket om o men. Blev igångsatt igår kl 11 men cytotec, kl 17:15 fick jag svaga smärtsamma värkar (kunde ändå sova utan problem) Kl 23 va jag öppen 3 cm o tappen mjuk o bakåt, kl 10 idag va jag öppen 4, fick då veta att de skulle ta hål på hinnorna. Kl 12 fick jag onda värkar att andas mig igenom o väntar o väntar då fl tydligen va fullt. Kl 13 kommer en bm o hämta oss på bb. Kommer till fl o hon ska sätta ctg o förbereda lite. Är då öppen 8 cm o tappen utplånad. Få lustgas ca 13:10 Runt 13:35 (tror jag) känner jag ett väldigt tryck neråt, hmmm vattnet hade ju inte gått (hon hade inte hunnit ta hål ens) Ringer på klockan, gubben lyfter på filten o inser att det snart är över. I samma sekund som de öppnar dörren är det en slashfontän med vatten ner på golvet o huvudet är ute. Inget alls förberett men ut kom han ändå. 3560 gram o 51 cm 15 dagar innan bf ????????
Hinner inte riktigt med o läsa här inne just nu känner jag. Tvåan fyller 2 år idag, och är sjuk sen två dgr, tokförkyld, vilket innebär ledsna nätter! Jättekul med bebis som blir en vecka idag. Tvåan var frisk tre hela veckor på jan-maj och jag trodde naivt att efter en frisk sommar, skulle vi klara oss lite längre, än bara en vecka tillbaka på fsk...
Vår kille fick ner från 4235 till 3910 (sön). Idag kom BVC på hembesök och han vägde 4070. Kändes skönt med tanke på att han tycker om o sova :)
Ni som ammar.. Reagerar era barn på ngt ni äter? Kan meddela att alla mina barn har reagerat mkt. Choklad, ägg, lök och överlag stark mat är de största no no för mig. Då blir det dålig sömn med magknip och pruttbajs hela tiden istället för riktiga bajsblöjor.
Hej alla :)
I lördags tittade det ut en liten tjej, äntligen är jag gravid längre.
Jag hade havandeskapsförgiftning så jag blev igångsatt på fredagen.
Det är underbart att ha en liten 4 kg-groda på bröstet :) amningen har fungerat sen första stund.
Hoppas alla ni andra har det bra !
Det är säkert så Kela. Här började vattnet sippra igårkväll så ska på kontroll idag kl.11. Inga värkar än, men senast igångsättning inom 48 timmar så här blir det bebis snart :D